Omdirigering av subdomäner
Hej på er
Vet inte riktigt vart jag borde posta det här inlägget, flytta gärna om det anses nödvändigt. :)
Jag har en lite rörig fråga.
Ett företag som jag kommit i kontakt med (hjälper dom en del) erbjuder webbhotell, alla nya hemsidor (Wordpress) som skapas läggs på en subdomän, ex nyhemsida.se.hosting.se, där hosting.se är roten och nyhemsida.se är kundens valda domännamn. Inne i WP-inställningarna markerar vi att sajten INTE ska indexeras av Google under tiden den byggs upp. När sajten är klar tar vi bort den markeringen och ändrar så adressen pekar på nyhemsida.se (kundens domän).
Efter lanseringen av sidan finns fortfarande adressen nyhemsida.se.hosting.se kvar.
När nyhemsida.se väl indexeras av Google så visar det sig att även nyhemsida.hosting.se indexeras i vissa (osäker om det är vissa eller alla) fall.
Via webmastertools, inne på nyhemsida.se.hosting.se, kan man ej peka om subdomänen eller bestämma önskad domän. Meddelandet lyder: Begränsat till domäner på rotnivå
Via webmastertools, inne på hosting.se, kan man heller inte på något sätt styra detta via subdomänerna.
Tanken är att vi på kommande WP-installationer kommer lägga en robots.txt som blockerar indexering på t ex nyhemsida.se.hosting.se, men på redan lanserade sajter vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det.
Inser att detta kanske är otroligt rörigt beskrivet och att jag kan missa något helt uppenbart.
Jag vill helt enkelt inte (naturligvis) att nyhemsida.se.hosting.se ska indexeras av Google. Hur löser jag detta?
Mvh
Daniel