Resultat 1 till 17 av 17

Tappat enorma placeringar

  1. #1
    behmans avatar
    behman behman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    3
    Hej,

    Jag har tappat placeringar på google, enorma sådan. När man sökt på vissa ord så har min hemsida alltid kommit mellan 1-4, nu är jag nere på 95+ och en del över 100. Och vissa ord är jag helt borta från google som jag tidigare var mellan 1-4 även där.

    Någonting måste verkligen ha strulat.

    Kan lite kort berätta att jag haft sidan i över två år och det har aldrig strulat såhär.

    Finns det någonting jag kan göra? All hjälp uppskattas.
    Senast redigerat av behman den 2013-09-16 klockan 16:48.

  2. #2
    Fillkotts avatar
    Fillkott Fillkott är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    114
    Också tappat liknande din situation.
    Verkar som att vi blivit tagna av pandan

  3. #3
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Fillkott Visa inlägg
    Också tappat liknande din situation.
    Verkar som att vi blivit tagna av pandan
    Låter onekligen så.

    Citat Ursprungligen postat av behman Visa inlägg

    Finns det någonting jag kan göra? All hjälp uppskattas.

    Googles Matt Cutts publicerade nyligen en video om vad han anser att du bör göra om du drabbats av Pandan.

    http://www.youtube.com/watch?v=NxJEUYjTPw8

    Dock är han som vanligt väldigt generell i sina råd så det kanske inte ger så mycket.

    Ett tips är att kolla över din sökordsfrekvens på sidorna som drabbats. Har du "spammat" innehållet med sökord?

    En annan anledning kan vara att du har en onaturlig linkprofil i Googles ögon. Har du mängder av "dåliga" inlänkar?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det där låter inte som en panda utan snarare en pingvin.
    Penguin (pingvinen) riktar mer in sig på ingående länkar till en webbplats Pandan mer fokus på innehåll.

    Så första frågan är: När i tid inträffade tappet?
    Andra är: Hur ser din länkprofil ut?
    Den andra frågan är lite svårare att svara på öppet kanske. Men du bör veta hur du har skaffat länkar till webbplatsen. Även om det fungerat i flera år med olika typer av länkar med lägre kvalitet för bra placeringar så är ribban betydligt lägre nu.

    För några år sedan var ungefär det värsta som kunde hände med lågkvalitetslänkar att inget hände. Nu kan de sänka en webbplats, även de som är införskaffade innan Penguin.
    Om du inte har Google Webmaster Tools (GWT) på webbplatsen så skaffa det. Det kan ge information om eventuella problem som Google tycker det finns.

  5. #5
    Fillkotts avatar
    Fillkott Fillkott är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    114
    Problemet är att inget står i GWT, vilket är rätt irriterande.
    Frågan är om man kör en 301 till en annan domän, hur kommer effekten att bli då?

  6. #6
    behmans avatar
    behman behman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Det där låter inte som en panda utan snarare en pingvin.
    Penguin (pingvinen) riktar mer in sig på ingående länkar till en webbplats Pandan mer fokus på innehåll.

    Så första frågan är: När i tid inträffade tappet?
    Andra är: Hur ser din länkprofil ut?
    Den andra frågan är lite svårare att svara på öppet kanske. Men du bör veta hur du har skaffat länkar till webbplatsen. Även om det fungerat i flera år med olika typer av länkar med lägre kvalitet för bra placeringar så är ribban betydligt lägre nu.

    För några år sedan var ungefär det värsta som kunde hände med lågkvalitetslänkar att inget hände. Nu kan de sänka en webbplats, även de som är införskaffade innan Penguin.
    Om du inte har Google Webmaster Tools (GWT) på webbplatsen så skaffa det. Det kan ge information om eventuella problem som Google tycker det finns.
    Tack för ditt svar.

    13:e sep hade jag en placering på 4:e plats på google. 14:e sep 70, 15:e sep 95.

    Jag skickar gärna ett pm till dig med länk om det går bra.

    Google Webmaster Tools använder jag men står ingenting speciellt där för mig.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok skicka så tittar jag på det och ser om jag kan lista ut det.

  8. #8
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Fillkott Visa inlägg
    Problemet är att inget står i GWT, vilket är rätt irriterande.
    Frågan är om man kör en 301 till en annan domän, hur kommer effekten att bli då?
    Det kan också var så att någon konkurrent matar skitlänkar till din sida för att få bort dig från top 10

    Det har hänt mig och många andra då konkurrenter köper skräplänkar billigt på fiverr och andra sajter och pekar till din sajt med just det sökordet som du ligger bra till på, Google uppfattar det som ful SEO och straffar sidan på ett eller annat sätt

    Kolla alla dina nya länkar sista tiden med denna sidan

    https://ahrefs.com/

  9. #9
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Det där låter inte som en panda utan snarare en pingvin.
    Penguin (pingvinen) riktar mer in sig på ingående länkar till en webbplats Pandan mer fokus på innehåll.
    Varför tycker du det låter som pingvinen?

    Senaste uppdateringen av pingvinen släpptes i april/maj om jag inte minns fel. Senaste konfirmerade uppdateringen av Pandan var för bara ett par veckor sedan och den rullas ut gradvis av Google. Om tappet kom nu i dagarna känns det väl mer logiskt med pandan, eller missar jag något?

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Pingvinen är också en del i algoritmerna och baserat på det den ställde till med för en hel del när den kom i maj och fortfarande gör så bedömde jag det som störst sannolikhet.
    Pandan tog koll på en hel del webbplatser redan i jan/feb som legat bra till.

    Sedan lite förutfattat då att den slår mer mot länkar och aggressiv länkning är rätt så vanligt generellt sätt.

  11. #11
    behmans avatar
    behman behman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    3
    Har skickat iväg ett meddelande till dig.

  12. #12
    Fillkotts avatar
    Fillkott Fillkott är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    114
    Förslag för att ta sig ur pandan?
    Har använt länkar från mina sateliter som är utsorterade på olika IP adresser.
    Dock är sateliterna inte de bästa siterna men ligger på runt pr1-3 med helt ok DA och mellan 12-25 i trust.

    Någon som tagit sig ur Pandan som kan komma med några bra tips?

    Skulle det funka att byta domän och köra en 301.a och "börja om" ?

  13. #13
    OliverLindmans avatar
    OliverLindman OliverLindman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Brighton
    Inlägg
    21
    Fullkomligt brutalt ras även för mig - på en oerhört populär sida vars länkprofil definitivt är blandad och varierad, med en blygsam mängd sitewide-länkar. Det är väldigt frustrerande. Jag skulle nästan säga att de svagaste länkarna är sitewide-länkar som kommer från exempelvis lärare i grundskolan som driver blogspot-bloggar åt sina elever och länkar till sidan som en bra elevkälla. Jag har inte arbetat med satelliter.

    Att plötsligt bestraffas på det där sättet när det handlar om en sida som man vet inte gör någonting annat än berikar Internet (den handlar om mitt expertområde) är tröstlöst och rejält chockerande.

    Det enda positiva är att nu när "the botten is nådd" så kan man prova sig runt hej vilt utan att behöva oroa sig för att tappa placeringar. Å andra sidan är inte det så lätt alla gånger eftersom jag inte byggt så att jag har kontroll över alla länkar och många är organiska.

    Även jag är tacksam för tips! Några fakta:

    - Ca 8-9 av sidans närmare 80 inlänkar är länkkataloger
    - Ca 3-4 är artikelkataloger
    - Jag har sitewide-inlänkar från uppskattningsvis 13-14 av de totalt 80 domänerna
    - Andelen direktbyten uppskattas till 8-9. Dessa är alla bra sidor inom samma genre och vi kommenterar på varandras bloggar. Flera av dem länkar sitewide till mig medan mina återlänkar i regel är sidomeny-homepage only.
    - Antalet länkar från sidor inom mitt "egna" länknätverk är så få så att de inte är nämnvärda.

  14. #14
    Fillkotts avatar
    Fillkott Fillkott är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    114
    Citat Ursprungligen postat av OliverLindman Visa inlägg
    Fullkomligt brutalt ras även för mig - på en oerhört populär sida vars länkprofil definitivt är blandad och varierad, med en blygsam mängd sitewide-länkar. Det är väldigt frustrerande. Jag skulle nästan säga att de svagaste länkarna är sitewide-länkar som kommer från exempelvis lärare i grundskolan som driver blogspot-bloggar åt sina elever och länkar till sidan som en bra elevkälla. Jag har inte arbetat med satelliter.
    Min sida kom dock tillbaka för någon dag sedan, hoppas din gör det samma.
    Låg och studsade från 60 - 100+ i ca 1 månad.

    Tillbaka nu, dock gjorde jag lite grejer som jag misstänkte kunde vara felet.
    Bytte en massa texter och plockade bort en del länkar.

  15. #15
    OliverLindmans avatar
    OliverLindman OliverLindman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Brighton
    Inlägg
    21
    Hej! Det låter bra - återfick just en gnutta hopp. Vad gjorde du för åtgärder i generella termer? Vilka länkar fokuserade du på att få bort? Irrelevanta? Låg trust eller länkprofil? Sitewide? När du säger "bytte en massa texter", menar du då ankartexter?

    För mig känns inte sökorden som ett troligt fel, eftersom jag haft ett mer generellt tapp på alla termer.

  16. #16
    Fillkotts avatar
    Fillkott Fillkott är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    114
    Dock vet jag inte om det var pandan, pingvinen eller pungråttan som tog mig...
    Jag ändrade en jäkla massa text på landningssidorna, tog bort skitinlänkar med väldigt låg trust och hoppades på en knutta tur.


  17. #17
    OliverLindmans avatar
    OliverLindman OliverLindman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Brighton
    Inlägg
    21
    Hej!

    Tänkte meddela att ordningen är återställd efter lite drygt två veckor.

    Det enda jag gjorde var att plocka bort sitewide-länkar till min sida. Jag hade ca 13-14 sitewide-länkar från olika sidor, ca 9-10 av vilka jag själv länkade till från min domän (alltså direktbyte). Anledningen till att jag aldrig trodde att dessa skulle innebära potentiell katastrof var följande:

    - Bara en sjättedel av totala antalet inlänkar var sitewide-länkar
    - Samtliga sitewide-länkar var högrelevanta och från förhållandevis starka domäner.

    Jag tog bort 7 sitewide-länkar av de 9-10 som också är direktbyteslänkar. Jag förmodar att det var det som gjorde tricket. Annars var det helt enkelt så att Google busade med mig i två veckor.

    Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan som råkar ut för något liknande. Jag kan tillägga att jag inte behövde plocka bort några skitinlänkar med låg trust (för jag har nämligen en del svåråtkomna sådana) för att nå samma positioner som innan störtdykningen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Straffad 200 placeringar....
    Av pleyya i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 17:06
  2. Har tappat mycket placeringar
    Av tuben i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 14:35
  3. Tappat 20 placeringar på en dag...
    Av Petter Hedman i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 14:30
  4. Tappat trafik
    Av southqvist i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 13:38
  5. Sunet tappat stinget
    Av Magnus i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 13:15