Du har ju åtminstone väntat framför datorn!
Vad är det för verktyg du har använt för backlink-spårningen?
Utskriftsvy
Du har ju åtminstone väntat framför datorn!
Vad är det för verktyg du har använt för backlink-spårningen?
SEO Elite heter programmet. Inget program jag egentligen rekommenderar då det är väldigt buggigt och många funktioner är helt värdelösa även om filmerna för programmet inte vill framhäva det så. Men fungerar hyggligt för detta ändamål.
Tiden en länk har legat uppe till din sida och tillväxttakten på länkar har också stor betydelse, samt relevans och ålder på din domän..
Menar du att gamla inlänkar är sämre och att friskt inflöde av nya länkar är bra? Det där är två svårfångade faktorer; ålder på domän är betydligt lättare att mäta.
Relevans vet jag inte vad jag ska säga om - det är ibland stört omöjligt för mig som människa att se om en sajt har relevant innehåll, hur ska en stackars sökmotor klara det? :)
Intressant tråd, f.ö.! Snyggt jobbat.
Gamla länkar är toppen, men händer det ingenting varken på sidan som länkar, domänen som den sidan finns på, sidan som läknas till eller domänen som målsidan finns på så är det nog rätt kört.
Google har hela sitt index att jämföra med. De har det nog lättare att avgöra om en sajt är relevant än vad en människa har faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Mastermind
Nej, ju längre en länk har funnits uppe desto mer värde ger den till din sida. Det är en trovärdighetsfaktor att någon länkat till dig länge.
Friskt inflöde av nya länkar är såklart bra, liksom frisk ökning av relevant innehåll.
Sökmotorer har flera sätt att mäta relevans på; t. ex titeln på din sida jämfört med ankartexten på din utlänk :) Samt som Nikke säger, dem har ju en algorithm att följa så det är ju enkelt för en sökmotor att bedöma. Sedan hur rättvist det är hur en viss sida rankar överst kan man ju alltid argumentera för eller emot.
Precis, när man jobbar med länkbygge så tänker jag på 2 ord - kvalitet och slarv.Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Kvalitet - Starka inlänkar från starka domäner.
Slarv - Om man skall vara riktigt framgångsrik i sitt länkbyggeri så måste man skapa en naturlig länkstruktur och människor är som bekant slarviga.
Jupp. Och dessutom ofta för ivriga.Citat:
Ursprungligen postat av webguide
Ja, det tar tid och kraft att göra ett riktigt bra länkbygge. Men, har en liten fundering. När det gäller att registrera alla domäner på sitt namn. Hur pass känsligt är detta egentligen?
Jag vet att många SEO-bolag vill köpa webbplatser och att ägaren ska stå kvar som ägare. För oss dödliga kan det ju bli ett litet problem oavsett hur man bygger sitt nätverk så kan Google avslöja en. Inte tänka på om man har alla sina webbplatser på analytics eller i WMT.
Detta är ju rena spekulationer dock. Vet inte om det finns någon fyllnad i dessa påståenden. Men men, vad säger experterna?
[Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
Google bryr sej om detta om man jobbar med ordrymder som har hög konkurrens t.ex. gambling på den internationella marknaden, då bör man vara försiktig. Det är väldigt enkelt för Google att kontrollera om någon har byggt upp ett länknätverk, bland annat genom att titta på ägarförhållanden, IP-nummer och länkstrukturer.
Det verkar inte vara automatiserat, så Google kör kampanjer där de försöker skrämma bort spambeteenden genom att ge sej på vissa ordrymder. Och då ger de sej främst på starka siter, deftersom det ger massmedial effekt.
[Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
Man kan ju leka med tanken att Google tar ut whois-data för ägaren och ger denna ägare ett unikt nummer och kopplar detta nummer till alla domäner som Google känner till att denne äger. Skulle man sedan bilda ett stort nätverk av siter som systematiskt länkar till varandra för att exempelvis få högre PR men att dessa 500 domäner endast skiljer på 5 olika unika nummer så skapas en viss misstanke.
Problemet är att detta fallerar då en hel del domäner skulle stå som anonyma ägare då inte Google kommer åt denna informationen (.se exempelvis). Ett annat problem är "WhoisGuard" som gömmer informationen för publik åtkomst.
Jag är lite kluven i just detta, men om jag får gissa så existerar det säkert ett sådant system men att inga påföljder sker av Google på automatik i detta fall.