Resultat 1 till 5 av 5

Helt annorlunda resultat i Google Keyword Planner?

  1. #1
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Hej alla!

    Som många säkert sett så har google nu fasat ut Keyword Tool (jag kan inte hitta det iaf) för att satsa på keyword planner som man ju behöver vara inloggad på sitt AdWords-konto för att använda.

    Det jag noterade är att skillnaden i uppskattning av trafik är väldigt stor. På några sökord som genom Keyword Tool fått ~1000 sökningar i månaden får jag nu bara runt 50 med Planner. Någon insatt som kan förklara varför eller vad google gjort i sin beräkning för att den skillnaden ska uppstå?

    Ha det!
    Ribacka Media - US sports betting affiliate

  2. #2
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Sökordsplaneraren verkar visa siffror baserat på Exact match oavsett vad man ställer in. Så däri ligger nog skillnaden. Om du inte valt någon form av geografisk begränsning.

    Själv höll jag på att pula lite och undrade varför det var så otroligt få sökningar på samtliga ord jag testade, såg då att jag valt att begränsa mig till enbart Finland

  3. #3
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Jag läste det. Jag har alltid tagit exakt match tidigare också men nu har vissa sökord minskat med 70% än vad det tidigare var. Tycker det är konstigt. Tror ni den har blivit mer exakt nu när dom uppdaterat den?

    Jag kollade och jag har ställt in den på sverige, svenska språket etc.
    Ribacka Media - US sports betting affiliate

  4. #4
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Hej, Såg ett bra svar på ehandel.se : Den nya, Keyword Planner, visar endast exact matchning på ordet/frasen du skrivit, det går inte längre att få fram data för broad eller phrase. Siffrorna du får är numera ett medeltal (antalet sökningar per år/12månader), förut visade den för senaste månaden.
    Den visar även för alla devices i dagsläget, alltså desktop till mobile. Så du får helt andra siffror än vad Keyword Tool har visat.
    Ribacka Media - US sports betting affiliate

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av 456Rainman Visa inlägg
    Hej, Såg ett bra svar på ehandel.se : Den nya, Keyword Planner, visar endast exact matchning på ordet/frasen du skrivit, det går inte längre att få fram data för broad eller phrase. Siffrorna du får är numera ett medeltal (antalet sökningar per år/12månader), förut visade den för senaste månaden.
    Den visar även för alla devices i dagsläget, alltså desktop till mobile. Så du får helt andra siffror än vad Keyword Tool har visat.
    Tack för bra information.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 16:18
  2. Ett annorlunda länkbete...
    Av Erik Bergman i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 22:17
  3. Vi söker en grym online planner
    Av amirmofidi i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 09:59
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 11:14