Juste nyhetssida, som kommer att bli tagen för ful "scraper"-site
Hej!
Jag arbetar med att skapa en nyhetssida som ska samla upp en viss kategori av nyheter från befintliga tidningar, med syfte att öka deras exponering. Det centrala är alltså inte annonsintäkter, antal besökare på den egna sidan eller något sådant, utan att öka trafiken till befintliga tidningarna och göra ett ibland bortglömt journalistiskt segment mer synligt online.
Jag har planerat att bygga sidan med hjälp av ett köpt wordpress-plugin för att importera rss-poster till nya Wordpress-inlägg.
Det ska väl också tilläggas att jag har ett stort antal redaktörer i ryggen som tycker att det här är en bra idé, och att vi inte kommer att publicera hela artiklar, bara rubrik, länk och ämnesord.
Min stora fundering just nu är vad Google kommer att tycka om detta. För den som betraktar siten utan kännedom om innehållet, antar jag att den kommer att framstå som en riktig ful sida som bara har till syfte att maximera sökmotortrafik och annonsintäkter på andras bekostnad. Det är rätt och rimligt att sådana sidor straffas i optimeringen, men mitt projekt är ju inte av sådan karaktär.
Så, min fråga är egentligen hur jag genomför det här utan att väcka algoritmernas vrede? Och kanske också om algoritmernas vrede är någonting att bry sig om i det här fallet?
Tacksam för hjälp!
Henrik