Resultat 1 till 3 av 3

Hur kan man värdera länkkraften hos en blogg på ett effektivt sätt?

  1. #1
    Jakobs avatar
    Jakob Jakob är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    2
    Hej,

    Jag är nybörjare på SEO och skulle vilja veta mer hur man kan värdera länkkraften hos bloggare om man t.ex. vill köpa blogg inlägg eller länkar.

    Har förstått att nr 1 är att innehållet på bloggen är relevant för länken men hur avgörande är t.ex. antalet besökare, uppdateringsfrekven, antalet redan existerande utlänkar o.s.v. Är det t.ex. det totala antalet utlänkar som försämrar länkkraften hos en blogg eller är det frekvensen länk/per artikel som är kritisk? Kan det t.ex. i vissa fall vara effektivare att arbeta med mindre bloggare som har få utlänkar än större och mer välkända bloggare som har många utlänkar?

    Antar det det jag frågar efter är vad jag bör titta efter när jag undersöker potentiella bloggare att samarbeta med. Finns det några bra verktyg som kan hjälpa mig att bedöma vilken styrka en eventuell inlänk från en viss blogg har på ett effektivt sätt?

    Hoppas att denna frågeställning kan hjälpa alla andra SEO nybörjare som funderar på att använda bloggare till att förbättra sökresultaten.

  2. #2
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Tjena,

    Enligt mig så är du inne på rätt spår.

    Många säger också att PR kan vara lite hjälp men det går absolut inte att bara titta på det.

    Relevans är bra.
    Besökarfrekvensen spelar ingen roll (så länge du inte är ute efter trafik)
    Många utlänkar gör att din länk får mindre kraft av den totala. Sen kan man ju även kolla lite vad sidan länkar till (vet inte hur betydande det är).

    Något jag brukar göra (när jag byter med andra affiliatesidor) är att kolla hur dom ligger i google för att se hur starka dom är. Men då kollar jag även andra saker samtidigt. Som tex inlänkar och vart dom kommer ifrån.

    Uppdateringsfrekvensen kanske någon annan kan svara på.
    Ribacka Media - US sports betting affiliate

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Relevans: Dels för att du ska kunna få en bra ankartext, dels för bra content runt länken, och dels för att du ska kunna få besökare direkt från sidan. Viktigast om du tänker konvertering.
    Inlänkar: Man kan kalla det PR, men det är egentligen inte det du bör titta efter. Du bör kolla deras länkprofil om du ska vara noga. Du vill inte att de har massvis med skräplänkar, utan det ska se "normalt" ut. PR är relativt ointressant, det uppdateras för sällan för att det ska vara aktuellt.
    Utlänkar: Självklart bara viktigt om du är ute efter länkjuice, men då vill du ju inte att bloggen ska se ut som en Länkkatalog förstås....

    Det finns inget verktyg som korrekt bedömer värdet av länken utan det är manuellt arbete som behövs. Det finns många verktyg som ger länkar ett värde, men de är ofullständiga och därför ointressanta i mitt tycke.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-12-30, 10:58
  2. Värdera en länk?
    Av Olof86 i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-10, 18:59
  3. Köpt domän optimering av länkkraften
    Av DR.Hugo i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-10, 12:58
  4. Effektivt sätt att få inlänkar!
    Av yllerumpa i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 00:38
  5. Värdera PR?
    Av j0han i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 09:43