Undvika keyword spamming?
Har man väl fått en SEO-fråga besvarad, uppkommer direkt 3 nya...:)
Följande gör mig förbryllad för tillfället:
Låt säga att jag har en sida om snöskotrar med tillhörande e-butik, och att jag helst av allt skulle vilja optimera för enbart "snöskoter". Det råder ju väldigt mycket konkurrens och är inte helt lätt. "Tillsvidare" har jag inriktat mig på relaterade sökordsfraser som var och en har en undersida, typ: "köpa snöskoter", "test av snöskoter", "service av snöskoter" "tillbehör för snöskoter" etc etc.
Vad jag däremot undrar är hur Google ser på keyword spamming här. Gällande mina fraser förekommer de inte speciellt ofta, det är inga problem att hålla det nere. Däremot gällande ordet "snöskoter" så förekommer det ju väldigt ofta. I exemplet ovan har ju ju fyra olika fraser, men ordet "snöskoter" förekommer ju hela fyra gånger. Man kan ju variera och ibland skriva bara skoter, skotern etc, men hur som helst så förekommer det enskilda ordet väldigt många gånger.
Finns det risk att google ser detta som keyword spamming? på min sida har jag i nuläget 15 undersidor, och det fristående sökordet förekommer c:a 300 gånger. Om jag har många produktbeskrivningar vill jag ju att de ska vara specifika om folk hittar dem i serpen, jag vill ju inte ha enbart skriva om motorolja, jag skulle föredra att nämna att det är olja just för snöskoter, bäst i test eller liknande...
Jag inser att google på något sätt kanske har koll på detta. Prepositioner och liknande förekommer ju också hundratals gånger på de flesta sajter, fast de kanske sorteras bort just för att de är prepositioner?
Varje delsida rankar relativt bra, och sakta men säkert allt bättre och bättre... Men på det enskilda sökordet ligger jag några sidor ner, och det rör sig i princip inte alls. Kan det bero på keyword spamming, och skulle jag tjäna något på att försöka reducera förekomsten av det enskilda sökordet? vilket jag helst vill undvika...