Nyheter eller statiskt/optimerat material överst?
Hej,
Jag har en Wordpress-blogg där jag varje dag skriver en ny artikel. Sidan är en trekolumnsdesign med innehållet i mitten. Jag gör webbsidor av väldigt varierande kvalitet, från spam till kvalitet och denna sida anser jag hålla hög kvalitet på artiklarna.
För root/index, i innehållskolumnen, har jag idag en widget som visar de fem senaste inläggen och sen kommer en statisk page såhär:
Nyheter
<bild> Summering
<bild> Summering
<bild> Summering
<bild> Summering
<bild> Summering
Sökordsrubrik
Statisk text som är optimerad för sökordet, c:a 300 ord
Detta är förmodligen den bästa formen för besökarna på sidan eftersom de på direkten får idéer om vad man kan göra på sidan, vad som är nytt osv. Det gör dock att rubriken med sökord samt texten kommer "below the fold".
Det känns som att SEO-mässigt så borde det ju vara bättre att ha rubrik/text överst men det kan nog leda till lite högre bounce rate eftersom sidan inte ser ut att förändras från besök till besök.
Denna index-sida har flest besökare på sidan med 16% enligt Analytics.
Vad skulle ni rekommendera?
----
En liknande fråga är också. I kategorierna (som är de jag optimerar i andra hand mot) har jag idag en rubrik, lite text (c:a 100 ord) och sen kommer utdrag från en rad olika artiklar inom den kategorin i "magazine layout". Sammanlagt är det 500 ord under varje kategori, om än inte toppoptimerat för detta sökord eftersom det är ingresserna till de olika inläggen som ligger under.
Istället för att ha "excerpts/sammanfattningarna" är det en stor SEO-fördel att istället låta blogginläggen ligga efter varandra? Hela inläggen alltså?
Exempel på hur jag har det nu:
Motorcyklar
<kort text om motorcyklar>
Såhär köper du en motorcykel
<100 tecken: ingressen på inlägget>
Såhär byter du din motorcykel
Såhär reperarera du din motorcykel
Även här tycker jag att det är en besökarfördel att ha kortare inlägg eftersom man lättare får en översikt på vilka artiklar som finns i kategorin.
Vad tror du?