Resultat 1 till 4 av 4

Hur påverkar tillägg av adsense ranking?

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    En väldigt basic fråga kanske, men hittar mycket blandade svar på nätet som vanligt...

    Det gäller en blogg om träningstips och dieter, som rankar (rankade) högt på ett antal söktermer. Jag provade att lägga till adsense för ett par veckor sedan, några dagar sedan sjönk vissa söktermer några placeringar, men vissa gick även upp. Provade att ta bort adsense igen, och såg viss förbättring. Men det är några dagars fördröjning och svårtolkat. Det gäller en adsenseannons per sida som ligger i början av varje blogpost.

    Tidigare rankade jag nummer ett på en sökterm, och när jag la till adsense visades oftast en annons för en "konkurrent" som brukar ligga på plats 2. Den genererade relativt många klick. Ett par dagar senare låg jag längre ner... Är det så att google inte "gillar" detta. Å ena sidan annonserar ju konkurrenter för att få trafik, men å andra sidan kanske de inte önskar betala till andra som också ligger topp tre där de redan exponeras.

    Så generellt, påverkar adsense (i relativt liten skala) placeringen i Google nämnvärt? Skiljer det från fall till fall?

  2. #2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Om innehållet på webbplatsen hamnar långt ner till fördel för en mängd reklam så kan du få sämre placering än vad du annars skulle fått.

    Om du har en reklamruta låter inte det som ett problem. Men läs detta inlägg av Cyrus på SEOMoz så har du bra riktlinjer på hur du ska placera reklam.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Eriksson Visa inlägg
    Om innehållet på webbplatsen hamnar långt ner till fördel för en mängd reklam så kan du få sämre placering än vad du annars skulle fått.

    Om du har en reklamruta låter inte det som ett problem. Men läs detta inlägg av Cyrus på SEOMoz så har du bra riktlinjer på hur du ska placera reklam.
    Tackar för mycket bra läsning,

    Har funderat en del på detta för övrigt...

    Låt oss spekulera i att jag har en sida om gräsklippare som rankar nummer 1, och att jag har adsense på den. Ett företag, som ligger ett par positioner längre ner, väljer att starta en adsense kampanj. Deras annons visas på min sida, och jag får flera klick.
    Vad tycker google och annonsörer om detta fenomen?

    Som annonsör hade jag visserligen varit glad om jag fick trafik, men samtidigt hade det känts lite märkligt att betala till en annan sida som ligger så pass nära i serpen så att säga. Med en annonskampanj hade jag troligtvis haft förhoppningar om att driva trafik från andra håll.

    Hur ser ni på motsvarande scenario om min sida ligger exempelvis position 3, och konkurrenten nr 1.

    Struntar google i vilket så länge de drar in pengar? Vad tycker kunder? Intressant att veta från er som har lite djupare kunskap/erfarenhet om adsense.

  4. #4
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Det går väl att styra i Adwords, att helt enkelt blockera webbplatser man inte vill att sina annonser ska synas på?
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Wordpress-tillägg för betygsättning/recensioner?
    Av Kolikx i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-13, 14:13
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 15:20
  3. Ranking hos Google / AdSense
    Av carpe diem i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 23:06
  4. Antal interna länkar till en sida påverkar ranking?
    Av Tony Bolero i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 23:46
  5. Påverkar registrering till adsense min rank?
    Av trig338 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 19:49