-
Hur stor betydelsenamnet har eller inte är kanske inte så intressant, utan snarare det faktum att det har en betydelse är det som är intressant.
På samma sätt som en bra on page optimering kan göra en hel del även det så är det allt som behöver göras sammantaget för att optimera en sida bra det som är relevant.
Länkarna är en del i det här med absolut inte den enda delen som man skall arbeta med.
(Sidan i mitt första exempel ligger nu fö på plats 7 resp plats 111 på ordet särskrivet med bindestreck, tog bort den enda länken till sidan den 16/8)
-
Testet blir inte bra då det inte är någon konkurrens på frasen.
Eftersom ordet finns med på sidan om det finns i domännamnet så är det klart att det spelar roll, men mycket liten roll. Länkar och onsiteseo spelar såpass mycket större roll att man helt kan bortse från domännamnet om man inte räknar in den-naturliga-länk-faktorn-i-namnet.
Jag vet inte exakt vilka kriterier man skall sätta upp för att testet skall räknas som relevant, men man bör åtminstånne hitta en fras/ett sökord som det är konkurrens på.
-
Nja för att visa domännamnets betydelse har det generellt ingen betydelse om det är konkurrens om ordet det gäller eller inte. Utan i det här fallet gällde testet det att visa ATT domännamnet har en betydelse. Hade det inte haft någon väsentlig betydelse hade det hamnat i botten vid särskrivning, vilket det alltså inte gör.
Sedan är frågan om hur stor betydelse det har vid en skarp konkurrenssituation, men det var som sagt inte frågan här.
Men att man kan bortse från domännamnet i en riktig konkurrenssituation tror jag är ett stort misstag att göra. Samtidigt är det inte så mycket att göra åt om man på en sida som skall optimeras inte har nyckelordet som ett domännamn.
Visst är det problem att göra ett relevant test men håller på med ett litet försök med några andra sidor för att se om det går att få fram något pm det. Fast de verkar just nu ha fastnat i filtret vilket också SEOhans nämnde var en risk.
(i det här fallet med min exempelsida förekommer inte namnet på sidan utan bara i domännamnet, men skall optimera sidan för nästa steg under nästkommande vecka)