Betala eller bli borttagen ur Infoo
Inte helt oväntat så kommer mailen från Infoo nu att om man är med i deras länkkatalog redan så behöver man betala för att finnas kvar. Lite utdrag från mailen.
Citat:
1) Företag som vill förbättra sin synlighet i katalogen och på webben ytterligare väljer vårt Infoo Guldabonnemang för 949 kronor + moms per år.
2) Med Infoo Silverabonnemang får ni fortsätta att vara kvar i webbkatalogen Infoo:
Kostar 249:-, för silverabonnemang
Citat:
Nej tack, Ni vill inte längre vara med i webbkatalogen Infoo, men Ni är medveten om att webbplats.tld kommer förlora synlighet på internet.
Som sagt det var väntat och nu är vi väl fler som väntar på mail från kunder som undrar hur de skall göra.
Några synpunkter på vägval här?
Nej, det är inte värt pengarna
Jag reagerade som många andra på att Infoo.se, men det är samtidigt inte direkt någon nyhet att länkkataloger inte är så bra som de var förr i tiden.
Jag har bloggat ett långt inlägg om problemet med Infoo.se (http://www.joinsimon.se/infoo-betala-for-skraplank/) men det kan sammanfattas med följande:- Infoo.se har idag väldigt mycket sämre värde än vad Sunet & KTHNOC hade. Mycket på grund av att det inte är någon 301 redirect från de gamla URL:erna.
- Enligt deras regler hamnar din länk oftast väldigt långt ned i strukturen och länkkraften därifrån är då väldigt liten.
- Du hamnar på en lista tillsammans med hundratals (om inte 1000-tals) andra länkar. I den kategori vårt företag finns är det 1205 länkar. Det är bara att matematiskt räkna - hur mycket länkkraft får du från en sida med 1204 andra länkar?
- Länkkataloger är passé. Länkkataloger är inte längre någonting som en vanlig besökare använder sig av. Du använder idag sökmotorer, nischade sidor, rekommendationer, bloggar, sociala medier - ja, jag kan fortsätta lista upp vad personer använder istället. I en värld där Google manuellt filtrerar och leker med PageRank, "beause it's fun" (citat: Matt Cutts) så är det tveksamt om de ger Infoo.se nåt stort värde.
- Du får ingen trafik från Infoo. Kolla upp er statistik och se hur mycket trafik du får från en sådan länkkatalog - det är minimalt.
- Länkkataloger har svårt att få länkar till sig. Det ter sig inte naturligt att en länkkatalog får många inkommande länkar till sig. Värdet för besökaren finns inte och de naturliga länkarna lyser oftast med sin frånvaro. Det här gör att man måste bygga en unik länkkatalog som användare kan tänka sig länka till, bygga en nischad kvalitativ kataliog eller aktivt länkbygga för att ens länkkatalog ska få ett bra värde.
- Köpta länkar. När nu Infoo (för företag) går över och blir en betalkatalog är det ännu större risk att Google inte ger något värde på dessa länkar.
- Argumenten för att betala som de mailar till alla stör mig: "De flesta sökmarknadsförare är överens om att det finns ett stort värde att finnas med i Sveriges äldsta web" - Nej, jag är inte alls överens med Infoo om detta.
Så i princip är det inte betalningen i sig som jag vänder mig främst mot utan snarare uppbyggnaden av länkkatalogen som sådan. Men det dras givetvis till sin spets då man måste ta ett ekonomiskt beslut om man vill vara med.
Förut kunde man ha en länk där, det kostade ju ingenting för företag, men nu tycker jag inte det är värt de 249:- som det kostar.