Resultat 1 till 4 av 4

Åker upp & ner i sökresultaten

  1. #1
    niklasinlas avatar
    niklasinla niklasinla är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13
    Hej.
    Jag har försökt optimera min sida någorlunda för främst 2 st. sökord.
    På det ena ligger jag som bäst på 8-7:e plats & det andra betydligt längre ner & som bäst runt typ 100:e plats.
    Vad som gör mig konfunderad är att jag åker som en jojo upp och ner gällande mina placeringar.
    Rätt vad det är så ligger jag typ 30 st. placeringar längre ner utan att ha ändrat ngt på sidan & det gäller samma sak & vid samma tillfälle på båda orden. Detta kan ske från en dag till en annan.
    Rätt vad det är så åker jag ner för att sedan rätt vad det är åka upp igen.
    Nu har detta hänt 4 st. ggr. & de placeringar som är sämre varar oftast i kortare perioder som typ 3-4 dagar & bättre placeringar i typ 2 veckor.
    En del av de andra (konkurrenter) webbsidor som ligger på 1:a sidan stannar kvar men jag har även upptäckt att typ samma sak händer för en del av dessa sidor...
    Vad är det egentligen som händer här - någon som har en idé - kan jag göra om något på sidan som "inte är som det ska"?

    Mvh, Niklas

  2. #2
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Det är svårt att svara på men det kan finnas flera anledningar.

    Är din sida ny?(1-3mån) Isåfall är det helt normalt att google har lite svårt att bestämma vart du ska ligga i sökresultatet.
    Är det hårt konkurrensutsatta sökord du försöker optimera mot? Då kan det vara så att dina konkurrenter jobbar hårdare än dig.

    Kan säkert finnas fler anledningar som andra kan komma med

    Lycka till!
    Ribacka Media - US sports betting affiliate

  3. #3
    niklasinlas avatar
    niklasinla niklasinla är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13
    Hmmm - min sajt är ca. 5 år gammal.
    Däremot så har jag sökt lite på nätet & upptäckt att väldigt många har haft liknande problem just den 4:e sept. & det var precis då som det här hände för mig också. Alltså igår. Det finns tydligen en månatlig uppdatering av Panda & jag misstänker att ngt händer varje gång Google gör den för att sedan "återhämta sig". Det här tycks vara ett återkommande problem för många & det är många som inte är speciellt glada på Google för det här... Tycker personligen att det verkar vara som så att Google själva inte riktigt har kontroll över vad som faktiskt sker med deras sökmotor i vissa lägen. Det hela har helt enkelt blivit lite för komplicerat & "självgående" så att säga...

  4. #4
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Hur ny är din sida/domän? Oftast på väldigt nya sidor så är det berg- och dalbana innan Google kan bestämma ungefär vart du hör hemma i resultaten.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Normalt att en sida åker som en jojo i serpen?
    Av JohnLindberg i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 21:49
  2. Sida åker upp och ner på Google
    Av wahlman i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 10:28
  3. Åker jojjo i sökmotorn
    Av linkan77 i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 12:03
  4. google min sida åker in och ut på ett keyword?
    Av kmv i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:13
  5. Åker upp och ner
    Av dakire i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 08:30