Resultat 1 till 3 av 3

Hur kan man värdera länkkraften hos en blogg på ett effektivt sätt?

  1. #1
    Jakobs avatar
    Jakob Jakob är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    2
    Hej,

    Jag är nybörjare på SEO och skulle vilja veta mer hur man kan värdera länkkraften hos bloggare om man t.ex. vill köpa blogg inlägg eller länkar.

    Har förstått att nr 1 är att innehållet på bloggen är relevant för länken men hur avgörande är t.ex. antalet besökare, uppdateringsfrekven, antalet redan existerande utlänkar o.s.v. Är det t.ex. det totala antalet utlänkar som försämrar länkkraften hos en blogg eller är det frekvensen länk/per artikel som är kritisk? Kan det t.ex. i vissa fall vara effektivare att arbeta med mindre bloggare som har få utlänkar än större och mer välkända bloggare som har många utlänkar?

    Antar det det jag frågar efter är vad jag bör titta efter när jag undersöker potentiella bloggare att samarbeta med. Finns det några bra verktyg som kan hjälpa mig att bedöma vilken styrka en eventuell inlänk från en viss blogg har på ett effektivt sätt?

    Hoppas att denna frågeställning kan hjälpa alla andra SEO nybörjare som funderar på att använda bloggare till att förbättra sökresultaten.

  2. #2
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Tjena,

    Enligt mig så är du inne på rätt spår.

    Många säger också att PR kan vara lite hjälp men det går absolut inte att bara titta på det.

    Relevans är bra.
    Besökarfrekvensen spelar ingen roll (så länge du inte är ute efter trafik)
    Många utlänkar gör att din länk får mindre kraft av den totala. Sen kan man ju även kolla lite vad sidan länkar till (vet inte hur betydande det är).