Det fenomenet har jag också upptäckt, och min slutledning är att inlänkarna har större betydelse än t ex PR/Alexa ranking ....
cya,
/PatrikB
Utskriftsvy
Det fenomenet har jag också upptäckt, och min slutledning är att inlänkarna har större betydelse än t ex PR/Alexa ranking ....
cya,
/PatrikB
Enligt Google
Har du 211 sidor och kalimera 15 100 sidor i Googles index.
Med site: sökning på era domäner
Enligt Live.com
Har du 117 inlänkar och kalimera 713 inlänkar.
Med link: sökning på era domäner
Jag skulle säga att du har en bit kvar att jobba på båda fronter.
Bästa länkbetet skulle vara att bjuda ner Anton och Jim på gratis semester så tror jag nog att de hade bloggat om det och fixat lite länkar till dig :cool: (Om de har tid att ta semester vill säga)
Kanske skulle ni skapa en foto-blogg (heter det flogg?) med dagsfärska bilder från Grekland. Skulle säkert fixa ett par inlänkar om ni lyckades hitta fina vyer eller spektakulära motiv.
Haha good idea ;)..
Nej men visst är det så att bra inlänkar, dels från sidor med hög "trust" men likaväl relevanta inlänkar, är det kraftfullaste verktyget för att hamna i topp...
Självklart blir det ju även enklare om du har de sökord som du vill öka på i länktexterna till sidan. En sådan enkel sak är troligtvis det viktigaste...
jag såg att kalimera.nu hadr typ 24.000 inlänkar, men jag har bättre ranking i Alexa än dom, och densamma google PR.
Det gäller alltså att skapa länkar. Enligt mitt sätt att analysera är detta inte sökmotoroptimering utan ren länkstrategi vilket jag analyserar sönder och därmed får resultatet att sökmotoroptimeringstävlingen inte är en sökmotoroptimeringstävling utan en länkstrategitävling helt enkelt.
Jag ska inte sitta här och gnälla, jag har inte hunnit med tävlingen alls och faktiskt helt tappat intresset i det roliga. Jag har helt enkelt inte tid att sitta och leta länkar...
Sökmotoroptimering handlar om två saker:
Onpage och Offpage
Onpage är precis som det låter det man kan göra på själva sidan.
Offpage är allting man gör utanför sidan, externt, för att få upp sidan högre upp i SERPsen. I Offpage ingår länkstrategi m.m. - och är en livsnödvändig del i det hela för att få resultat av optimeringen. Onpage i all ära, men inlänkarna är faktiskt viktigare.
Stirra dig inte blind på Alexa ranking och PR. Det är bara verktyg och säger ingenting om hur du rankar i sökmotorerna.
Försök hålla er till ämnet.
Denna tråd handlar om "Vad är länkbete?".
Starta gärna en ny tråd om ni vill diskutera annat. Och diskussion om specifika hemsidor ska inte göras på forumet.
För att ta tillbaka diskussionen till ämnet "vad är länkbete" och för att kommemtera antons sista inlägg så stämmer det att sökmotoroptimering består av onpage och offpage. Att jaga länkar är definitivt offpage, men ett bra länkbete kan vara helt och hållet onpage.
Ett bra länkbete handlar i grund och botten om att entusiasmera sin målgrupp. Att skapa en webbplats som är så bra att besökarna inte har något annat val än att sprida ryktet om webbplatsen i sina bloggar och via mun till mun. Lyckas man med det finns det inga begränsningar för vad man kan göra på webben.