Resultat 1 till 5 av 5

Kan ett särskilt sökord bli straffat?

  1. #1
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hej!

    Upptäckte idag att jag fallit 71 platser på ett ord, samtidigt som jag klättrat uppåt några placeringar på andra ord.
    Vad är det egentligen som har hänt? låg på plats 28 i serpen och nu på 99.

    Det fick mig att undra, kan man bli straffad på enskilda ord eller är det hela sajten som ryker på en gång ifall man hamnar i ett filter?

    Och vad skulle ni göra i min situation? avvakta några dagar?

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Avvakta. Ja du kan bli bestraffad på enskilda sökord, men det är inte alls någon garanti att du blivit bestraffad, kan bara vara en "Google-Hicka" om det bara är en gång du sett den minskade rankingen. Om det består efter en vecka hade jag börjat fundera på vad som hänt.

  3. #3
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Där ser man, det var lite mer än en vecka sedan sista länken som är relaterat till sökordet kom till. Nästan två veckor sen.. Sökordet har varit under 100 innan, men gick upp till 30 för två veckor sen, sen någon dag efter sjönk det till 60 och sen någon dag efter så var det uppe på 28 och där har det legat ganska stabilt nu i 1,5 vecka ungefär.

    Tills idag då det sjönk till 99

    Det här är kanske information som säger något mer för en erfaren SEO än vad det säger mig, men sist sökord sjönk så gjorde jag ingenting utan avvaktade bara och därefter började dem stiga till sin gamla plats plus några placeringar högre efter några dagar.

    Har inte sysslat med fullänkar och har inte spammat ankartext heller, länkarna till sidan är spridda på olika delar också.

  4. #4
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Det är relativt vanligt, speciellt om sajten fortfarande är ung, att man ser tillfälliga dippar. Ibland försvinner vissa sidor helt från serpen för att återkomma dagen därpå.

  5. #5
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Igår gick sidan upp till 95 i serpen, idag sjönk den utanför 100+

    Samtidigt så stiger andra sökord som är relaterade men mindre konkurrensutsatta, någon som kan rekommendera något? Avvakta med länkbygge? Ordna in länkar med andra ankartexter till andra sidor under tiden?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Att ha ort som del av sökord
    Av Jörgen i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 22:25
  2. Sökord.
    Av raess i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 19:40
  3. Sökord i url:en?
    Av McDavid i forum URL-omskrivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 16:27
  4. sökord
    Av icet i forum Sökordsanalys
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 09:19
  5. Bör man lägga krut på SÖKORD.com eller SOKORD.com?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 23:16