Alla stora seo-drakar har rykt dit på pingvinen!
Okej. Jag tänder en stubin så får vi se om det exploderar.
Jag skriver inte detta för att sätta dit någon, utan mer för att tända ett ljus i det mörker som råder i branschen just nu. Jag upplever nämligen att det mörkas en hel del från de stora seo-leverantörerna. Under de senaste månaderna har jag fått ovanligt många förfrågningar från nya kunder som vill ha hjälp eftersom de sedan slutet av maj har rasat i serpen. De är liksom inte nöjda med sina nuvarande leverantörer, som ofta är de stora seo-företagen (de som har många telefonförsäljare).
- Konstigt, tänker jag eftersom de stora stora drakarna i branschen påstår att de inte haft några problem med pingvinen. Men visst har de stora problem, även om de mörkar och säger att allt är frid och fröjd. När det kommer in en kund så kan man till exempel lätt kolla i gserp och med andra verktyg sa att: japp, den 21 maj rasade kundens sajt.
Vi får inte nämna företag vid namn här på forumet, så det gör jag inte, men är det inte märkligt att en stor aktör plötsligt inför en minimumkostnad för alla rörliga avtal som är 20% av avtalat belopp, dock lägst 495 kr/månad? Om man har några synpunkter på detta är man välkommen att kontakta deras kundservice :-) Det står förvisso i det finstilta avtalet att leverantören har rätt att ändra pris- och eller avtalspriser och att man glädjande nog får reda på detta minst en månad i förväg.
Men, får man verkligen göra så? Får en leverantör höja priset riktigt ordentligt i ett avtal som man bundit sig till på de villkor som gällde vid avtalstecknandet? I så fall är det ju en lysande företagsidé att sälja något till en jättebillig månadsavgift och knyta upp kunden i ett 12 månadsavtal och efter några månader höja priset jättemycket. I mina öron låter detta märkligt. Någon som har provat att säga upp avtalet från den stora draken? Jaja, vi får väl se hur det går. Kanske har jag missuppfattat hur leverantörens nya prissättning fungerar. Det var ju bara en punkt längst ner i den sommarhälsningen som skickades ut i början av semestern.
En annan stor drake i branschen gör intensiv reklam för att man ska vända sig till dem om man har åkt på däng av pingvinen. Själva har de inte haft några problem, påstår de själva. Mycket märkligt eftersom jag får in förfrågningar från kunder som köpt deras tjänster och som rasade ungefär den 21 maj.
Listan kan göras lång med stora seo-leverantörer som åkt på ordentligt med däng av pingvinen. Flera har sedan en tid börjat erbjuda kompletterande produkter/tjänster för att inte bli så sårbara när Google ändrar i reglerna. Kanske börjar tiden gå mot sitt slut då automatiska system räcker för att lyckas med seo. Kanske är det hårt arbete med manuella insatser som gäller framledes. Onpage-optimering är på väg tillbaka!
Som sagt så skriver jag inte detta för att smutskasta någon. Aktiv sökoptimering är alltid ett risktagande! Det ska man inte glömma bort, och det tycker jag är vår skyldighet att informera kunden om.
Någon mer som kan styrka min åsikt om att många stora seo-leverantörer åkt på däng den senaste tiden?