Resultat 1 till 9 av 9

Kollektiv bestraffning av sajter?

  1. #1
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Vet ni vad som gäller om jag skulle ha 10 sajter där 5 är riktigt seriösa och har bara naturliga länkar och ett oslagbart innehåll och upplägg... sen har jag 5 sajter som jag "fuskar" maximalt på med köpta länkar osv.

    Om (när) google bestaffar mina "fulsajter" kan då mina andra sajter dras med ner i fallet? kanske inte behöver vara de bästa sidorna men de tvivelaktiga.

    Alltså en kollektiv granskning av alla mina sajter som förmodligen leder till kollektiv bestaffning. Vad är er erfarenhet?

    Tack på förhand för all hjälp här på seo-forumet!

    Med vänlig hälsning
    Niklas

  2. #2
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Om de länkar mellan varandra och ligger på samma server så kan du få en bestraffning. Då blir det ju uppenbart länknätverk där du försöker manipulera deras rankning!

  3. #3
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Tack för svar! Ok men om jag lämnar ett par sajter utanför och inte länkar mellan varandra, utan bara med köpta länkar från sidor inte jag äger. Tror du att det är lugnt då?

  4. #4
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    För det första så bör du inte lita på vad en främling tror på ett anonymt forum!

    Jag skulle personligen vara försiktig med internlänkning. Jag har läst att rekommendationer gör gällande att man bör ha ca fem webbplatser per C-nät (olika serverparker) och vara extremt försiktig med länkningar mellan sina sidor. Bara fåtal länkar bör göras och då mellan C-näten. Så köp in länkar till dina olika sidor men ha väldigt sparsam länkning mellan dem!

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det finns två sorters bestraffningar. Algoritmen kan klämma dig, och Google kan manuellt klämma dig.
    Ingen kan säga vad som funkar eller inte för deras manuella bestraffningar, för det beror på vad de hittar och hur de tittar.
    Du kan ha 10% fullänkar och åka dit, du kan ha 50% fullänkar och inte åka dit. Jag har haft multipla sidor som har åkt där logiken är helt obefintlig, och det beror ju på att det är manuellt arbete. De gör stickprov när de kollar upp dig. De tittar på några undersidor och på lite länkar, klarar du dig där är det ju lugnt........åker du dit så kanske dom tittar på fler saker. Hittar de då ett mönster där du fuskar på fler sidor lär du anses vara fuskare, och då ryker kanske hela "ditt nätverk".

    Om du ska fuska, och du vill vara 100% säker på att det inte ska drabba de andra sidorna, så fuska med 1 projekt som inte är kopplat till ditt andra arbete alls. Det är enda chansen att vara säker.

  6. #6
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Tack för en bra förklaring Niklas, schysst!

    Några funderingar bara.. vad räknar du till att "inte vara kopplad" till mina andra arbeten, olika webbhotell? registrerat i mitt namn eller en väns namn? ip nummer? om jag ska rega på annans namn spelar det nån roll om det är farsan med samma efternamn eller en vän?

    Jag har ett 10-tal sidor som börjar ge skapligt.. och satsar nu hårt på julsidor som jag eventuellt tänkte länka ihop lite sen.

    Oj nu låter jag sjukt nojig här men vill ju inte förlora mina "rena sidor" därför jag är nojig :/

    Jag uppskattar verkligen er som kan SEO och tar er tid, väldigt snällt av er!

    Med vänlig hälsning
    Niklas

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Var inte för nojig, utan tänk bara igenom allting innan du gör något. Om du känner att -Hoppas inte Google hittar detta...så är det antagligen ingenting du bör göra

    Så paranoid behöver du inte vara att du ska ändra namn osv. Med tanke på hur mycket negativ SEO det snackas om för tillfället har jag svårt att se att Google skulle sänka en person eller ett företags alla hemsidor för att en har en smutsig länkprofil. Men däremot ska du ju inte skicka länkar mellan sidorna som är fina och de som är smutsiga om du är orolig. Håll koll på länkprofilerna på dina fina sidor så ska det nog gå bra.

    Risk versus reward, det är vad det handlar om. Lycka till!

  8. #8
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av derby84 Visa inlägg
    Jag har ett 10-tal sidor som börjar ge skapligt.. och satsar nu hårt på julsidor som jag eventuellt tänkte länka ihop lite sen.
    Julsidor som har så kort "livstid" är ju som gjort för klassiskt hårdspam. Google kan vara oväntat trög på att reagera här och det kan vara värt besväret ur ett kortsiktigt perspektiv. Jobba på "kvalitativt" med dina bra sidor och ge dina mindre bra vad dom tål.

    Oftast väljer man ut en toppsida i ett kluster som alla satelliter länkar till, men sällan mellan satelliterna. Har du ett gäng offerdomäner som du ger en rimlig dos länkar kontinuerligt med variation så kan det mycket väl lyckas. Om det är värt besväret istället för att lägga tid på en kvalitativ strategi är en annan sak. Men om du väljer "the dark side" så skulle det vara intressant att få ta del av resultaten! May the force be with you!

    mvh Anders

  9. #9
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Tack! Ska försöka komma ihåg en uppföljning av resultaten om jag går "the dark side"

    Med vänlig hälsning
    Niklas

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 21:13
  2. Anledning till bestraffning
    Av Pontus Karlsson i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 18:58
  3. Tydligt mönster för bestraffning
    Av RobinS i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 15:20
  4. Köper sajter
    Av Daniel_K i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 20:56
  5. Köper sajter
    Av Daniel_K i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 11:31