-
www.sesam.se (och www.sesam.no) är en ny sökmotor som det har börjat göras reklam för nu denna vecka tror jag. Hörde talas om den häromdan och såg en helsidesannons i .SE i morse (.SE är en gratistidning som ägs av samma bolag som äger Aftonbladet).
Dom påstår sig bland annat vara "bäst på svenska sök" enligt annonserna,
och att dom är "mer aktuella" än andra sökmotorer, inom indexering av svenska sajter antar jag då att dom menar.
Jag har kollat lite loggar här och än så länge verkar dom vara ungefär lika populära som AOL search är i sverige, några enstaka eldsjälar som använder sökmotorn. Men då dom just satt igång en stor annonskampanj kan det svänga fort.
Jag har inte hunnit kika något djupare på just denna sökmotor, men kan konstatera att åt minstonde mitt eget företags webbplats indexerades innan den 3:e oktober 2006, vilket jag inte tycker är särskilt "mer aktuellt" än till exempel google.
Men ändå intressant med en ny spelare på den svenska marknaden. Varken eniro eller spray är ju särskilt populära, det ska bli spännande att se hur sesam lyckas nicha sig.
-
Jag har tittat till den av och till ett tag. Jag tycker den tittar mycket på svenska länkar oavsett kvalitet när jag jämför sökresultaten för lite olika artiklar som vi har.
-
Jag har också tittat lite på den från och till senaste tiden men tycker att deras index verkar ganska gammalt. Flera av mina sidor har den inte besökt sen i somras.
-
Hmm, har inte tittat på den innan. Intressanta sökresultat.
Om oss:
Med sesam.se hittar du:
- Svenska webbsidor från vårt eget unika index
- Webbsidor från övriga världen från Yahoo!
- Relevanta artiklar i svenska och internationella tidningar/magasin
- Kontaktinformation till företag och privatpersoner från hitta.se
- Lexikonartiklar från det fria, webbaserade uppslagsverket Wikipedia
- Bilder från svenska och internationella webbsidor från Picsearch
Ligger etta på webbdesign och SEO vilket är rätt nice.
-
Ja det här med nisch kan sesam komma långt på. Skippa övriga världen och satsa på Sverige, då kan man få fram unika lösningar.
Resultaten verkar ok.
-
Jag blev helt paff tidigare i veckan när min syrra använde Sesam när hon sökte till något skolarbete.
De får nog mycket trafik och sökningar från Aftonbladet...
-
Har också tittat lite på den senaste tiden. I Norge har den väl nått ganska hyffsad framgång?
Det blir spännande att följa sökresultaten, men framför allt hur stor del av sökningarna som den kan ta. Den rankar i alla fall mina sajter väldigt högt.
-
Weird stuff!
Jag ligger på top 10 på ett par på Google omöjliga ord... Ord som det tar typ några år för att ranka på om man skulle optimera för Google!
Vore intressant att veta varför
Just nu så är Sesam så litet men som någon så sa kan det svänga rätt fort med en mastig marknadsföring.
-
Har jämfört mellan fler artiklar där vi använt lite olika strategi. Den verkar titta väldigt mycket på antal länkar.
-
Det skulle förvåna mig mycket om Sesam använder samma slags algo om ett år!
-
Bytte domännamn under augusti samt gjort en 301-redirect, trots det har Sesam knappt några sidor indexerade från det nya domännamnet.
Gör jag en sökning på de breda branschsökord som jag jobbat mycket med finns den nya domänen inte med bland sökresultaten, och rankar jag över huvud taget på dessa orden så är det med den gamla domänen. Så jag instämmer att Sesams index verkar vara väldigt gammalt.
-

Ursprungligen postat av
Peter Långfors
Har också tittat lite på den senaste tiden. I Norge har den väl nått ganska hyffsad framgång?
I ett land där fortfarande Altavista är hyfsat stora
På WN fanns denna tråd http://www.webmasternetwork.se/f3t14683.html
med diskussion om Fast som den som leverar resultat (är en del av Yahoo) fast ursprungligen norsk. Brukar klarar mig rätt bra I Yahoo's olika sökmotorer så vi får hoppas att det går bra med lanseringen.
-
Ungefär 50 besökare har kommit till denna tråd från Google med sökningar på:
www.sesam.se (jämför listningarna, forumets är snyggare tycker jag. Måste vara riktiga nybörjare som googlar en www-adress istället för att skriva den direkt i adressfältet.)
och ny sökmotor
-
Har endast hunnit testa sesam i väldigt begränsad utsträckning ännu. Upplever det som om SERPen innhåller en hel de ganska irrelevanta resultat. Verkar helt klart premiera svenska länkar.
För att kommentera Jims observationer:
Måste inte nödvändigtvis vara riktiga noobs. Om man adressen www.sesam.se inte är tillgänglig när man skriver in den i adressfältet så görs det ibland en sökning hos Google istället.
Jag har sett detta fenomen hos en kund vars host har haft stora problem med uptime.
-
Google rapporterar ju själva att väldigt många träffar till Google kommer från sökningar i Google på ordet Google!
-

Ursprungligen postat av
Artamus
Sökresultaten från Yahoo.se och Altavista.se är spamfria vilket är mer än vad som gäller för Google.se. Sedan känns ju Altavista tämligen oseriösa på det sätt som de arbetar med sponsrade sökresultat som inte tydligt är separerade från riktiga sökresultat.
Jag tror förövrigt att det är dags för en sökmotor baserad på open-source. Det behöver inte vara särskilt avancerat. Särskilt om du får ett surfande samhälle runt den som identifierar tunna lågkvalitetssidor samt authorithy-sajter som ger betrodda nivå-1-utlänkar.
-
Är sökresultaten från Yahoo spamfria?!
-

Ursprungligen postat av
webguide
Är sökresultaten från Yahoo spamfria?!
Samtliga höga resultat från Yahoo.se är spamfria sedan uppdateringen för cirka 3 - 4 veckor.
-

Ursprungligen postat av
hans99
Samtliga höga resultat från Yahoo.se är spamfria sedan uppdateringen för cirka 3 - 4 veckor.
Orsaken kan vara Google.se litar på felaktiga sajter för nivå-I trust. Yahoo.se verkar däremot ha gjort ett seriöst arbete med att identifiera trovärdiga sajter och de höga resultatet på Yahoo är därför genomgående mycket trovärdiga.
Letar man komik, citat m.m. "mindre seriöst" material fungerar säkert Google bättre. Men letar du trovärdig information som går att citera kan man knappt använda Google längre, men Yahoo fungerar perfekt där.
När jag fortfarande använda Google.se gick lätt 1/4 - 1/3 av öppningarna till oseriösa sidor eller sidor som inte går att använda som källa. Händer i princip aldrig på Yahoo.se längre. Perfekta och trovärdiga sökresultat för seriös informationssökning är vad Yahoo.se ger numera.
-
Ska bli spännande att se hur denna sökmotor utvecklas. I dagsläget känns den rätt usel, inget som jag kommer att använda annat än för att se var jag ligger för olika söktermer 
Skrev en kort analys av Sesam på min blogg, om Schibsted och dess enorma nätverk som på sikt nog kan dra stor nytta av denna sökmotor, vilken jag tror kan bli åtminstone tredje störst i Sverige inom 1-2 år.
Ämnesinformation
Användare som tittar på det här ämnet
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Liknande ämnen
-
Av Tina Isola i forum Övriga sökmotorer
Svar: 15
Senaste inlägg: 2007-12-08, 09:16
-
Av hans99 i forum Nyheter
Svar: 10
Senaste inlägg: 2007-08-16, 20:21
-
Av Anton Johansson i forum SEO-verktyg
Svar: 0