Resultat 1 till 3 av 3

Analytics för flera sajter?

  1. #1
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Hej!

    Jag har gett mig in i MFA-träsket och har börjat buffra domännamn och bygger sajter för fullt. För den som är nyfiken så har grundtanken varit lite fråga om makt tror jag, sen jag lärde mig om SEO har jag alltid velat ha ett eget länknätverk som jag därigenom kan påverka vissa sajters placeringar. Jag håller på för fullt att bygga min femte sajt och nästa blir på nytt C-nät som jag läst att folk rekommenderar.

    Min fundering nu är - jag har runt 10 sajter listade på mitt Google Analytics-konto såväl som GWT-konto, och jag har hört att vissa undviker att samla alla sajter på samma konto för att inte dra till sig onödig uppmärksamhet. Vad tror ni, finns det likvärdiga motsvarigheter till Google Analytics som man kan använda (GWT använder jag inte så flitigt, är preussiskt noggrann med 301r och annat som man får hjälp med där).

    Och en annan sak - hur håller ni ordning på era sajter? Jag tänker mig att jag landar någonstans runt 20-30 hemsidor men då lär man ju ha minst sagt trubbel om man inte organiserat allt bra från start!

    Tack på förhand!


    Hälsningar Logic

  2. #2
    Grenfeldts avatar
    Grenfeldt Grenfeldt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    62
    Lägg inte alla ägg i samma korg heter det ju, och i länknätverkens fall skulle jag säga att man nog absolut kan lägga en del i samma korg, men att den korgen absolut inte ska vara Googles.

    I den skalan du gör det nu är det nog ingen jättefara, men börjar du öka upp mot 50, 100, 200 eller 1000 siter så måste du vara extremt försiktig med vilket fotspår du lämnar. Ett gemensamt analyticskonto är ett ganska rejält fotspår, och av den anledningen skulle jag säga att det är en bra idé att bygga smart och rätt redan från början.

    Piwik kan du kolla in för gratis statistik, men det du ska fråga dig är vilken nytta du egentligen har av analytics på en nätverkssite. Överväger nyttan av att ge all din data till google fördelarna med att se hur din statistik- och placeringsmässigt oviktiga site ligger till? Det är ju pengasiterna du vill ha koll på. Även där hade jag dock varit försiktig, samla alla pengasiter på ett konto och ge dem länkar från samma nätverk så är även det ett fint fotavtryck.

    Håll ordning på siterna med excelark, det är konstigt men hur stort och avancerat man än gör något så hamnar man ändå alltid där tillslut. Enklast är lättast.

  3. #3
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Håll länknätverket så långt borta från Googles tjänster som möjligt. Det är en onödig risk eftersom du själv informerar Google om att länknätverket är ditt.

    Om det är MFA-sajter i ordets rätta bemärkelse (alla kör Adsense) så kan du nog köra Analytics på dem alla. Google har ju redan samröret klart för sig eftersom de använder samma Adsense-konto.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 00:25
  2. Nätverk av sajter - flera ägare i whois?
    Av Nisse i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-02, 16:28
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 00:03
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03
  5. Google Analytics
    Av eidos- i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 17:24