Resultat 1 till 7 av 7

Vad har hänt med Local/Maps i vanliga sökresultaten?

  1. #1
    pmagis avatar
    pmagi pmagi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    5
    Har latat mig i sommar, och nu ser jag att det hänt saker. När jag söker på "fotograf stockholm" så visas inte den gamla listan med Lokala träffar i Stockholm i sökresultaten, utan nu kommer det upp en extremt inzoomad karta på några gator söder om söder och de tre fotografer som håller till just i den lilla delen av Stockholm..... Har local blivit extremt lokalt och fått för sig att jag är där när jag söker (sitter i Södertälje o kör via ADSL eg)?

    Dessutom visas nu länk till fotografernas plus-sidor isf de gamla Local (var iofs väntat att det skulle komma).

    Nån som vet nåt o har nån mer info???

    PS. Tänkte visa bild på detta, men får error när jag försöker ladda upp en jpg...

    MVH
    Petter

  2. #2
    pmagis avatar
    pmagi pmagi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    5
    Testade göra samma sökning på telefonene, med tanken att den borde se ut att befinna sig på annan position än min dator, fick samma resultat.

    När jag bara söker på "fotograf" och inte "fotograf stockholm" så kommer samma tre träffar i topp på kartan, men nu visas fler "local" resultat...börjar misstänka att de tre nya som ligger i topp verkligen är top 3 på "fotograf stockholm" , men att googöe av någon anledning bara visar tre resultat......men hur sannolikt är det att dessa tre fotografer skulle råka ligga på typ samma gata!? Nåt mysko verkar det vara....

    /PM

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Nej det är inte speciellt sannolikt att 3 fotografer (av hundratals i stockholm) som rankar i topp råkar ligga på samma gata...

    Så här ligger det nog till istället: Google väljer att visa en kartvy, och sedan visas de fotografer som finns inom detta område...

    Varför just den kartvyn väljs ut har jag dock inte listat ut ännu...


    Om man istället söker på "skomakare stockholm" får man upp en kartvy där istället 7 alternativ visas. Skalan är inte alls densamma, nu visas istället större delen av innerstan. "Densiteten" för skomakare är dock mycket lägre än för fotografer. Skalan på kartan tycks relatera till detta. Zommar man ut kartan för fotografer så ser man ju hundratals...


    Vad som gäller nu är kanske att lista ut vilken konkurrent som rankar som nummer 1, och sedan flytta sitt kontor till samma gata så att man råkar dyna upp på samma kartvy?!

  4. #4
    pmagis avatar
    pmagi pmagi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Nej det är inte speciellt sannolikt att 3 fotografer (av hundratals i stockholm) som rankar i topp råkar ligga på samma gata...
    Detta fenomen finns fortfarande kvar. Fler som kan se det, elle rär det bara jag? Jag ser detta i Chrome (även om jag kör inkognitofönster) och Internet explorer, men i Firefox ser det annorlunda ut.

    Om man zoomar ut kartan ser det ut som att det är just top 3 som ligger mkt nära varandra. De som kommer på lägre plats än A B C ser ut att ha mer recensioner osv osv, så frågan är VARFÖR visas just dessa tre som top tre?

    Om det hade varit tre mer utspridda fotografer som valts ut som top 3 hade startkartan sannolikt varit mer utzoomad.... så jag börjar tro att de tre verkligen ligger i topp. Trots att de aldrig ens varit i närheten av toppen tidigare och inte verkar bry sig ett dugg om SEO, de har tex ingen Google+ sida eller hemsida som man kommer till när man klickar på länken... Kan det vara en och samma fotograf som har en ubersmart SEO konsult som insett att kartan zoomar utefter spridningen av top tre, och därefter reggat tre olika bolag som alla nåt top tre.....hmmm....inte helt sannolikt, men vad ÄR det som händer här?!

    /P
    Senast redigerat av pmagi den 2013-09-28 klockan 23:37.

  5. #5
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    För att ranka på Google Maps / Local behöver man ingen Google+ sida eller kunna SEO för den delen, optimeringen för Maps är helt annorlunda.
    Men jag håller med att Maps är varit Loco sen typ Juli / Augusti.

    Numera när jag söker på sökord malmö dyker företag från Helsingborg och Lund upp i sökningarna...

  6. #6
    pmagis avatar
    pmagi pmagi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Men jag håller med att Maps är varit Loco sen typ Juli / Augusti.

    Numera när jag söker på sökord malmö dyker företag från Helsingborg och Lund upp i sökningarna...
    Man får väl anta att de är medvetna om problemen, eller borde man faktiskt visa några sjuka exempel för Google?

    /P

  7. #7
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Problemet är att det är en gratis tjänst som de inte erbjuder support på.
    De enda man kan göra är att posta ett inlägg i deras forum som inte leder någon vart.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Att dominera local search
    Av Lokal Internet Dominans i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 23:17
  2. Google Local Search
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 23:12
  3. vad kan ha hänt
    Av Anti Turmoil i forum Google
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 15:53
  4. Vad har hänt?
    Av Daniel_K i forum Google
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 20:33
  5. Google Local Advertising
    Av Elias KAI i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 19:45