Resultat 1 till 21 av 21

Alexa trovärdig?

  1. #1
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Hej,

    Man kikar ju statistik och man ser att siten växer. MEN! på Alexa sjunker alla värden trots att man vet att siten växer. Mysko, konstigt så det förslår ...

    Man har ju sett att en del SEO-verktyg använder sig av Alexa rank osv, men bör de göra det då deras mätningar verkar väldigt osäkra och ej sanningsenliga ...

    cya,
    /PatrikB
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-11-08 klockan 18:52.

  2. #2
    Bengts avatar
    Bengt Bengt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    38
    Nej, jag tycker att det är stort problem med vissa personer använder sig av Alexa som ett mått på små och medelstora svenska webbplatser. Det finns en del personer som tror att de hittat ett bra och smidigt sätt att bedöma webbplatser - och det är tämligen hopplöst att tala med dem.

    Jag är tekniker i botten och har lärt mig allt om mätteknik ordentligt från grunden. För mig är det självklart att ifrågasätta varje mätinstrument, och kolla upp om det är rätt kalibrerat. Tyvärr har ju inte alla den bakgrunden, och verkar köpa vad som helst bara det låter bra.

    Det största problemet med Alexa är att väldigt få i Sverige har deras toolbar installerad, och att de som har den är alla av en speciell kategori. Alexas mätning påverkas alltför mycket av om Alexa toolbar är installerad eller inte (man är mycket in på sina egna webbplatser). De gör en estimering för att få fram värdet, men den estimeringen utgår uppenbarligen inte alls från att läget är som det är med installerade Alexa toolbar i Sverige.

    För att jämföra SVT, Aftonbladet och Expressen med varandra så fungerar det dock bra - vi vanliga dödliga har ju dock inte webbplatser med den besöksfrekvensen riktigt.

    /Bengt

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Som jag misstänkt ... installerade Alexa toolbar själv och sedan dess har faktiskt värdena ökat "stadigt" så man blir ju lite misstänksam mot Alexas korrekthet i sin statistik ...

    cya,
    /PatrikB

  4. #4
    Bengts avatar
    Bengt Bengt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Som jag misstänkt ... installerade Alexa toolbar själv och sedan dess har faktiskt värdena ökat "stadigt" så man blir ju lite misstänksam mot Alexas korrekthet i sin statistik ...

    cya,
    /PatrikB
    Jag har provat att använda den tidigare - fick dock ge upp, det blir så usla kollisioner med andra saker i Internet Explorer. Har hellre en stabil dator än att jag har den där installerad.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har hellre en stabil dator än att jag har den där installerad.
    Räcker dock med SearchStatus för firefox.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    jag har searchstatus för firefox ... i internet explorer är det endast google toolbar som funkar ...

    cya,
    /PatrikB

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    När vi lasttestade i början av 2006 med "verkliga läsare", d.v.s. körde diverse autosurfningstjänster, valde jag medveten ut några där användarna hade krav på sig att ha en detekterbar Alexa-toolbar installerad. Givetvis gick resultaten upp.

    Du kan boosta upp dina Alexa-resultat mycket högt på några dagar. Ingen risk för banning eller något annat så vitt jag vet. Alexa är en atavistisk relik som indikerar en del av framtiden för Google, Yahoo och Live! men som saknade effektiva spamfilter och numera endast ligger kvar på internet utan användare som ett varnade exempel för jättarna att spammiga sökresultat dödar sökmotorer.

    D.v.s. du kan få upp din sajt mycket högt utan problem men varför? Du kommer inte få någon trafik från sörjan.

  8. #8
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Ja tyvärr är det ju precis som ni säger att ingen använder alexas toolbar i sverige. En variant vore ju att den var inbyggd i tex FireFox. Då skulle reslultaten vara något så säkra. Men dett lär väl bara hända om marknaden bestämmer och inte folket med tanke på dagens storebrorssamhälle..

    Personligen har jag använt alexas statistik i min katalog för att på något sätt kunna mäta en webbsidas popularitet. Något som antagligen lär försvinna då tanken var godare än praktiken.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Du skulle ju kunna använda något samlat mått där man tar hänsyn till olika faktorer. Pagestreangt finns ju i väntan på något mer korrekt för Sverige.

  10. #10
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Du skulle ju kunna använda något samlat mått där man tar hänsyn till olika faktorer. Pagestreangt finns ju i väntan på något mer korrekt för Sverige.
    Ja det har du rätt i.. får testa på en gång

    EDIT: Tyvärr får man ju ingen dynamisk kod utan med en statisk bild. Så om man inte vill sitta och trycka och uppdatera manuellt fungerar inte det.

  11. #11
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag jobbar på en av de större svenska siterna och vi använder oss av alexa för jämförelser. Visserligen tenderar toolbaren att var installerad främst hos en viss typ av person (!) i sverige så urvalet är väl inte hundraprocentigt men när det gäller de sidor som ligger på topp hundra skulle jag vilja säga att ens egen påverkan är mycket liten. Vi är kanske 30 personer, alla med toolbaren installerad, som sitter och stirrar på vår egen site hela dagarna. Jag har inte märkt att vi faller mer än marginellt på top 100 de vardagar då hela kontoret är ledigt, något vi borde göra om vår påverkan var stor. Nu vill jag inte påstå att alexa är någon form av exakt verktyg men en fingervisning ger det nog, särsklit om siten riktar sig till branschfolk.

  12. #12
    robbanfs avatar
    robbanf robbanf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Jag har en sida som haft en Alexa-ranking på 3-4 miljoner i alla år den har funnits (drygt fyra). När jag för ett tag sen installerade SearchStatus i Firefox så har rankingen ändrats till ca 400 tusen.

    Sedan har jag en annan sida som kom upp i ca 400 tusen ett par veckor efter jag öppnade den för allmänheten, då med ca 5-8 besökare dagligen.

    Så även min enkla slutsats är att man kan fuska oerhört med Alexa om man vill.

  13. #13
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Ja när det gäller de som rankar på de nivåerna är det förstås sämre mätningar. De sidor jag pratar om ligger inte unter 10.000 i rank. Och det kan väl knappast vara särskilt intressant att lägga ner tid på att låtsas att ens 5 besökare site har 20.

  14. #14
    robbanfs avatar
    robbanf robbanf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Fast en rank på 400 tusen "ofuskad" lär knappast innebära 20 besökare. Den gamla sidan jag nämnde har haft ca 200 unika dagligen det senaste året och låg ändå på 3-4 miljoner. Sen tillkommer en enda Alexa-användare (dvs jag) och rankingen sticker iväg till 400 tusen. Vad händer om 10 personer gör samma sak, var kan man hamna i ranking?

  15. #15
    Bengts avatar
    Bengt Bengt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Jag jobbar på en av de större svenska siterna och vi använder oss av alexa för jämförelser. Visserligen tenderar toolbaren att var installerad främst hos en viss typ av person (!) i sverige så urvalet är väl inte hundraprocentigt men när det gäller de sidor som ligger på topp hundra skulle jag vilja säga att ens egen påverkan är mycket liten. Vi är kanske 30 personer, alla med toolbaren installerad, som sitter och stirrar på vår egen site hela dagarna. Jag har inte märkt att vi faller mer än marginellt på top 100 de vardagar då hela kontoret är ledigt, något vi borde göra om vår påverkan var stor. Nu vill jag inte påstå att alexa är någon form av exakt verktyg men en fingervisning ger det nog, särskilt om siten riktar sig till branschfolk.
    Det finns två invändningar mot det du säger:
    1. Du kan inte förvänta dig så snabb reaktion att du omedelbart ser skillnaden då ni har tagit ledigt en dag - låt bli att gå in med Alexa toolbar under en hel vecka, och se sedan vad som har hänt!
    2. Det vi i huvudsak talar om i den här tråden är medelstora och mindre webbplatser i Sverige, d.v.s under topp 100.
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Ja när det gäller de som rankar på de nivåerna är det förstås sämre mätningar. De sidor jag pratar om ligger inte under 10.000 i rank. Och det kan väl knappast vara särskilt intressant att lägga ner tid på att låtsas att ens 5 besökare site har 20.
    Det handlar inte om det - snarare tvärsom. Det är ett reellt problem att t.ex. annonsörer ibland inte begriper att det förhåller sig så som flera har intygat i den här tråden och därför använder Alexa som ett mått på medelstora webbplatser och t.o.m. på mindre ibland. Det leder till rena vansinnet, enligt mig, för så dåligt är det mått man använder att de gör bort sig åt två håll - de både betalar för mycket till vissa webbplatsägare OCH missar att vara med på mindre webbplatser som faktiskt skulle fungera bra för dem (genom ämnesrelevans). Jag ska väl dock säga att det är en minoritet som begår denna dumhet, de flesta använder vettigare sätt att bedöma mindre och medelstora svenska sajter.
    /Bengt

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Jag jobbar på en av de större svenska siterna och vi använder oss av alexa för jämförelser. Visserligen tenderar toolbaren att var installerad främst hos en viss typ av person (!) i sverige så urvalet är väl inte hundraprocentigt men när det gäller de sidor som ligger på topp hundra skulle jag vilja säga att ens egen påverkan är mycket liten. Vi är kanske 30 personer, alla med toolbaren installerad, som sitter och stirrar på vår egen site hela dagarna. Jag har inte märkt att vi faller mer än marginellt på top 100 de vardagar då hela kontoret är ledigt, något vi borde göra om vår påverkan var stor. Nu vill jag inte påstå att alexa är någon form av exakt verktyg men en fingervisning ger det nog, särsklit om siten riktar sig till branschfolk.
    Helt fel. För att ett statiskt mått ska vara meningsfullt behöver det i alla ligga så att du har någon signifikansnivå. Urvalet ur populationen som Alexa ger ligger inte i närheten av det. Metoden som du använt för att försöka bedöma relevansen av Alexa är inte korrekt och säger dig ingenting eftersom du inte vet hur Alexa handhar värdena.

    Tvärtom vilket du enkelt kan notera genom att t.ex. lägga på Alexa-trafik från någon sajt för det sker skattar Alexa mellan längre toppar. Orsaken torde vara att dölja hur dåligt det hela fungerar.

    Alexa-värden är helt meningslösa för Sverige och säger ingenting för en svensk sajt. För amerikanska sajter ger de ytterst lite.

  17. #17
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ligger normalt själv på ca 200k i ranking. När jag "lade på" alexa-rank så åkte jag upp till rank 60k på en vecka! Nu har jag inte kört alexa-rank på ett tag och då ligger vi på 140k helt plötsligt, man ser att 6% av trafiken går till en subdomän som ENDAST!!!! jag och min partner har surfat på och han har ingen alexa-rank i sin(a) browser(s)

    Så, alexa-rank är för mig värdelöst då det går att manipulera å det grövsta

    cya,
    /PatrikB

  18. #18
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Peter Norviq, Googles "Director of Research" har gjort en intressant uppskattning av hur missvisande Alexa toolbar kan vara.

    Även Matt Cutts omnämner detta i sin blogg.

  19. #19
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Jag använder Alexa som en del i bedömningen när det ringer säljare från sajter jag aldrig har hört talas om och vill sälja annonsplats för 1000kr i månaden och sånt. De säger sig nästan alltid ha si och så många miljoner besökare i månaden. Om de inte ens har fått en liten blipp i alexas kurvor är jag ganska säker på att de "ljuger" eller inte begriper sin egen statistik.

    Jag inser givetvis att mätvärdena absolut inte är korrekta, men det finns i vår statistik en helt tydlig korrelation mellan Alexavärdet på sajter där vi annonserar och besökare till min sajt. Så som hjälp för att undvika köpa dålig annonsering är Alexa utomordentligt har det visat sig.

  20. #20
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    För att gå mot strömmer lite så kan jag säga att jag tycker Alexa är rätt bra, men det gäller att använda det på rätt sätt.

    Att jämföra till exempel detta forum och WN är intressant eftersom det är samma nisch.

    Jag har SearchStatus pluginen som visar den blåa grafen bredvid toolbar PR och jag brukar tänka på webmaster sajter att de som har under 15K "har en del trafik". Jag har själv en del sajter under 15K och tycker det är rätt bra att ge en viss fingervisning. Sedan under 1K osv är välbesökta osv. Allting över låt oss säga 20K är helt värdelöst att titta på enligt mig.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  21. #21
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    För att gå mot strömmer lite så kan jag säga att jag tycker Alexa är rätt bra, men det gäller att använda det på rätt sätt.

    Att jämföra till exempel detta forum och WN är intressant eftersom det är samma nisch.

    Jag har SearchStatus pluginen som visar den blåa grafen bredvid toolbar PR och jag brukar tänka på webmaster sajter att de som har under 15K "har en del trafik". Jag har själv en del sajter under 15K och tycker det är rätt bra att ge en viss fingervisning. Sedan under 1K osv är välbesökta osv. Allting över låt oss säga 20K är helt värdelöst att titta på enligt mig.
    Om jag relaterar till min nisch, hunderiet, så är det totalt missvisande. Då jag vet att den "största konkurrenten" är ca 4 ggr så stor besöksmässigt och normalt sett har "bättre ranking" i Alexa än vad jag har. Då jag frekvent besökte min site med Alexa-ranken aktiverad seglade jag om honom på en vecka. Han hade då ca 70 - 80 k i rank, och jag landade på ca 60 k ...

    Konkurrenten som är lika stor ligger 150k placeringar efter mig och där är besökarna ännu mer "desamma" ....

    Hur trovärdig blir då Alexa ranken? Samma nisch, många av besökarna är de samma ...

    Om jag vill skulle jag kunna be mina polare, som ändå frekvent besöker siten minst en ggn per dag att aktivera alexa toolbar och verkligen skjuta upp som en raket mot stjärnorna.

    Nej, vidhåller fortfarande att verktyget än så länge är helt värdelöst att göra värdemätningar om hur stor en site är till antal besök eller synlighet.

    Här kan ni se dagens Alexa graf
    cya,
    /PatrikB - som nu åter aktiverar Alexa rank för att köra upp rankingen

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO-forum är 93:a i Sverige enligt Alexa
    Av Webmoney i forum Nyheter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 12:04