Är olika dns servers viktigt?
Hej
Jag driver mängder av hemsidor och tycker att jag har rätt bra koll på SEO. Men det är något som jag har funderat på ett tag och inte hittat något bra svar på.
En åtgärd för att optimera som jag ägnar mig åt är satellitsajter. Jag är väldigt noggrann att inte skapa två satellitsajter på samma ip nr (som har samma mål givetvis). Jag har förstått att många kan lägga upp mot 5st på samma ip men det faller inte mig i smaken. Eftersom jag har ganska många vps-servers så är det inga problem med ipnr. Målet för dessa satellitsajter finnes givetvis på ytterligare ett ipnr.
Nu till min fråga. Jag reggar nästan alltid mina domäner på samma ställe och använder där deras gratisdns tjänst för att peka dem till mina olika vpser.
Är det någon nackdel att då alla satellitsajter har samma DNS-server? Jag vet att Google tar hänsyn var någonstans DNS servern finns geografiskt. Tror ni Google listar ut att eftersom dessa satellitsajter, med samma DNS-server (fast olika ip), länkar till en och samma sajt och att därmed effekten av satellitsajter uteblir.
Om ni tror att det är så måste domänerna till och med ägas av olika personer/företag för att effekten ska bli max?
Hoppas ni förstår min fråga
Tack på förhand