Prestanda / Nertid och Google penalty
Hej,
jag har fått ett hårt slag och fått många sajter som ligger på samma lilla VPS utsparkade från Google. När jag tittar på loggar från Pingdom som visar svarstider och upptid senaste två månaderna ser det (tror jag) riktigt illa ut. Vad är okej för Google?
Hur brukar Google reagera då? Åker man ut och sedan tillbaka "automatiskt" om svarstiden är okej vid nästa besök, eller behöver man begära en re-inclusion?
Självklart skulle det kunna bero på andra saker, något som strider mot riktlinjer osv, men jag har ansträngt mig för att undvika detta. Både sajter som har mycket och lite innehåll samt varierande bounce-rate har rykt.
Åtgärder so far från min sida: stängt av Adsense på bannade sajter samt jobbat på att optimera sajterna, färre db anrop osv.
Exempel på sida som rykt: 50talsklader(dot)se (inte IDN versionen, den är inte min)
Om ni hittar fel på ovan sida som ska ge anledning till utvisning tar jag tacksamt emot tips på detta.
Det samband jag ser mellan alla sajter som rykt är: ligger på samma (minimalt konfade) VPS och att jag veckorna innan dom rökt installerade Piwik på samma VPS, ett statistik program liknande Analytics. Sänkte nog prestandan en del... :)
Tacksam för tips!
/mvh Johan