Fast det här tyder ju inte riktigt på det.Citat:
Ursprungligen postat av hans99
Utskriftsvy
Fast det här tyder ju inte riktigt på det.Citat:
Ursprungligen postat av hans99
Där tycks ju inlänkar från sajter med hög trust ha betydelse.Citat:
Ursprungligen postat av Anton Johansson
Klurigt det där.
Jo lindrigt sagt klurigt vad som avser valet av vilka sidor som hamnar i sitelinks. Tog och tittade lite mer på det. I sitelinks på en del webbplatser jag har koll på finns inte en enda extern inlänk till just den sidan som Google lagt upp som sitelinks.Citat:
Där tycks ju inlänkar från sajter med hög trust ha betydelse.
Klurigt det där.
Och sidor som heter i stil med Kontakt, Om företaget dominerar inte resultatlistan heller men de finns med bland sitelinks i alla fall.
Jo jag misstänker nog att de tar hänsyn när betrodda bra djuplänkar finns. Men det kan lika gärna vara dessa länkar ger trafik vilket är det typiska fallet för den typen av länkar. Här specifikt för exemplet Anton gav så kommer länkarna från seriösa bloggar som har bra med dagliga besökare.Citat:
Ursprungligen postat av Urban G
Liksom som (nästan?) alltid med Google har vi en lång rad faktorer som kan påverka men inte behöver påverka. Om en faktor saknas i beslutsunderlagget fattar Google beslut utifrån det som finns.
Men sammantaget kan jag ändå inte mer än gäspa över sitelinks. Det är något med ytterst begränsat värde annat än för mycket smala sajter eller sajter med stort varumärke. Och då bara för fallen när det är meningsfullt styra trafiken p.g.a. konvertering. Gäsp...
Mer intressant vore om det här säger oss något allmänt kring hur algoritmerna arbetar. Och där ser vi väl något lite men jag tror från den aspekten att det lönar sig bättre för att gräva ner oss i sökningar relaterade till där mer nog finns att hämta.
Har också iakttagit att många sidor fått sitelinks. Precis som några har varit inne på här tidigare så gäller det enbart de sidorna som är "självklara" på sökordet.
Den lite mer intressanta frågan är ju vad Google anser är en "självklar etta"?
(Visst är det så att den som vet blir rik, men några faktorer skulle vi kanske kunna enas om?)
Det är ju helt klart mycket lättare att få sitelinks på företagsnamnet antagligen för att det är mindra konkurrens.
- Vad tror ni?
Jo antingen att historik har betydelse d.v.s. att du rankat etta länge. Kan tänkas ha betydelse för sajter med url som linkar sökord. Ex:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv
Eller om de tar trust som binder domän till företag någonstans ifrån. KTH är lågsiktigt för det:
katalogen.kthnoc.se/
Man kan ha olika uppfattningar om värdet av sitelinks Hans99. Men som jag har sett i det här forumet och i en del andra forum så verkar det finns ett klart och uttalat intresse för att få dem.
En bild som stämmer rätt så bra med de kunder och andra jag har kontakt med.
Sitelinks ger ett sken av en etablerad sida på ett sätt. Sedan om de länkar som hamnar där är de bästa för webbplatsen underlättar de navigeringen för en besökare också redan på serpnivå.
Sökningar på exempelvis ett företagsnamn inte är ovanligt, fråga mig jag vet…
Misstänker men kan inte kontrollera de än att om man ligger på sitelinks på ett nyckelord att det kan ge ökad trafik och därmed ökad konvertering.
Självklar etta j.green ja det lär behövas för att få sitelinks. Men det kan växla från en vecka till en annan om en sida har sitelinks eller inte. (Före denna nya omändring vill säga).
De går att få bort från ett annat företag som har dem om en annan sida placerar sig bättre.
Så det är inte något permanent. Tror att vi hade det på ordet SEO för några månader sedan när det växlade mellan det här forumet och ett företag vilken det var som fick sitelinks på söktermen SEO. Jag har andra exempel också men de lämnar vi därhän nu.
Sedan behövs inte externa djuplänkar till de sidor som presenteras i sitelinks. Att registreringar i kataloger som dmoz eller KTHNOC inte heller krävs för att få sitelinks i sig finns redan med i mitt första inlägg.
Och det är inte de populära söktemerna som plockas ut heller på de länkar som finns.
På en kundsida med sitelinks finns en länk till en sida en länktext som det under hela år 2007 söktes på fyra gånger med ingång till den sidan direkt ifrån serpen. Där har kunden legat etta hela det året på det ordet.
Så inte är det populär sökningar eller sidor som valts ut i de länkar som presenteras.
Men det dyker upp en del märkliga varianter på det här med sitelinks ett exempel här. Plats 11 ger sitelinks för den här sidan, som jag inte har något med att göra f.ö
En notering som jag har gjort är att det verkar finnas ett försteg innan man får sitelinks. Nämligen "Fler resultat från" -länken som dyker upp under vissa resultat.
Denna ser man dessutom inte bara på förstaplatsen utan även längre ned i SERPen.
Såg att det blivit väldigt vanligt senaste tiden. Men hur relevant är t.ex. dessa sitelinks?
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=
En notering som kan vara en ledtråd:
I ett case jag arbetat med har sitelinks varit en av målsättningarna, och nu har vi slutligen (egentligen för några månader sedan) uppnått detta.
Det rör sig om en site som redan innan sitelinks tilldelades hade mängder av inlänkar och mängder av bra ranking på massvis av konkurrensutsatta sökord. Det som slutligen gav sitelinks i detta case var att göra 301 av alla sekundära domännamn till ett primärt.
Ville bara dela med mig av detta.
Tack för det, en liten ledtråd vidare i gåtan om hur man skapar sitelinks.
Och då kommer en fråga på det Bernt. Såg ni någon synbar skillnad på antal besökare före och efter sitelinks kom till?
Dvs gjorde sitelinks att fler klickade sig in då så att säga webbplatsen "tog upp" mer plats där på topp 1.
Hej,
Nej, i och med att det gällde sitelinks på "varumärket" så innebar det ingen skillnad. Redan innan klickade nog de flesta på deras träff. Däremot har ranking på ett antal sökfraser utan varumärket inkluderat i sig förbättrats under samma period vilket har lett till trafikökningar.
Vad hade dessa sekundära domännamn för betydelse? Rankade de av sig själva i SERP:en? eller var de bara "parkerade"?Citat:
Ursprungligen postat av Bernt Johansson
/Patrik Berggren
De rankade av sig själva i SERP. Ca 10 - 20% av indexerade sidor var indexerade under de sekundära domännamnen.
och hade således egna inlänkar och de länkarnas värde boostade upp den primära domänen så den fick sitelinks.
Dvs, man skulle kunnat skapa lika många inlänkar av samma värde som de sekundära domänerna hade och fått samma resultat ... eller, lite mer inlänkar då de troligen konkurrerade med varandra inom nischen så att säga.
/Patrik Berggren
Japp, det stämmer nog ganska väl det du säger Patrik, men dessutom innebar denna ompekning att det uppstod fler interna länkar som pekade till startsidan (för den primära domänen) och till andra viktiga landningssidor med "rätt" sökord.
Så jag är inte helt 100 på att det hade räckt med att skapa fler länkar utifrån. Noteras bör även att det primära domännamnet innan ompekningen hade över 400 000 inkommande länkar.