Sänka konkurrents bud på adwords
Hej,
Jag använder google adwords ganska mycket. För ett tag sedan upptäckte jag något ganska intressant som tänkte dela med mig av.
Jag har ett flertal olika konton hos google. Just nu använder jag mig bara av ett. De andra kontona var tomma och hade ingen kredit.
Från mitt konto betalade jag någon krona för ett speciellt sökord. Det låg alltid väldigt bra till. Oftast plats 1-3. En dag upptäckte jag att annonsen låg längst ner. Jag visste att de andra konkurrenterna inte höjt sina bud. Då visade det sig att ett gammalt konto jag registrerat i ett annat namn och annan email-adress hade fyllts på av google med några kronor. I det kontot var mitt bud på sökordet väldigt lågt. När de båda kontona samtidigt ville köpa annons på samma sökord till samma webbplats så började de tydligen dela på annonstiden!
Jag kontaktade google men de verkade inte bry sig. En illasinnad person kan kanske utnyttja detta.
Han kan sätta upp ett konto med adwordsannonser till konkurrenter, använda exakt deras annonstext och sätta budet väldigt lågt. Är det många som annonser hamnar deras annons långt bak och får knappt några klick.
Synpunkter? Gammal nyhet? Har jag missat något?