Resultat 1 till 9 av 9

starta en sida om sms lån= skuldkänslor?

  1. #1
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Jag har länge velat starta en sida om sms lån, men mina skuldkänslor står i väggen.

    Finns det andra sätt att tjäna pengar på sms lån? typ hänvisa folk till lyxfällan ?

    Nu har jag aldrig varit involverat i lån/affiliate projekt men avkastningen vid sådana här program är väldigt höga skulle jag tänka mig.
    Jag undrar ifall någon som sysslat med det här tidigare kan säga något om mina prognoser när det gäller sms lån konvertering+avkastning.

    Antag att "sms lån" får 20 000 träffar varje månad på google och man får ta del av 40% av trafiken till sin sida, som därefter konverterar till 10% för en lead med 80kr. Man skulle tjäna 64k i månaden minst.

    Vad tycker ni låter detta troligt?

  2. #2
    barthans avatar
    barthan barthan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malta
    Inlägg
    84
    Nej, tror inte det är riktigt så enkelt, tyvärr.
    Länkar? Kör bl.a Svenskbetting.com.

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Ja det stämmer att den potentiella avkastningen är hög, men det är ingen hemlighet och det är många som konkurrerar. Tror du underskattar hur svårt det är att hamna i topp i den branschen och hur mycket jobb som krävs.

    Här kan du läsa lite om hur graben som numera toppar på sökordet "sms-lån" jobbar...

    http://simonnystrom.com/manuell-pena...lanebranschen/

    Kan du överträffa det?

    Sedan är det lätt att stirra sig blind på en hög siffra och jobba för att nå den. Men väl där finns risk att sidan straffas och då är man åter nere på noll. Inte så kul om man "investerat" en hel del i länkar... Dina konkurrenter kommer ju knappast låta dig ranka ostört i topp, om du nu når dit...

    Men å andra sidan så är det inte speciellt många som gör rejäla och seriösa satsningar heller...
    Senast redigerat av torkel den 2013-08-18 klockan 22:20.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @Seokillen Om du har skuldkänslor skall du absolut inte starta en sådan webbplats.
    Men om du kan övervinna dessa känslor så kör igång bara.
    Upp med en webbplats på det ordet och några till inom samma bransch, toppar du med tillräckligt många av nyckelorden på plats 1 så kommer pengarna trilla in till dig. Säkert de belopp som du skisserar med.

    Att det finns några hundra till i bara Sverige som försöker nå samma mål är inget du behöver bry dig om. Kan du bara göra ditt arbete med optimeringen bättre än alla så kommer du tjäna pengar.

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Jag har länge velat starta en sida om sms lån, men mina skuldkänslor står i väggen."

    Det var faktiskt det roligaste jag läst på flera veckor
    "Undrar hur varm den där stekpannan är, hade varit kul att få veta men det verkar som en dum idé att bara sätta handen där"

    1. Varför har du velat starta en sida om sms lån? Och framförallt varför har du alltid velat göra en sida som du inte vill göra? Sjukt kul
    2. Varför har du skuldkänslor för det?

    Du kan skapa en sida och tjäna pengar på din sida oavsett bransch, så därför känns det mycket märkligt att du vill starta i just den branschen.

    PM:a mig om du vill ha inspiration, men som Urban säger, starta inte en sida som du mår dåligt av att jobba med.

  6. #6
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    20.000 träffar men hur många lånar? Kanske 100 stycken max på dina länkar.

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Ber om ursäkt, läste faktiskt inte ens klart ditt inlägg, ser att där faktiskt var en seriös aspekt också.

    "Antag att "sms lån" får 20 000 träffar varje månad på google och man får ta del av 40% av trafiken till sin sida, som därefter konverterar till 10% för en lead med 80kr. Man skulle tjäna 64k i månaden minst.
    Vad tycker ni låter detta troligt?"

    Till att börja med ska du nog räkna med minst 50.000 träffar på sökordet, och antagligen är verkligheten ännu högre. Nu har jag ingen sida i den branschen, så jag kan inte ge dig exakta siffror.

    Att du skulle ta 40% av den trafiken är osannolikt. Om du med två sidor är 1:a och antingen 2:a eller 3:a utöver det så kanske du kan nå så stor del av förstagångstrafiken, men med tanke på att där finns så mycket long-tail trafik så kan du nog glömma de siffrorna.
    Med tanke på konkurrensen så ska du nog vara glad med en sida på första sidan och få 2% av trafiken i förstaläget, sen kan man avancera därifrån.

    Att du konverterar till 10% låter inte särskilt troligt. Vad du får betalt per lead har jag ingen aning om, men det kanske du vet själv.
    Om du har en sjukt bra sida så kanske du kan konvertera mellan 5-10%, men jag tvivlar starkt på det. Många sökningar görs nog i rent informationssyfte. Jag har jobbat med en sida som är väldigt nischad, där sökningarna är mer specifika (och troligen bättre konverterande) och efter flera års arbete med nya designer, a/b tests och konverteringsoptimering så nådde vi 4.5% konvertering. Men visst, en annan bransch, så det är möjligt att man kan konvertera bättre i denna branschen med rätt sida.

    Jag tror att detta är ett realistiskt mål.

    50-100.000 i trafik per månad.
    Du kan, med hårt arbete, kanske nå 2% utav den trafiken.
    Om leadsen är värda 80kr som du säger så tycker jag att du ska räkna med 50.000*0.02*0.05*80, vilket skulle betyda 4.000kr / månad. Når du de siffrorna inom ett halvår så är jag imponerad, då räknar jag med att du har en sida som snittar plats 8-12 på de olika long-tail och huvudsökningarna som är relaterade till "SMS-Lån" och "SMS Lån".


    Där finns säkert 100 branscher som är bättre att jobba med ur ett tjäna pengar perspektiv, så varför jobba med denna om du inte tycker om det?

  8. #8
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Tack, jag kommer att starta en sida till sms lån, så fort jag får tid över. Kan redan nu säga att jag inte kommer att använda mig utav konventionella metoder.

    Jag kommer börja med att köpa en äldre domän, gärna med en hög pagerank( domain authority).
    Sedan kommer jag köpa 10-15 andra domäner med hög länk profil, som jag därefter gör en 301 redirect till min sida.
    Därefter kommer jag köpa 150 pr3-pr5 kontext länkar,och 100 guest post.
    Sist men inte minst kommer jag även använda mig utav sociala signaler.

    Min budget kommer vara runt 10-15k.

    Jag kommer försöka ranka sidan så fort jag får tid till att göra det, då jag är en väldigt upptagen människa. Jag gör det endast för att få svar på min konverterings teori. Vem vet kanske det blir mer än 64k?

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Seokillen Visa inlägg
    Tack, jag kommer att starta en sida till sms lån, så fort jag får tid över. Kan redan nu säga att jag inte kommer att använda mig utav konventionella metoder.

    Jag kommer börja med att köpa en äldre domän, gärna med en hög pagerank( domain authority).
    Sedan kommer jag köpa 10-15 andra domäner med hög länk profil, som jag därefter gör en 301 redirect till min sida.
    Därefter kommer jag köpa 150 pr3-pr5 kontext länkar,och 100 guest post.
    Sist men inte minst kommer jag även använda mig utav sociala signaler.

    Min budget kommer vara runt 10-15k.

    Jag kommer försöka ranka sidan så fort jag får tid till att göra det, då jag är en väldigt upptagen människa. Jag gör det endast för att få svar på min konverterings teori. Vem vet kanske det blir mer än 64k?
    Okej, spännande. Lycka till, och hoppas att du kommer att skriva om projektet. Sånt är alltid kul att följa.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Starta på en server och sedan sprida siterna?
    Av apalm i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 17:02
  2. Starta min första webshop - Behöver råd ang. plattform.
    Av David i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 00:15
  3. starta blogg - vilken typ mest SEO-vänlig
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 15:32
  4. Att starta en katalogtjänst
    Av creo i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 23:32