behöver inte vara spammigt
Jag har en myspacesida för mitt band, ser väl ut som alla andra bandsidor på myspace. 3 låtar man kan lyssna på eller ladda hem gratis. Antar att det här funkar bättre ju bättre band osv :).
Har till stor del funkat så att folk som är intresserade eller gillar bandet lägger till sidan som "friend" man får en länk från deras sida i utbyte mot att man länkar tillbaka.
Efter några veckor har bandet ungefär 2800 friends och det ökar lite hela tiden. Har provat skicka ut någon bulletin på nämda sätt utan att för den delen spamma någon for av reklam. Har också kommenterat en julhälsning på ed sidor som länkar till bandets sida, något man kan göra om de är friends.
Jag gjorde så att jag tog bilden från en plats där jag kunde ha en räknare för att se vilka effekter det kunde ge. Det jag lyckats ha koll på är antalet hits på den bild jag lade med julhälsningen, både i bulletin och den i kommentaren. Bulletinen såg väl ungefär like många personer som fick den skulle jag säga, alltså ca 2500. Den i kommentaren är intressantare för alla de som surfar in på den aktuelle "vännens" sida ser ju den och sedan den 27:e dec har det varit ungefär 25.000 om dagen. Det här skulle lätt kunna göras i mycket större skala utan att man för den skull skickar något till någon som inte vill ha det. Har lite svårt för att kalla det SEO dock.
Jag håller på med ett nytt test med enbart svenska friends för att se om det kan generera trafik (jag har en sida helt på svenska) och från det lilla jag presterat idag har jag fått någonstans kring 500 unika besökare. Jag återkommer med mer fakta om det här.
Om någon är intresserad att kolla sidorna i fråga så går bandets sida under namnet Television Music Man och den svenska under namnet tankafritt.nu, båda är sökbara internt på myspace, vet inte hur bra det funkar på externa sökmotorer.