Sökordsoptimera nyhetsartiklar och sidstruktur för online media?
Hej!
Jag jobbar ideellt med en online nyhetsmedia som har 10 000-tals artiklar publicerade men ingen nämnvärd trafik (än). Jag har introducerat dem för Yoast SEO plugin och vill även skapa "landing pages" och så småningom jobba med "backlinks" m m.
Problemet är att redaktionen inte ser något värde i att optimera nyhetsartiklar för de har kort livslängd och ska ut snabbt. Och jag är medveten om att det dröjer minst 1-2 dygn innan Google har indexerat nya artiklar, men tycker ändå det ska finnas mljligheter. Jag utgår ifrån att de stora medierna, som GP, DN, Svd inte sökordspotimerar artiklar men de hamnar i topp på Google oavsett ämne tack vare "backlinks" från flera högkvalitativa webbsidor.
Men jag vill vi att utnyttjar de möjligheter som finns för oss i nuläget och försöker generera trafik via sökordsoptimering av artiklar. I takt med ökad trafik kommer vi naturligt att få mer "backlinks". Är mitt resonemang fel?
Jag ser stora möjligheter att optimera både nya och gamla artiklar. Har dock svårt att förmedla detta till redaktionen.
Apropå "landing pages" så är det lite svårt att optimera kategorisidor för där finns ingen brödtext.
Några tips och tankar om dessa frågor?