Resultat 1 till 4 av 4

Förvirrande resultat efter länkbygge

  1. #1
    petterssonerics avatar
    petterssoneric petterssoneric är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Hej!

    Jo, har byggt länkar aktivt under senaste perioden, och har sett resultat. Men är förvånad över en sak. Jag rankar högre på ett singel ord än ett dubbel ord. Om vi exempelvis tar "blyertspenna" och "penna", så rankar jag högre på ordet "penna" än vad jag gör på "blyertspenna". Båda orden finns i H1 på startsidan, så förstår inte hur det blir på detta sättet?

    Sen ytterligare en fråga. Hur pass offensivt kan man bygga länkar? Finns det risker om man skulle bygga 10-20 länkar i veckan? Domänet i fråga är cirka 1 år gammalt, och har tagit mig upp på plats 12 samt 14 på sökord med 3000 samt 8000 sökningar i månaden i konkurrens.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av petterssoneric Visa inlägg
    Hej!

    Jo, har byggt länkar aktivt under senaste perioden, och har sett resultat. Men är förvånad över en sak. Jag rankar högre på ett singel ord än ett dubbel ord. Om vi exempelvis tar "blyertspenna" och "penna", så rankar jag högre på ordet "penna" än vad jag gör på "blyertspenna". Båda orden finns i H1 på startsidan, så förstår inte hur det blir på detta sättet?
    Hej,

    Angående dina rakningar på dubbel-/singelorden, så kan det ju vara så att dubbelordet är högre konkurrens på och fler personer har optimerat deras webbsidor för det nyckelordet än vad folk har optimerat för singelordet. Då blir det ju lättare att ta högre placeringar med det med lägre konkurrens.

  3. #3
    petterssonerics avatar
    petterssoneric petterssoneric är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Elin_A Visa inlägg
    Hej,

    Angående dina rakningar på dubbel-/singelorden, så kan det ju vara så att dubbelordet är högre konkurrens på och fler personer har optimerat deras webbsidor för det nyckelordet än vad folk har optimerat för singelordet. Då blir det ju lättare att ta högre placeringar med det med lägre konkurrens.
    Hej,

    Okej, tack för responsen. Tänkte eftersom de som jag rankar högre på även finns med i de första ordet, och att de är ett ord som är särskrivet. Men borde va som du säger.

    Någon som har koll på hur "hårt" man vågar optimera en sida?

  4. #4
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Ang. optimeringen av en sida tror jag att man ska vara försiktig angående hur ofta man använder sig av sökordet, både i texten och i ankartext för länkar. Använd hellre synonymer eller andra formuleringar på texter än att överanvända exakta sökfraser i alt-texter, ankartexter, title, rubriker osv. Bättre med variation och normal användning. Eftersom Google nu för tiden läser texter mer som en människa gör tror jag att det är väldigt viktigt att tänka på att skriva och länka (både internt och externt) på ett sådant sätt att det inte på något sätt blir uppenbart optimerat utan är av relevans och förenklar för besökaren. Blir jobbigt om Google straffar en för att man överoptimerat eftersom det kan vara knepigt att få tillbaka förtroendet, precis som om det hade handlat om en riktig kund.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. När ser man resultat?
    Av Yesbox i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 13:40
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 21:48
  3. AdWords och organiska resultat
    Av Urban G i forum Google AdWords
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 01:47
  4. Hur lång tid innan resultat?
    Av Nils Nilsson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 08:55
  5. Menade du Topp-2 resultat
    Av mazada i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 10:33