Belöningen av att hamna bland topp 5 på Google om du är en ebutik
Någon här som vill dela med sig av sina erfarenheter kring framgången på serpen?
Nu förstår jag självklart att detta kan skilja otroligt mycket beroende på marknad, webbutik, säsong m.m.
Men kan man i regel räkna med en stor ökning i försäljning om man lyckas nå topp position jämfört med att man alls inte finns med på förstasidan?
Hur stor har skillnaden varit för er andra? Alltid kul att höra.
Till från 1a plats & topp 10 på alla nyckelord och fraser på ett år.
Hej alla SEO forum läsare.
Jag arbetar på ett litet företag inom hästsläpsbranschen.
Hösten 2011 bestämde vi oss för ett omtag om kring vår webb. Typ topp 200 på google 2010.
Vi valde en lokal leverantör som tillhandahåller en webbaserad plattform för byggnation och underhåll som är mycket smidig.
Det lokala webb företaget fick flytta över den mesta informationen från gamla sidan och bygga en struktur.
I november 2011 lanserade vi nya webben mer bilder och info än tidigare. Under hela vintern arbetade jag till och från med att skapa text, bilder och funktioner. Vår sajt var inte ens med på google.
Vi betalade för att synas. Ca 40 besök och dag 2011.
Under 2012 har jag läst på SEO forum, ändrat, fixat, analyserat ändrat här och där, om och om igen tills i dag. Arbetat med länkar både bra och mindre bra. Ändrat igen osv.
I dag är vi på 1a plats på ett av våra nyckelord. Topp 5 på de viktigaste nyckelorden och på förstasidan på några mindreviktiga. Vi betalar inte en krona för att synas på google i dag
Alla nyckelord och fraser är med på 1a sidan.
2013 har vi även banner på de mest trafikerade sidorna i vår bransch och vi har ökat trafik och ringandet i telefon markant.
Vi har mer än tredubblat flödet och växt på vår facebook till ca 1000 högkvalitativa gilla.
Jag tackar för all info på detta forum, gör som det står bara, förstår du inte fråga!
Jesper Vikberg
Konkurensen är ganska hård i vår branch.
Konkurensen är ganska hård. Jämfört med bilar så är utbudet av kunder många gånger mindre men varumärkena är många även här. Fördelen är att alla nyckelord är på svenska, så vi har bara svensk konkurans i stort.
Vi är ett litet varumärke bland stora drakar.
Många gånger har konkurenterna större budget än vad vi har för detta. Vår fördel är att vi har byggt grunden själva.
Väljer vi att köpa länkar, blogginlägg mm så stärker vi vår position så klart. Jag vet att flera avvåra konkurentär har lagt 5000:- i månaden i år på SEO för att vara med på tio i topp. Några har slutat med betallösningen och dalat 50 platser på någon månad.