-
Skapa SEO-vänlig widget
Håller på att koda en widget som visar lite information från en databas och tänkte göra så att den går att använda på godtycklig hemsida.
Frågan är ju då: Hur gör jag denna widget SEO-vänlig? Dvs att jag får bra inlänkar från de som använder denna widget.
Dessa tre alternativ ser jag:
- JavaScript
- Generera bild
- iframe
Vilket alternativ är bäst?
-
Hej,
Jag gör så här...
<iframe src="xxx.sajt.se"></iframe><noframes>XXX.sajt.se nyckelord</noframes>
du kan göra samma sak med javascript
<script src="xxx.sajt.se/js.js"><script><noscript>xxx.sajt.se nyckelord</noscript>
-
Det är nog inte möjligt att göra en seo-vänlig widget med nån av de tekniker du nämner. En grej jag har lurat lite på är att låta logon för tjänsten vara en <a href> som ligger ovanför själva widget-koden och på det sättet blir statisk. Tyvärr så innebär det ju då mer kod att copy-pasta.
Erbjud ett API/RSS om du har vettig data samt exempelkod. Då skapas ju automatiskt statiska länkar istället. Ett sista alternativ som jag kör med på Nyhetsportalen är att låta "tillbakalänken" vara kostnaden för att få använda tjänsten.
-
Läs den här artikeln
http://stefanjuhl.com/2007/how-to-ga...bsite-widgets/
Jag undrar också hur det är med olika widget-tools/plattformar, såsom sproutbilder, musestorm och widgetbox ??
Verkar inte bli några värdefulla länkar i dem - eller?
-
Kolla t.e.x på denna koden från widgetbox, visst är det endast länk till widgetbox, inte skaparens hemsida (som jag antar är någon annan).