Nu försvinner jag tillfälligt ur serparna. Jag råkade sabba title-taggarna under två dagar, och dessa fel har nu letat sig in i serparna och sänkt mig fullständigt. Men jag kommer tillbaka när mina nya undersidor äntligen kommer med i indexet.
Utskriftsvy
Nu försvinner jag tillfälligt ur serparna. Jag råkade sabba title-taggarna under två dagar, och dessa fel har nu letat sig in i serparna och sänkt mig fullständigt. Men jag kommer tillbaka när mina nya undersidor äntligen kommer med i indexet.
Nice! Visste nästan att du inte kunde motstå :) Men vilken domän är det som du vill anmäla?Citat:
Sådär! nu är jag med i tävlingen http://www.seo-forum.se/../images/smilies/smile.gif har precis skrivit klart alla undersidor mm.
Det var kul att läsa artikeln i realtid.se men.... ja vi får se http://www.seo-forum.se/../images/smilies/wink.gif
Jag kommer även lägga upp lite proposals i länkbytes tråden för alla som är intresserade att haka på mitt high rank äventyr http://www.seo-forum.se/../images/smilies/smile.gif
Jim, han har ju redan anmält sin domän Bloggarna.nu...
Tack för det Nikke, I am back on top again ;)
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt Johansson
Eftersom jag inte befinner mig i Sverige har jag ju lite svårt att kolla mina placeringar, Bernts lista stämmer dock inte med en koll jag gjorde igpr med en vän som bor i Halmstad, sökning på sökorden och på svenska...
Då jag enligt bernts lista ska ligga som 16 e plats på expressen hamnar jag på 35!!!! med hennes koll. allting är rätt sökt men det stämmer absolut inte med din lista bernt, Jag kan ju ha fel men vad är felet i såna fall??
Det var ett exemple men det var inte alls överens stämmande med hennes resultat, konstigt tycker jag...
Michael
Bernts lista uppdateras just med jämna mellanrum, så det kan ha blivit ändrat emellan.
Kollade du inte med det verktyget jag skrev om tidigare (orkar inte leta upp), där man kan kolla resultatet från olika länder?
Det verktyget var ju rena grekiskan... ingen hit, det knepiga är att jag har jobbat mycket på sidan och länkar men ingenting uppdateras... hur lång tid ska det ta innan google hajar att man ändrat
Jadu. Det är inte lätt. Se till att skaffa många svenska inlänkar så kanske det går bättre, du har ju ett litet handikapp med .gr domän m.m.
Du ligger på 37:e plats på "sökmotoroptimeringstävling" hos mig :S..
Kanske ska byta domän och hosting i Sverige.... det är ju inte helt för sent ännu
Spagetti: Bernts och mina listor räknar bort resultat från sidor som inte är med i tävlingen.
Jo, det är ju nödvändigt.Citat:
Ursprungligen postat av webstyle
En fråga: Räknar ni endast resultatet på tävlingssajternas förstasidor? Efter vad jag har förstått så är det endast sajternas förstasidor, index, som kommer att räknas av Jim. Jag frågar för om man just nu tittar på "Aftonbladhet" så finns inte index av veckansteve.se med (enbart underkataloger) bland de första, men i din topplista står den sajten på plats 2. Detsamma står det i Bernts lista. Kanske är jag som har missat något?
/Bengt
Nej, så är det inte. Undersidor på sidan, t.ex. mirjoran.se/aftonbladhet.htm räknas också. Däremot inte aftonbladhet.mirjoran.se som jag förstått det, även om jag faktiskt tror att det är ett missförstånd.
Blir ju inte så stor skillnad..
Subdomäner räknas ju som en ny domän av Google och ärver inte eventuellt credd från toppdomänen som tex toppdoman.se/fil.html gör...
Okej, är inte så påläst på det området. Men vanliga undersidor är helt ok i alla fall.
Precis som agaton skrev så räknas alla sidor under din tävlingsdomän men inte subdomäner med tävlingsorden i subnamnet. Jag har däremot inte kodat in att mina topplistor ska räkna bort dessa subdomäner eftersom ingen har indexerat en subdomän under sin tävlingsdomän än och förhoppningsvis inte kommer att göra det heller. Om så sker kodar jag in att den ska titta efter det också.Citat:
Ursprungligen postat av Bengt
Jaha, OK, då trodde jag fel... eller kanske tyckte att det borde ha vart enbart indexsidan som räknas, och därför gärna trodde det var så. (Jag tänker kanske sid-vis mer än de flesta, och tänker då att tävlingen borde gälla en viss sida, inte en webbplats.) Men då vet jag.Citat:
Ursprungligen postat av agaton
/Bengt
Precis som webstyle skriver.
Mitt verktyg räknar endast tävlingsdomäner (De som är godkända av Jim i första inlägget i denna tråd.) och dess undersidor. Tror även att mitt verktyg sållar bort subdomäner, om de inte är anmälda som en tävlingsdomän, men måste dubbelkolla för att vara säker.
Jag tar även bort dubletter. Dvs, att endast den högsta placeringen man har räknas. I annat fall kan man ju få poäng för flera placeringar på samma tävlingsord. (Viss har jag rätt här Jim?)
I fallet där man har en dubbellistning så är det bara 1 som räknas. Om man har lyckats med konststycket att ha flera listningar i topp 10 med samma domän på samma ord, ja då adderas även dessa poäng.Citat:
I annat fall kan man ju få poäng för flera placeringar på samma tävlingsord. (Viss har jag rätt här Jim?)
Så om man ligger på 1:a och 3:e plats, med två olika sidor från sin tävlingsdomän så får man alltså 10 + 8 = 18 poäng? Men om man ligger 1:a och 2:a (med 2:a placeringen intabbad) så får man 10poäng?
Då måste jag koda om lite i topplistan.
Skrev du rätt där Jim? Tolkar vi det rätt? Du vet ju att två listningar (en intabbad) inte är något konststycke direkt. Bäst att du är riktigt tydlig (vi är dumma i huvudet, nejdå, men ingenting är självklart).Citat:
Ursprungligen postat av Jim Westergren
Kan man ens ha typ pos 2 och sen 3 intabbad och sen pos 5 vanlig. JAg trodde den tabbade in liknande resultat/samma domän. Har aldrig sett ett sånt resultat.
Trodde bara det kunde ske med huvuddomän och subdomän.
bengt (tror ja det är). på topplistan tycker du ska ändra graferna till ett linje diagram (tror ja det heter) man får bättre överblick för upp och nergångar då tycker jag. :)
Jag har, och jag begriper fortfarande inte hur det gick till. En sida på plats två, ett indrag som plats tre och sedan ytterligare en sida från samma domän på plats åtta. Höll inte i sig sådär jättelänge, och det borde ha varit en bugg. Google har till och med angivelser för vad de gör för att filtrera bort detta fenomen. Kan för mitt liv inte komma på vad de kallar det, men hittade kommentarer om detta under jakten på Jims numera berömda <rk>-variabel.Citat:
Ska nog inte vara möjligt att få det så - tillfälligt kan det ju dock bli konstigt, det har vi ju sett.Citat:
Men det jag undrar över är den intabbade - ska den räknas i tävlingen? Eller inte?
Nej. Det är bara ett resultat som räknas vid intabbade sidor har det sagts högre upp i tråden.Citat:
Jaha, jag missade det. Nå, då vet vi det då. Bara att rätta in sig.Citat:
Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
/Bengt
Ja precis den intabbade eller dubbellistningen eller vad man ska kalla den räknas inte.
Det är därför jag skrev "konststycket" :) . Jag har nog bara sett det hända 1 eller 2 gånger.Citat:
Kan man ens ha typ pos 2 och sen 3 intabbad och sen pos 5 vanlig.
Ny sponsor!
Någon mer som vill sponsra så skicka PM till mig.Citat:
Trevligt att Eastpoint stödjer tävlingen! Nu är det riktigt stora prispengar vi spelar om.
Klart man vill stödja Jim och den första svenska SEO-tävlingen ;)Citat:
Ursprungligen postat av agaton
Ni kommer nog få ser mycket mer av Eastpoint i SEO-sammanhang framöver, jag kommer återkomma med info om några veckor.
Ändring angående vinstskatt
Min ekonomichef har korrigerat mig, man kan inte göra så som jag har gjort eftersom detta inte klassas som lotteri, han har kollat med skatteverket.
Det som gäller är att vi tar hand om och betalar 30% vinstskatt, resten skickas till vinnarna. Det betyder att vinnarna inte behöver bry sig om skatten och betala det eftersom vi tar hand om det. Även arbetsgivaravgifter men det är inget ni behöver tänka på.
Angående sponsorerna så har jag tagit bort texten angående "ev vinstsskatt betalas av vinnaren". De får helt enkelt göra upp med vinnaren så det blir rätt.
Detta innebär inget negativt med prispengarna, bara ändring i själva administrationen.
Vad sa din ekonomichef, egentligen? Det som ni har kommit fram till i principfrågan är ju helt rätt. Detta är inget lotteri utan en regelrätt tävling. Det handlar då inte om lotterivinster, och kan inte hamna under den skattesatsen alls. Man kan ju tycka att det inte ska kunna ses som lön heller, men det kanske de vill få det till på verket? Om så är, då kan ni ändå inte dra och själva skicka in något för oss som är företagare, det kan ju inte funka, vi ska ju fixa den biten själva. Det skulle nog behöva forskas lite mer i det där, och att skilja på privatpersoner och företag blir nödvändigt.Citat:
Ursprungligen postat av Jim Westergren
/Bengt
Nu när jag själv kollat lite på detta så har jag förstått att när det handlar om vinster i prestationstävlingar så räknas detta som en anställning och därmed ska arbetsgivaravgifter betalas in (om det utbetalda bekoppet är 1000 kr eller mer).Citat:
Vid utbetalning av vinst i prestationstävling till företag har jag ännu inte hitta något.
Blir att ringa Skatteverket på måndag.
Ok, jag får kolla upp mer om detta och få mer klarhet.
OK, det är säkert så, att värdet av vinsten ses som en inkomst. Dock är det ju den där gränsen på 1000 kr - blir ju ett bedömt värde av priset (inte nödvändigtvis vad prylen är prissatt till i en butik, prylar reas ju ut för halva priset rätt som det är).Citat:
Ursprungligen postat av whyld
För företag måste det bli samma sak då, vad gäller att det ska betraktas som en inkomst. Det är ju bara den skillnaden att ger man ett företag någonting som det ska bokföra som inkomst kan man aldrig själv dra av någonting som man skickar in till Skatteverket. Det fungerar inte så. Det där med avdrag som skickas in till verket är helt och hållet någonting som gäller utbetalningar till privatpersoner (pengar eller in natura).
Jim: Det som måste göras är att du tar uppgifter (när pristagarna är klara): 1. Privatperson eller Företag 2. Pers.nr. eller Org.nr. Sedan behöver du ju inte göra mer när det gäller priser utdelade till företag vad jag förstår, medan du får det lite krångligt med privatpersonerna (förmodligen både arbetsgivaravgifter och preliminärskatt då, om du bedömer att värdet är över 1000 kr).
/Bengt
Vilken tur att man har ett intyg på att man tjänar mindre än 16500 på ett år (eller vad det nu är..) och därför slipper skatten ;)...
Låter förövrigt troligt det du säger Bengt.
Hej!
Jim, skulle du vilja lägga till min domän svenska-internet som tävlingsdomän i första posten är du snäll =)
Nu verkar det vara en del på G. Ser en del skiftningar i rankingen. Framförallt på "sökmotoroptimeringstävling". Ska bli intressant att se om vi ser samma utveckling på "aftonbladhet" senare ikväll.
Ja, Mirjoran.se har åkt ned till tionde plats (av tävlingsdeltagarna) :S..
Inte kul! Blir att jobba lite i veckan kanske.. Så många placeringar vill man ju inte åka ned.
Godkänd och upplagd.Citat:
Jim, skulle du vilja lägga till min domän svenska-internet som tävlingsdomän i första posten är du snäll =)
Det tackar vi för! =)