-
Antal taggar i Wordpress
Hej allihopa,
Man brukar väl generellt sett säga att det inte är bra att ha för många taggar i blogginlägg. Jag har dock kollat lite på detta de senaste dagarna på olika stora wordpresssidor i Sverige och sett att förvånansvärt många har jättemånga taggar per inlägg - uppemot flera hundra. Dessa sidor rankar bra och brett för de taggar de inkluderar i sina bloggposter. Detta verkar de också ha gjort under flera års tid så det verkar inte vara något temporärt.
Har man gjort några tester/mätningar på att Google faktiskt bestraffar detta i svenska SERPEN eller gäller det kanske fortfarande bara andra marknader?
-
Hej
Jag har inte hört talas om att Google har bestraffat någon för antalet taggar i blogginlägg. Det är inte riktigt det det handlar om.
Anledningen till att man inte vill ha så många taggar per blogginlägg, eller kategorier heller för den delen, de är ju samma sak, är för att man vill fokusera den interna länkkraften till några få taggar/kategorier, istället för att späda ut den på många. Det kommer dessutom vara lättare att ranka upp några få kategori/tagg-sidor än att ranka upp många.
Så, använd så många som är vettigt för innehållet i blogginlägget, helt enkelt.
-
Dessutom vill man ju inte skapa en massa tunna sidor på sin domän. Alltså massa taggsidor med 1 listning med i stort sett utan innehåll.
-
Som med all annan SEO: Kör det som är så naturligt som möjligt och sträva alltid efter det. Stora hemsidor kan ha många taggar. Mindre hemsidor kan kanske inte ha lika många. I takt med att du skriver fler texter kan du öka antalet taggar, om det är naturligt för din hemsida.
Och som både Jim och Aaron var inne på: Sprid inte ut länkkraften för mycket på tunna sidor som snarare stjälper än hjälper.
-
Tackar för svaren.
Samtidigt kan man undra ifall värdet med att ha väldigt många taggar i många fall kan vara högre (på kort sikt) iom att man får väldigt många fler ingångar från SERPEN via longtailen och därmed mer trafik.
-
Så mycket som du kan. Google gillar Wordpress och kommer inte att straffa dig.
-
Hej,
Av min erfarenhet så skadar det inte SEO-arbetet med flera tags till ett blogginlägg om det handlar om taggar som är relevanta för inlägget