Behöver råd angående AdWords / Analytics
Har råkat ut för ett litet dilemma som någon vis man här inne säkert kan hjälpa mig med.
En av mina kunder har sedan länge haft ett AdWords konto hos ett annat företag. Sedan ett år tillbaks anlitar de oss för SEO. Kunden har aldrig haft access till sina inloggningsuppgifter för AdWords kontot, utan de har i princip bara betalat fakturor och fått klick-rapporter....
Själv har vi rapporterat alla ökningar i trafik, position på Google, Bounce Rate och allt möjligt. Kunden har alltid varit väldigt nöjd med rapporterna, men idag när jag fick syn på AdWords uppgifterna för första gången ser jag att de skiljer sig gigantiskt från Google Analytics uppgifterna vi har använt.
Kunden är förstås väldigt frågande, och det jag kunde klämma ur mig var -Hmm, det ser ju galet ut....
Så nu är man förstås nyfiken, var ligger felet och vad kan man göra åt det?
Felen är så pass stora så att det kommer mer trafik från AdWords (enligt vad de betalar) än vad det kommer trafik från sökmotorerna (enligt Analytics)
Enligt AdWords har de till exempel 2,200 klick av 103,000 Impressions för ett sökord där de enligt analytics har mindre än 1,000 besökare och där det enligt Keyword tool görs mindre än 30,000 sökningar i månaden.
Några tips innan jag sätter mig i en oändlig mailkö hos Googles support?