En metod att bygga sitenätverk
Vi pratar ganska ofta och mycket om hur man bygger siter och jag tänkte att något skulle som skulle vara intressant är att kolla på sätt att bygga nätverk. Alltså att se till strategier för det större sammanhanget. Satte mig ner och försökte spalta upp en metod som jag kallar Microklustermetoden. Kom gärna med Feedback, jag anser inte metoden på något vis vara färdig eller posta förslag på alternativa metoder.
Microklustermetoden
För att kunna optimera för sökmotorer på lättaste sätt behöver man att nätverk av egna siter. I första hand behöver man dom för att kunna länka till den site man vill nå resultat med men också för att på ett effektivt sätt kunna göra länkbyten. Det kan verka som en smal sak att bygga upp ett stort kluster med siter men det är komplexare än vad det verkar.
Till att börja med behöver du sprida ut siterna över flera ip och ip-serier. Genom att siterna ligger på olika ställen ökar du deras förmåga att se ut som separata siter. I Sverige är det min åsikt att det här inte är lika viktigt som i t ex USA. Förmodligen för att möjligheterna att sprida ut sig rent generellt är mindre i Sverige.
För att få någon styrka i nätverket behöver det förutom en vettig länkstruktur mellan siterna också ha en bra tillförsel av länkjuice utifrån. Om du tänker dig nätverket lite som en enda stor site så kan det hjälpa till. En bra intern länkstruktur är vettigt där siter med relaterat innehåll länkar till varandra men åtminstone en del av siterna måste vara sådana att de attraherar inlänkar på ett eller annat sätt. Det är inte nödvändigt att de automatiskt ska få organiska länkar men de måste med lite hjälp på traven få en större mängd än bara från det egna nätverket.
En annan bra bild som kan hjälpa till vid bygget är att tänka sig några av siterna som noder. Noder för extern länkjuice. Det gäller att se till att dessa får länkar för att sedan fördela kraften vidare till andra siter i nätverket som har liknande innehåll som dessa. Ett exempel på en sådan site som jag gjort som är ganska enkel att få till är en topplista. Topplistan funkar så att den räknar hur många unika besökare varje site har genom att när deras site visas följer en liten bild från topplistan med, en traditionell räknare. Bilden innehåller också en länk till topplistan där man kan se sina resultat. En sån här site generar med ganska liten ansträngning en hel del inlänkar. Från den finns det sedan länkar till ett antal subdomäner till den (som faktiskt ligger på ett annat IP). De siterna är inte riktigt relaterade till topplistan men tillräckligt nära för att en hel del av kraften ska överföras. På så vis har jag skapat en nod i nätverket. De bästa är förstås de som drar till sig länkar genom att ha bra material men det krävs ganska mycket av materialet för att uppnå något sådant och det kan vara knivigt att spotta ur sig sådant särskilt ofta.
Låt säga att du skapat 3-4 sådana noder med 5 tillhörande siter till varje, då har du någonstans mellan 18 och 24 siter som faktiskt har en del organiska eller åtminstone semi-organiska inlänkar. För att förstärka ytterligare är det vettigt att du registrerar var och en av dessa i tillgängliga länkkataloger. Handlar det om svenska siter finns det kanske ett hundratal länkkataloger där du kan registrera dina siter, handlar det om engelska finns det ett betydligt större utbud. Se till att åtminstone en del av siterna håller sådan nivå så att DMOZ och KTHNOC skulle kunna acceptera dom. Det är däremot inte strikt nödvändigt att alla siter är av den kvaliteten.
Låt en eller två siter i varje micronätverk (kluster om en nod och bisiter) vara en blogg. Bloggar kan få en del inlänkar från portaler av olika slag och det är ofta ganska enkelt att göra länkbyten med bloggar. Det är knappast nödvändigt att fler än 2 av siterna är bloggar eftersom unika länkar in till nätverket ger mer än att ha flera från samma portaler. Använd om det finns möjlighet blogghosts där du kan få inlänkar från huvudsidan, wordpress är ett sådant exempel. Om du lyckas komma upp på topp hundra mest lästa bloggar någon dag kommer du att få en länk från BOTD-sidan vilken sparas i en katalog och därmed kan bli indexerad av Google. Att komma på topp hundra på en svensk wordpress-blogg är inte särskilt svårt utan kan lätt ordnas med Twingly och lite tur.
Låt en av siterna i varje micronätverk ha en tävling, det kostar lite grand i pris men innebär bra inlänkar från tävlingskataloger. En av poängerna är att sprida var inlänkarna till nätverket kommer ifrån och därigenom öka den generella styrkan.
När du väl har ett antal microkluster är det dags att länka ihop dessa. Det är inte rimligt att länka allt för mycket mellan klustren utan försök hålla det så att siter som har liknande innehåll länkar till varandra. Det kan vara svårt i det här läget för du vill länkar ihop samtliga microkluster och gärna på fler än ett sätt.
När du länkar ut från nätverket är det viktigt att tänka på att inte alltid länka från samtliga siter utan välja de siter som passar bäst. Det kan vara lockande att kräma på med länkar från samtliga för att kunna boosta en site ordentligt men det är med viss risk och ganska kortsiktigt.
Jag har utvecklat resonemanget på min blogg för den som är mer intresserad av länknätverksbygge: här.