Samarbete och Duplicated Content
Jag driver en hemsida inom träningsnichen, och jag har en vän som driver en helt annan hemsida som främst är en webbshop för träningsutrustning.
Nu har vi tänkt att vi ska samarbeta lite, genom att gemensamt ta fram filmer och skriva innehåll för att skapa träningsartiklar. Min vän (som inte kan lika mycket om SEO) föreslog att vi lägger upp artiklarna på båda våra hemsidor (helt olika domäner).
Jag tänker dock genast på duplicate content, och att det inte blir jättelyckat. Målet med samarbetet är på något sätt att båda ska tjäna på det förstås. Till exempel trafik till min sida, som jag skickar vidare med affiliatelänkar till deras webshop.
Har någon en bra lösning på hur vi ska ordna det här? En lösning är ju förstås att lägga alla artiklar på endast min hemsida och länka till vännens webshop, men den idén känns ju inte helt rättvis mot min vän när han gör mycket av jobbet...
Är jag överdrivet rädd för duplicate content? Man skulle ju vilja fokusera söktrafiken mot en version av artiklarna...