Ursprungligen postat av Gustav
Vi har garanterat olika syn på Google. Det där lät nästan religiöst :).
Jag ser på Google som en avancerad, men dum dator. Sökmotorn kan inte skilja på rätt eller fel, bra eller dåligt. Den har tillgång till avancerade algoritmer som är långt ifrån perfekta och därför blir det ibland fel. Att Google är en förutsägbar dator gör även att serpsen med lätthet kan manipuleras. Enda gången jag får problem med att ranka en sida på 1á plats är om någon annan seo-konsult konkurrerar på samma sökord. Då blir det ofta en ganska långdragen men okomplicerad kamp om antalet inlänkar och kvalitén på dessa.
De gångerna då vi upplever â€konstigheter†i spersen (eller i PR-toolbaren) tror inte jag det beror att Google har överlistat oss. Snarare är det så att Google gjort â€felâ€, d vs att algoritmerna har brister. Men, men, visst återstår det en del frågetecken inom SEO. Så lite spännande är det fortfarande. Ingen som jobbar med SEO vet ju exakt hur Google rankar sidor. Däremot så skulle jag vilja påstå att vi ligger ganska nära sanningen med den kunskap vi har idag. På enklare ord krävs det ofta bara ett par inlänkar för en förstaplats. Vill man ge en sida PR3 så ger man den inlänkar från två-tre PR4 sidor. Inte så mycket filosofi bakom det anser jag :rolleyes:.