Resultat 1 till 5 av 5

Domännamn

  1. #1
    Martin1979s avatar
    Martin1979 Martin1979 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    2
    Hej,

    Har hittat ett intressant domänman som jag har registrerat. Domännamnet består av två olika ord och jag funderar på om jag även ska registrera domänen med - mellan? Alltså jag har registrerat jagheter.se ska jag också då registrera jag-heter.se? Det är en domän som har med produkter att göra så det kan komma en del konkurrenter fort om jag lyckas få upp min sida högt på Google. Tacksam för svar.

    Med vänliga hälsningar

    Martin Bäckman

  2. #2
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Generellt brukar man rekommendera att inte använda bindestreck. Om du surfar runt lite så ser du att det inte är speciellt vanligt förekommande. Det blir lättare för folk att hitta sidan endast utifrån namnet om de inte behöver fundera på om det skall vara bindestreck eller ej, så det är nästintill "vedertaget" att inte använda det. Har du exempelvis någon gång hört en radioreklam eller liknande där de nämnt bindestreck i en webadress? Nu kanske du inte siktar så pass högt, men jag skulle rekommendera att köra utan.

    För själva rankingen spelar det mindre roll. Finns vissa som också hävdar att bindestreck t.o.m. rankar sämre, men det låter jag vara osagt.

  3. #3
    Martin1979s avatar
    Martin1979 Martin1979 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Generellt brukar man rekommendera att inte använda bindestreck. Om du surfar runt lite så ser du att det inte är speciellt vanligt förekommande. Det blir lättare för folk att hitta sidan endast utifrån namnet om de inte behöver fundera på om det skall vara bindestreck eller ej, så det är nästintill "vedertaget" att inte använda det. Har du exempelvis någon gång hört en radioreklam eller liknande där de nämnt bindestreck i en webadress? Nu kanske du inte siktar så pass högt, men jag skulle rekommendera att köra utan.

    För själva rankingen spelar det mindre roll. Finns vissa som också hävdar att bindestreck t.o.m. rankar sämre, men det låter jag vara osagt.
    Hej Torkel,

    Tack för ditt svar.

    Tänkte om det kanske var lika bra att även registrera domänen med bindestreck också ifall någon konkurrent skulle dyka upp och registrera den?

    /Martin

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Sämre rankar de inte bindestrecksdomäner. Skulle i så fall vara om man börjar avstava ord som skall vara sammansatta. Som ex sök-motoroptimering, fast det blir en uppmaning och då är det korrekt skrivet.
    Och vi har fler ord som får en annan betydelse om man skriver isär dem.
    De lär snarare ranka bättre om det gäller ord som inte skall vara sammansatta språkligt.
    Sedan för att trassla till det lite mer så har vi ord som har tre konsonanter efter varandra.

    Men nu är bindestrecksdomäner inte så fullt vanliga i Sverige som de är i exempelvis Tyskland vilket lär göra att de är svårare att komma ihåg för folk och därmed kan man missa att folk länkar till dem korrekt eller att de missar när de skall besöka den.

  5. #5
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Martin1979 Visa inlägg
    Hej Torkel,

    Tack för ditt svar.

    Tänkte om det kanske var lika bra att även registrera domänen med bindestreck också ifall någon konkurrent skulle dyka upp och registrera den?

    /Martin
    Om det nu dyker upp en konkurrent så kommer det inte att vara avgörande för deras/din framgång huruvida de har tillgång till den domänen eller ej.

    Lägg fokus på att skapa en riktigt bra sida, relevanta länkar, marknadsföring osv... Det är vinnande i slutändan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Domännamn med åäö...?
    Av stefanalander i forum Domänen
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 00:07
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 16:28
  3. Domännamn
    Av PernillaEA i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 14:08
  4. Domännamn - 500 kr st
    Av Andreas Bard i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 17:56
  5. domännamn - 9x.se
    Av Jacob Jarnvall i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 22:20