Två mycket starka, seriösa och kostnadsfria kataloger
Två mycket starka kataloger som är kostnadsfria, seriösa och av vad jag kan se värderas mycket högt av Google.
Adbrite
Prövade lite olika annonsmäklartjänster till min prylblogg. Mest därför att Adsense har ju ganska sura regler kring vad man får publicera och på en prylblogg kan det vara hindrade ibland.
En av de jag testade var Adbrite. När jag registrerar mig så frågar tjänsten om jag vill registerera mig i deras katalog. Hum...
Tog mig en titt på den. Deras katalog över annonsörer är riktigt stark. Såg det bl.a. via sajter med få andra länkar som rankade högt på svåra sökord. Dessutom var flera sajter i katalogen med som inte längre körde Adbrite. D.v.s. när du kört Adbrite och kommit med kan du eventuellt ta bort Adbrite och bli kvar i katalogen.
Jag lade inte till min prylblogg i den. Orsaken till det är att nya bloggar på Blogger rankar bättre utan inlänkar med högt PR. De ska ha djuplänkar från bloggpostningar från andra bloggar. Jag fick heller inga relevanta annonser så för svenska sajter är Adbrite skräp.
Men här har ni den. Riktigt starka länkar kostnadsfritt:
www.adbrite.com
Mest intressant för engelska sajter gissar jag. Ingenting jag tänker använda.
Drupal katalog
Katalogen för Drupalsajter tog mer än KTH i alla fall för oss. En riktigt stark katalog. Men bara för de som kör Drupal givetvis:
http://www.drupalsites.net/
Hur den tar nu är svårare för mig att följa upp. Men jag har hört från Tina som prövat det mesta att den tog riktigt fint för henne.
Jag vill också säga att Drupal fungerar mycket bra med Google. Wordpress är ju en annan plattform som går bra med Google men med Drupal är det något speciellt. Mycket i det ligger i att du enkelt får starka länkar från fler håll lätt och då inte bara länkkatalogen här.
Men något mer finns där också:
Drupal + Google = Kärlek
Skicka gärna mig ett PM om ni vill veta mer om Drupal allmänt eller om SEO för Drupal. Vi kör ju Drupal både på vår katalog och nättidning som finns länkade i min signatur.
Drupal katalogen & bloggar med pagination
Kör ni Drupal som blogg behöver ni ju tänka till när ni registrerar. Min tolkning i alla fall, och kanske tar jag fel, är att PR på pagination sidor inte längre finns. Istället finns någon form av färskhetsfaktor.
Drupalkatalogen arbetar med temasida så ni kan med andra ord djupinlänka. Typiskt vill ni därför djupinlänka till sådant som inte kan uppfattas som pagination eller åldras. Annars kan just PR faktorn kastas bort även om det kanske ger något annat. Hellre djupinlänkar ni t.ex. till ett sakregister, produktkategori, artikel eller liknande. Mer om det. Rent av för säkerhetsskull att man inte länkar förstasidan först på temasidan om pagination förekommer där.