Resultat 1 till 2 av 2

Google keyword tool - ej tillförlitligt?

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Med risk för att jag har missuppfattat totalt hur google keyword tools fungerar, så måste jag säga att jag tycker statistiken är väldigt missvisande.

    Jag rankar bl.a. nr. 1 på ett antal termer som enligt verktyget skall ha kring 200 sökningar i månaden. Jag har markerat "exakt match", "plats: sverige" etc... Förra månaden hade jag mellan 5-20 besökare via google för 2 sådana termer.

    Naturligtvis finns inga garantier för att man får ett enda klick bara för att man rankar nr 1, men sidorna är relevanta. Domänen ger inte intryck av en spammig MFA sida, beskrivningen och titeln är tydliga. Jag har även bett om en "second opinion" från utomstående angående serpen med min sida i topp, men inte kunnat identifiera något avskräckande. Det hade varit en sak om jag fått en väldigt hög bouncerate, men nu får jag inte ens speciellt många klick, så jag ifrågasätter verklligen hur många som egentligen utför sökningen.

    Finns det något verktyg för att se hur många gånger man verkligen exponerats i serpen senaste månaden. Vet att det finns en sektion i google webmaster tools, men den statistiken tycks väldigt knapphändig, och släpar väl efter en hel del?

    Vad säger er erfarenhet? Kan man lite på kewyord tools? Har också long tail pro, är det bättre, men det är väl samma statistik?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Antalet sökningar du får fram i Googles Keyword Tool stämmer inte med verkligheten.
    De visar en uppskattning av mängden trafik och rundar av ganska rejält. Använd det som en fingervisning om hur mycket trafik som kan tänkas finnas, men lite inte på att siffrorna stämmer exakt. Speciellt inte på så små söktermer som de du pratar om.

    I Google Webmaster Tools under "Trafik" och "Sökfrågor" kan du se hur många gånger din sida har visats i sökresultaten. Det är nog den bästa data du kan få ut. Även där rundas det av ganska rejält, men ta en titt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Keyword Tool visar inte vanliga ord.
    Av Hertig i forum SEO-verktyg
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 23:48
  2. Google keyword tool
    Av Paladins i forum Sökordsanalys
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 17:35
  3. Google Keyword Tool siffror pendlar mycket?
    Av johjoh68 i forum Sökordsanalys
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 10:42
  4. Google Keyword tool har börjat lämna söksiffror
    Av Anders T i forum Sökordsanalys
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 21:04
  5. Keyword Research Tool - annan variant?
    Av seattlegrunge i forum SEO-verktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 14:06