Resultat 1 till 8 av 8

Google places, bra eller dåligt för placering i sökresultaten?

  1. #1
    markusps avatar
    markusp markusp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    22
    Jag låg länge ganska ohotad etta för mina två huvudsakliga sökord (fotograf örebro) men för ett par år sen har jag halkat ner och ligger nu på plats 6. Konstigt nog fick det en negativ effekt när jag bytte till Wordpress och ansträngde mig en hel del för att sökordsoptimera, bygga länksidor etc, vara petnoga med ett följa alla anvisningar i SEO-pluginet m.m. Tidigare kodade jag hela sajten hand i en texteditor, och den bestod av ett enda statiskt HTML-dokument. Go figure... Sajten blir ju dock ganska mycket enklare att hantera med WP.

    Jag har en Google places-sida med information om mitt företag och har färdigställt all info de frågar om till 94%. Vet inte vad de sista 6 procenten är som krävs egentligen.

    Hur som helst. När jag är inloggad på Google och söker på fotograf örebro så blir resultaten dessa:
    Min platssida ensam i toppen, följt av två organiska träffar, följt av 5-6 platssidor.

    När jag inte är inloggad på Google och söker på fotograf örebro så blir resultaten dessa:
    Två organiska träffar i topp, följt av 5-6 platssidor varav jag är träff nummer 6 totalt sett, alltså den fjärde platssidan.

    Min fråga är: drar min Google places-sida ner mig i sökresultaten? Känns som att jag hellre skulle vilja ha en organisk sökträff med en högre plats än raddan med Google places-sidor som kommer ett par platser längre ner.

    /Markus

  2. #2
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Svaret på din fråga är ja, vilket gäller för sökningar från specifika platser (och/eller sökningar med sökord+ortsnamn) där du riskerar en sämre placering på grund av Googles sätt att visa resultatet. Detta gäller om sökordet är förknippat med "www.dittnamn.se" och i de allra flesta fall då du har en placering 1-3 för den aktuella frasen.

    En lösning är, vilken jag använder, är att ÄVEN jobba med www. dittnamn .se/landningssida för de sökord/sökbegrepp som riskerar detta. Om du gör rätt så kan du då istället få en naturlig dubbelträff. Dels med www. dittnamn.se i det lokala sökresultatet med koppling både till webbplats och din Google+/paces, sedan ett toppresultat med www. dittnamn.se/landningssida ovanför det lokala resultatet. Exakt hur det ser ut bestäms av Google. Jag har aldrig sett ett dubbelresultat, dvs med "www. dittnamn.se" utan landningssida på topp fem, dvs med samma url.

    Hoppas detta var till hjälp.
    Senast redigerat av Håkan Persson den 2013-03-24 klockan 10:41.

  3. #3
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av markusp Visa inlägg
    Jag låg länge ganska ohotad etta för mina två huvudsakliga sökord (fotograf örebro) men för ett par år sen har jag halkat ner och ligger nu på plats 6. Konstigt nog fick det en negativ effekt när jag bytte till Wordpress och ansträngde mig en hel del för att sökordsoptimera, bygga länksidor etc, vara petnoga med ett följa alla anvisningar i SEO-pluginet m.m. Tidigare kodade jag hela sajten hand i en texteditor, och den bestod av ett enda statiskt HTML-dokument. Go figure... Sajten blir ju dock ganska mycket enklare att hantera med WP.

    Jag har en Google places-sida med information om mitt företag och har färdigställt all info de frågar om till 94%. Vet inte vad de sista 6 procenten är som krävs egentligen.

    Hur som helst. När jag är inloggad på Google och söker på fotograf örebro så blir resultaten dessa:
    Min platssida ensam i toppen, följt av två organiska träffar, följt av 5-6 platssidor.

    När jag inte är inloggad på Google och söker på fotograf örebro så blir resultaten dessa:
    Två organiska träffar i topp, följt av 5-6 platssidor varav jag är träff nummer 6 totalt sett, alltså den fjärde platssidan.

    Min fråga är: drar min Google places-sida ner mig i sökresultaten? Känns som att jag hellre skulle vilja ha en organisk sökträff med en högre plats än raddan med Google places-sidor som kommer ett par platser längre ner.

    /Markus

    har du ett företag som heter markusp eller är du bara hobbyfotograf?

  4. #4
    markusps avatar
    markusp markusp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Persson Visa inlägg
    Svaret på din fråga är ja, vilket gäller för sökningar från specifika platser (och/eller sökningar med sökord+ortsnamn) där du riskerar en sämre placering på grund av Googles sätt att visa resultatet. Detta gäller om sökordet är förknippat med "www.dittnamn.se" och i de allra flesta fall då du har en placering 1-3 för den aktuella frasen.

    En lösning är, vilken jag använder, är att ÄVEN jobba med www. dittnamn .se/landningssida för de sökord/sökbegrepp som riskerar detta. Om du gör rätt så kan du då istället få en naturlig dubbelträff. Dels med www. dittnamn.se i det lokala sökresultatet med koppling både till webbplats och din Google+/paces, sedan ett toppresultat med www. dittnamn.se/landningssida ovanför det lokala resultatet. Exakt hur det ser ut bestäms av Google. Jag har aldrig sett ett dubbelresultat, dvs med "www. dittnamn.se" utan landningssida på topp fem, dvs med samma url.

    Hoppas detta var till hjälp.
    Tackar!

    Kan jag testa hur det ser ut när det funkar, som i ditt fall? Vad ska jag Googla på, om du vill tala om det här? Skicka gärna ett privat meddelande annars.

    Jag tror min lösning får bli att ta bort min Google places-sida annars för min verksamhet är liksom inte beroende av den. Tror inte det genererar fler klick eller faktiska affärer att ha den där. Tror även att mina ansträngningar för att sökordoptimera kommer att räcka till för att putta upp mig ett par placeringar igen.

  5. #5
    markusps avatar
    markusp markusp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av snulle Visa inlägg
    har du ett företag som heter markusp eller är du bara hobbyfotograf?
    Det är ett företag, har F-skattsedel. Spelar det någon roll för sökresultatens skull eller för Google places?

  6. #6
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av markusp Visa inlägg
    Det är ett företag, har F-skattsedel. Spelar det någon roll för sökresultatens skull eller för Google places?
    Jag är inget proffs men om det är ett företag kanske du kan dra nytta av det på något sätt

    Har du ingen H1 tag på din sida? Där skulle jag skriva "fotograf Örebro"

  7. #7
    markusps avatar
    markusp markusp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av snulle Visa inlägg
    Jag är inget proffs men om det är ett företag kanske du kan dra nytta av det på något sätt

    Har du ingen H1 tag på din sida? Där skulle jag skriva "fotograf Örebro"
    Är inte riktigt med på hur man kan dra nytta av att jag har ett företag?

  8. #8
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Testa att göra som jag skrev, det funkar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google places
    Av limo i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 23:19
  2. Ordlista i sökresultaten på Google
    Av Stefan Nilsson i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 07:18
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 23:39
  4. Placering på Google Places
    Av SEOSnape i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 12:28
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 19:56