Verkar som många sidor tappat PR...
Utskriftsvy
Verkar som många sidor tappat PR...
Överflödig information för de som har sidor hos Infoo.
Men nu kom påminnelsen för de som inte betalat. Får väl säga att det andas en viss desperation skicka ut det första mailet den 31/5 och säga att det börjar kosta pengar dagen efter. Och sedan 3/6 skicka påminnelse.
Eller de kanske räknar med att folk skall slanta upp direkt eftersom det är så kort om tid och därför inte fundera så mycket på vad de betalar för.
Synd på ett sätt, om Infoo hade varit ett fysiskt objekt som en byggnad hade den blivit K-märkt. Med andra ord ägarna skulle inte få göra vad de ville med den utan att fråga länsantikvarien, eller vilken instans det nu är som sköter det.
Det där att försöka stressa fram betalningar är ju en väl beprövad teknik som olika företagskataloger brukar använda sig av. Men detta var verkligen snabbt.Citat:
Får väl säga att det andas en viss desperation skicka ut det första mailet den 31/5 och säga att det börjar kosta pengar dagen efter. Och sedan 3/6 skicka påminnelse.
Jag tycker det är märkligt att man får ett extra halvår på köpet om man beställer före den 9 juni. Avgiften skulle införas från den 1 juni, hur länge kan man vänta utan att länken tas bort? :confused:
Ur mejlet från infoo.se:
"Om Ni beställer före den 9 juni får ni ett extra halvår på köpet (d v s 18 månader t o m 1/12, 2011)."
Jag reagerade som många andra på att Infoo.se, men det är samtidigt inte direkt någon nyhet att länkkataloger inte är så bra som de var förr i tiden.
Jag har bloggat ett långt inlägg om problemet med Infoo.se (http://www.joinsimon.se/infoo-betala-for-skraplank/) men det kan sammanfattas med följande:Så i princip är det inte betalningen i sig som jag vänder mig främst mot utan snarare uppbyggnaden av länkkatalogen som sådan. Men det dras givetvis till sin spets då man måste ta ett ekonomiskt beslut om man vill vara med.
- Infoo.se har idag väldigt mycket sämre värde än vad Sunet & KTHNOC hade. Mycket på grund av att det inte är någon 301 redirect från de gamla URL:erna.
- Enligt deras regler hamnar din länk oftast väldigt långt ned i strukturen och länkkraften därifrån är då väldigt liten.
- Du hamnar på en lista tillsammans med hundratals (om inte 1000-tals) andra länkar. I den kategori vårt företag finns är det 1205 länkar. Det är bara att matematiskt räkna - hur mycket länkkraft får du från en sida med 1204 andra länkar?
- Länkkataloger är passé. Länkkataloger är inte längre någonting som en vanlig besökare använder sig av. Du använder idag sökmotorer, nischade sidor, rekommendationer, bloggar, sociala medier - ja, jag kan fortsätta lista upp vad personer använder istället. I en värld där Google manuellt filtrerar och leker med PageRank, "beause it's fun" (citat: Matt Cutts) så är det tveksamt om de ger Infoo.se nåt stort värde.
- Du får ingen trafik från Infoo. Kolla upp er statistik och se hur mycket trafik du får från en sådan länkkatalog - det är minimalt.
- Länkkataloger har svårt att få länkar till sig. Det ter sig inte naturligt att en länkkatalog får många inkommande länkar till sig. Värdet för besökaren finns inte och de naturliga länkarna lyser oftast med sin frånvaro. Det här gör att man måste bygga en unik länkkatalog som användare kan tänka sig länka till, bygga en nischad kvalitativ kataliog eller aktivt länkbygga för att ens länkkatalog ska få ett bra värde.
- Köpta länkar. När nu Infoo (för företag) går över och blir en betalkatalog är det ännu större risk att Google inte ger något värde på dessa länkar.
- Argumenten för att betala som de mailar till alla stör mig: "De flesta sökmarknadsförare är överens om att det finns ett stort värde att finnas med i Sveriges äldsta web" - Nej, jag är inte alls överens med Infoo om detta.
Förut kunde man ha en länk där, det kostade ju ingenting för företag, men nu tycker jag inte det är värt de 249:- som det kostar.
2. Om jag betalar den högre avgiften hamnar min länk iallafall högst upp i kategorin
3. Eftersom många företag verkar välja att inte betala kommer antalet länkar antagligen att minska drastiskt
7. De hävdar ju i sitt mail att du inte köper länkarna, utan hanteringen. Hur Google väljer att se det vet vi inte.
Trots mina motargument håller jag med dig om att det inte är värt, något som jag räknade ut i ett tidigare inlägg i tråden.
Katalogen startade 1993 och en tanke slog mig att det måste vara många länkar som har en ogiltig e-post. Jag undrar verkligen om de kommer rensa bort alla företagslänkar som inte betalar. En hel del kategorier kommer nog då att bli mer eller mindre tomma ...
Bra tanke Jim!
Jag tror de rensar, det är liksom enda chansen att bli tagen på allvar.
Men det du säger är också anledningen till att vi helt enkelt väljer att inte betala, men inte klicka på länken för att säga att vi inte är intresserade.
Här har du en poäng.Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
Här håller jag inte med. När de lanserar ett silver- och guldabonnemang där man vid guldabonnemanget får extra djuplänkar och annat så är det direkt att klassa som köpta länkar. Argumenten som de använder "vi tar inte betalt för din länk, utan vi tar ut en årsavgift för att täcka kostnader för vår redaktion som granskar alla länkar, för serverhyra, löpande it-underhåll, utveckling" håller inte.Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
Infoo är en kommersiell verksamhet där man precis som annat företag måste få saker att gå runt. För Aftonbladet.se behöver också täcka kostnader för redaktion, serverhyra, löpande it-underhåll och utveckling.
Hur du än vrider och vänder på det vill de få sin kommersiella verksamhet att gå runt via att man betalar för länkar, länkar utan rel="nofollow".
Simon, Yahoo har i många år haft ett liknande system som Google godkänt. Så själva idéen betyder inte betalda länkar. Men som någon skrev ovan så verkar alla komma med som betalar (med en fungerade hemsida) och då är det en annan femma.
Du har rätt i att Google ser på Yahoo Directory på ett sätt men det är fortfarande betalda länkar, det kommer man inte ifrån. Det är samma sak som att vara med i SEMPO också är en form av betalda länkar.Citat:
Ursprungligen postat av Per Renemark
Ett väldigt gammalt citat från 2007 där Matt Cutts förklarar deras syn på dessa kataloger:
I definitely don’t want to scare people away from directories, but I did want to mention that Google has to reserve the right to weigh a directory in what we think is the appropriate way.
Fortfarande är det som så att det varierar hur Google ser på kataloger och det beror på ifall de anser att den är kvalitativ.
Dessutom har Yahoo Directory ett helt annat system där de mest populära och länkarna inom varje kategori syns först och får mest länkkraft (Ex: http://dir.yahoo.com/Business_and_Economy/Business_to_Business/Computers/Software/CAD_CAM/). Vill man se alla länkar blir det plötsligt en helt annan länkkraft.
Det är en helt annan filosofi än den som Infoo nu implementerar. Där är principen att den som betalar mest pengar hamnar överst, inte den länk som är mest relevant eller som är mest populär av användarna/läsarna.
Nej, det tror jag inte. Brukar det inte skickas ett mail varje år med information till den registrerade e-postadressen? Jag har fått e-post i alla fall... Dom som då inte fungerar tas väl bort...?? Kan man väl misstänka...??Citat:
Ursprungligen postat av Jim Westergren
Det är klart att det säkert finns en och annan ogiltig, men den stora majoriteten torde vara utrensad sedan tidigare. Alltså, inga döda e-postadresser som är många år gamla. Så det tror jag inte är något problem!
Internet står och faller inte med denna tjänst. Jag har några sidor med länk från denna katalog, de flesta inte men de har fungerat rätt bra i alla fall! :-)
Jag tvivlar faktiskt på att dom har kollat vilka mail som studsar, och rensat upp katalogen.
Min ursprungliga reaktion har verkligen stärkts i och med diskussionen i denna tråd. Tack för alla bra synpunkter och argument om Infoos nya hantering av sin katalog.
För min del så blir kontentan att jag inte väljer att betala. På många sätt känns det skönt och befriande att länkkatalogernas tid som faktor i SEO sammanhang har minskat så drastiskt. Dock finns det varianter på länkkataloger som inte bara presenterar en länk och beskrivning utan också de senaste uppdateringarna på sajterna (via feed). Detta torde väl vara en bättre variant av länkkatalog då din länk helt plötsligt hamnar i relevant kontent som förändras över tid, eller?
inte för att jag vill blanda mig in i er fina diskussion men jag kan inte låta bli...känns nästan som en tvångstanke...men jag måste bara säga att jag är besviken på infoo.se Jag tycker att det är tråkigt att man ska behöva betala hos dom.. de kan jag vara utan! tack för mig
Kataloger i stort sjunger nog på sista versen, givevis inte Yahoo och några till.
Knappast någon använder Infoo.se idag, detta har annonsörerna upptäckt och lägger sina pengar någon annan stans, så nu försöker Infoo ta in pengar via länkförsäljning och det kommer dom inte att lyckas med.
Max 1 år till innan dom försvinner.
Problemet med kataloger är att det är ett oförändrat koncept sedan 90-talet och det krävs stora förändringar för att passa in i den moderna webben.
Att Infoo misslyckas med 301-redirects och dessutom nu tar betalt gör inte saken bättre.
Just Infoo är tyvärr inget att hänga i granen längre. Mycket av den trust som katalogen haft går hand i hand med alla inlänkar som katalogen haft över 1,5 decenium. När man sedan misslyckas med ompekning av de gamla adresserna, så försvinner länkarna och tids nog även den trust katalogen jobbat för. Det är möjligt att PR4 är ett resultat av detta, om det nu inte är en manuell korrigering.
Är det någon som har fått sin länk borttagen? Jag fick nyligen en påminnelse och jag kommer inte att göra ett skvatt. Vill de ta bort den så får de leta upp adressen manuellt. Min ankartext blev också ganska dålig så länkkraften därifrån är minimal.