Resultat 1 till 3 av 3

Etisk sökmotoroptimering och branschregler

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tänkte vi skulle reda ut några begrepp som kan förekomma inom SEO hos en del SEO-företag. En del begrepp som har ett litet luddigt ursprung och även vad de egentligen innebär.

    Etisk sökmotoroptimering
    Det här med etik och SEO är inte lätt alltid att veta vad som avses. I en betydelse så menar avsändaren att man följer Googles riktlinjer fullt ut. Vilket i princip innebär att all länkning ett företag skapar till en kund inte är etiskt enligt Google. Kan gälla sidfotslänkar från andra webbplatser till en målsida, eller för den delen SEO-bolagets egen. Och en hel del till skapade länkar.

    Men etisk optimering kan också innebära att man har en etik mot kunden om sitt arbetssätt, transparens mot kunden med andra ord. Finns det risker med arbetsmetoderna, vilka kan de vara osv. I de fallet gäller etiken mot kunden.

    Sedan har vi förstås den tredje kategorin som klämmer till med etiskt för att de tycker det ser seriöst ut.


    Branschorganisation/er
    Innan vi kommer in på branschregler behöver vi ta rätt på om det finns en organisation för SEO-branschen som satt upp regler för arbetet.
    Där föreslår jag att ni söker i forumet på Swedma och SEMPO. Men för att sammanfatta det hela så finns det ingen branschorganisation som har förankring bland mer än ett fåtal företag. Om de nu ens finns kvar längre i de självpåtagna organisationerna.


    Branschregler
    Och regler i SEO-branschen för hur ett optimeringsarbete skall gå till är följaktligen ingenting som heller existerar. Finns ju inte ens branschorganisationer med förtroende.
    Nu är det förstås helt fritt för vilket SEO-företag som helst att påstå att de arbetar enligt branschregler. Reglerna hittar man bara på själv.
    Men några allmänna regler inom SEO finns med andra ord inte.

    Något att tänka lite på när man skall köpa in SEO-tjänster.

  2. #2
    Daniel Johannissons avatar
    Daniel Johannisson Daniel Johannisson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    15
    På FB kan man ju ofta se dessa personer som framhäver sitt lyckliga äktenskap, underbara barn (som alltid sköter sig) och sin kulinariska färdigheter. När man sen pratar med många av dessa personer lite mer privat framkommer det ofta att ungarna är bedrövliga, Mannen otrogen och maten är alldeles för salt!

    Min poäng är helt enkelt om man verkligen måste visa hela världen hur etisk/moralisk och fin man är så kanske det är för att man faktiskt inte alls är det.

    Kan ju också många gånger vara bekvämt att framhäva att man är Whitehat och följer Googles riktlinjer för du slipper ju arbetet att skapa länkar till kunden.

    Anledningarna kan förstås vara många varför man svänger sig med termer som etisk seo men för min egen del så tycker jag det känns rätt unket och lite tramsigt.

  3. #3
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Men etisk optimering kan också innebära att man har en etik mot kunden om sitt arbetssätt, transparens mot kunden med andra ord. Finns det risker med arbetsmetoderna, vilka kan de vara osv. I de fallet gäller etiken mot kunden.
    Här belyser du det centrala, Urban - "etik mot kunden om sitt arbetssätt". Jobbar man med manipulation (SEO), onpage eller offpage, så bör kunden ha kännedom om detta. Speciellt att det inte alltid är helt riskfritt. Om man medvetet gör dåliga leveranser och mörkar detta för kunden, i nådens år 2013, så är det illa. Att man bryter mer eller mindre mot Googles riktlinjer har jag faktiskt aldrig upplevt som ett problem i en öppen dialog med kunder.

    Jag upplever snarare en viss frustration över att kunden kan "känna sig rånad" av Adwordskostnader och söker efter ett alternativ att synas i serpen precis som konkurrenterna gör. Min lojalitet och transparens finns alltid i relationen med kunden, inte med Google. Uttalanden som "men vi jobbar ju faktiskt med Etisk SEO" känns mest som en dålig ursäkt när man inte kan leverera kan jag tycka.

    Jag tror att det kommer att ställas betydligt tuffare krav från beställaren framöver. Vad händer om inga resultat levereras (återbetalning)? Vem är ansvarig om en webbplats tappar ranking (skadestånd baserat på tidigare omsättning)? Ska man hyra eller investera i permanens (lånade fjädrar eller investering)? Där kanske det kan finnas utrymme för en branschorganistation som kan ge juridiskt stöd till kunder som råkat illa ut, eller att kanske hjälpa beställaren att hitta en leverantör som kan visa upp goda resultat.

    Mvh Anders

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökmotoroptimering av hemsida.
    Av Mystica Städservice i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 18:58
  2. Sökmotoroptimering med Facebook
    Av Petter Hedman i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 01:30
  3. Sökmotoroptimering i P3
    Av Magnus H i forum Övrigt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:38
  4. Sökmotoroptimering
    Av AndersIvar i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 18:50
  5. Etisk SEO
    Av Patrik Berggren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 09:26