Resultat 1 till 7 av 7

Tankar om länkbyten

  1. #1
    Kajsa Magdalenas avatar
    Kajsa Magdalena Kajsa Magdalena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    17
    Vilka aspekter anser ni är viktiga när man byter länkar? Förut verkade det som att de flesta lade all fokus på PR. En del menade sedan att PA och DA var en bättre måttstock. Självklart är det även en fördel att hålla sig till sidor inom samma segment och man ser ju gärna att sidan har några år på nacken. Men utöver det? Eftersom jag själv funderar mycket på detta så är jag nyfiken på hur ni "proffs" tänker i samband med att ni gör länkbyten. Hur rankar ni de sidor ni ämnar att göra sidbyten med.

  2. #2
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Det är en mix av allt. PR är definitivt viktigt eftersom det ger väl en ganska bra idé om hur stark en sida är/hur bra länkar den har riktade till sig. Men samtidigt är det en dålig grej att endast titta på eftersom PR uppdateringar sker med månaders mellanrum vilket innebär att sajter kan vinna många bra länkar under flera månader men fortfarande erhålla låt säga PR2.

    Saker jag skulle fokusera på om jag vore dig är att kolla backlink profilerna i Majestic SEO, Ahrefs och Bing link explorer. På så sätt får du den bästa idéen om hur stark en sida är. Sen kan du ju även kolla hur sidan i sig rankar i Google för dess sökord. Det kanske tar lite tid innan man riktigt lär sig hur man förstår hur starka sidor är men det är bra att kunna.

  3. #3
    Kajsa Magdalenas avatar
    Kajsa Magdalena Kajsa Magdalena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    17
    Tack för svaret Johnz. Frågan är HUR viktigt PR är med tanke på att det bara är ett av flera mätverktyg som google använder sig av. Ahref har jag använt mig av men inte Majestic SEO och Bing link explorer så detta ska jag absolut kolla in. För övrigt fann jag en bra lista här på forumet som svarade på mina funderingar!

  4. #4
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Man måste mäta in fler variabler än PR. Page Rank styrs beroende vad du har för sorts länkar pekande till din sajt. Därmed är det en hyfsad fingervisning men som jag förklarade ovan är inte detta det enda du bör lägga vikt på. Man kan t.ex fuska till sig Page Rank ganska enkelt vilket gör det till en ganska dålig variabel att gå efter i förhållande till t.ex att kolla backlink profilen som jag förklarade innan som är en betydligt säkrare sak att gå efter.

    Så hur viktig är PR enligt mig? Det är väl ganska viktigt men jag skulle ALDRIG byta en länk eller köpa en länk utan att titta backlinks själv osv.

  5. #5
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag skulle inte stirra mig alltför blind på pagerank. Att domänen har pagerank är helt klart ett sundhetstecken, men det finns fler faktorer som tillsammans blir viktigare.

    Relevans - Webbplatsens inriktning är relevant för din.
    Inlänkar - Inlänkar från starka och relevanta domäner. Detta brukar iofs avspegla sig i pagerank.
    Antal länkande domäner - Att domänen du får länk ifrån blir länkad från många andra domäner. Men håll utkik efter tveksamma ryss- och kines-domäner.

    Det är svårt att exakt värdera en domän man ska byta länk med. Man får räkna med att ibland ge mer värde än man får tillbaka.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  6. #6
    Kajsa Magdalenas avatar
    Kajsa Magdalena Kajsa Magdalena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    17
    Tack för tipsen! Det du säger att man ibland får räkna med att ge mer värde än man får tillbaka har jag tänkt på mycket. Det har istället ofta slutat med att jag inte längre byter länkar om jag inte får samma värde tillbaks. Men ibland kanske det lönar sig att ändå genomföra byten trots att dom inte blir riktigt rättvisa. Risken finns ju annars att man gör för få länkbyten och därmed får för skralt med inlänkar till sin sida.

    Sedan undrar jag lite över hur det är när man har en etablerad sida som funnits med länge och således även får naturligt med besökare och inlänkar. Kan man slappna av mer här när det gäller att jaga inlänkar eller bör man aldrig lägga det arbetet åt sidan?

  7. #7
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Kajsa Magdalena Visa inlägg
    Sedan undrar jag lite över hur det är när man har en etablerad sida som funnits med länge och således även får naturligt med besökare och inlänkar. Kan man slappna av mer här när det gäller att jaga inlänkar eller bör man aldrig lägga det arbetet åt sidan?
    Tycker man bör fortsätta att lägga tid på inlänkar men kanske mer gå efter riktigt bra kvalitetslänkar och länkar som även kan ge klick direkt (hänvisningstrafik).

    Kan även vara värt att nämna att Google nedvärderar länkar som är reciproka (du länkar till mig, jag länkar till dig). Bättre att erbjuda tillbakalänkar från andra domäner om det går.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tankar och funderingar nyckelord
    Av starcars i forum Sökordsanalys
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 17:48
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 20:59
  3. Länkbyten
    Av Gabriel K i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 19:24
  4. Tankar kring Wiki-startsidor och SEO
    Av Thomas Sjöberg i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 18:48