[Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
Utskriftsvy
[Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
Det gjordes väl en uppdatering av pagerank i Juli månad? Kan det vara så att det kommer en ny nu i oktober? Någon som har koll på det?
Den 27-30 April var förra uppdateringen. De rapporter om PR-export vid månadsskiftet Juli/Augusti är felaktiga eller inte speciellt omfattande. Eftersom historiken inte längre stämde så är det svårt att estimera när nästa export kommer att ske. Kanske aldrig?Citat:
Ursprungligen postat av BraMarknadsföring
I juli skedde en export, jag fick hur som helst nya TBPR-resultat på flera av mina siter.Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Enligt jag sett för min samling av sajter så var förra PR-exporten den 28:e april med data tagit från den 2:a april.
Vad betyder det?Citat:
Exporten följde tidigare ett visst mönster men det är brutet nu. Det är även möjligt att toolbar PR slopas helt och hållet.Citat:
Ursprungligen postat av Christer Erenlöf
Varför skulle toolbar PR slopas? Är det för att minska handeln med länkar osv.
Ja det är lite oroande. Om den tas bort är det antagligen för att den ger ut för mycket information om vilka sajter som är starka och inte...
Så ingen har den minsta aning om när det ev uppdateringen av PR skulle ske?
Spännande... Vad kommer att hände då?
Jag har sagt att PR kommer att försvinna i snart ett och ett halvt år. Så även om det vore tråkigt, så vore det ju kul att äntligen få rätt. Jag menar att PR är skadligt för Google, eftersom det underlättar för människor som köper och säljer länkar.
I vilket fall så har det ingen större betydelse. Det går fortfarande att se hur många inlänkar en sida har och hur starka dessa är. Det är fortfarande ett bra mått på länkkraft, även om det blir betydligt krångligare.
Vad som hände i början av augusti är fortfarande ett frågetecken. PR i toolbaren ändrades då för ett fåtal sidor. Varför kan nog ingen svara på (och de som inte hade några egna sidor vars PR ändrades verkar ha svårt att tro på det). Kanske var det bara ett fel eller någon bugg. Själv fick jag intrycket av att Google körde igång en export, men att man sedan ångrade sig mitt i allting.
Trist att Google verkar ha slutat med TBPR-exporter. Även om PR inte har haft så stor betydelse de senaste åren, så var det ju ändå ganska roligt.
Ni som följer Matt Cutts blogg och andra källor, har ni inte hört Google kommentera det hela överhuvudtaget? Det är ju lite lustigt att man inte hör något kan man tycka.
Det kommer bli svårt för alla som säljer länkar då de inte längre har ett "enkelt" värde att hänvisa till. PR talade ju tidigare om styrkan på sajten. Detta har ju urvattnats under tid då andra algoritmer blivit viktigare.
Det är ju ett sätt för Google att sätta stop för försäljning av länkar till höger och vänster. Om de försvårar för svenssonanvändare att ta betalt eller värdera vad de skall ta betalt så försvinner en stor del av säljarna.
Det gör ju att proffsen fortfarande finns kvar och blir lättare att identifiera och straffa.
Bara lite tankar.
Absolut. Det finns ju en anledning till att vi inte kan se ett värde för TrustRank i vår toolbar. Google har tillslut insett att de bara gör sig själva en björntjänst när de hjälper folk att värdera länkar. Att det inte går att se inlänkar via Google är ytterligare ett bevis för att Google vill försvåra för länkhandel. Gör vi en link: på Google så får vi ett ganska ointressant urval av webbsidor som länkar till den specifika sidan.Citat:
Ursprungligen postat av MattiasN
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Källa, den 6 september 2007Citat:
Ursprungligen postat av Matt Cutts
Toolbar PR är som sagt roligt men handen på hjärtat är det lätt att man stirrar sig blind på den när man jagar inlänkar. Ur ett användarperspektiv (vilket är att föredra inom all SEO enl. mig) så är det ju bättre med hundlänkar till en hundsida oavsett PR än t.ex. en urstark gamingcommunity om Halo..
Visst finns det anledningar att ta bort Toolbar-PR men det finns också anledningar att behålla den. At ta bort den så öppnar Google för Msn/Yahoo att skapa ett mätvärde som ersätter det. Även om inte dessa skulle göra det så kommer någon annan att skapa ett värde som motsvarar det och helt plötsligt så känns det inte som det är värt besväret att ta bort det.
Det korkade var att "uppfinna" det men det tycker nog en del om kärnkraften också :)
Folk skulle ju inte börja använda msn/yahoo bara för att Google inte visar vilken PR en sida har. De flesta människor har ingen aning om vad PR är.Citat:
Nej, men om Yahoo! & MSN skulle de lansera ett mätverktyg för sidors styrka skulle detta garanterat generera en buzz inom vår branch. Om vi som är "proffs" eller kunniga börjar prata om styrkan för sidor enligt Yahoo! & MSN kommer detta snart att smitta av sig på våra kunder som i sin tur blir nyfikna och söker mer på dessa sökmotorer.
Det är ju bara att jämföra med PR, trors att dess betydelse för ranking har varit ganska död i en längre tid sitter fortfarande välrenommerade personer på detta forum och jagar den gröna linan. För att inte tala om webbutvecklare och hemsideägare som tror dom kan allt om SEO bara för att de vet om att det finns nåt som kallas PageRank.
Men flera sådana mätverktyg gynnar väl de som säljer länkar och drabbar de okunniga som köper länkar... Just my two cents...
"The heart of our software is PageRank™"
Jag tror personligen inte att TBPR bara försvinner, snarare isåfall en "bättre" mätare. Att de skulle lägga ner den vore märkligt... tror de snarare gör något nytt, mer fräscht och uppdaterat!
Intressant artikel:
http://www.seroundtable.com/archives/014435.html
Besynnerligt.
Min sajt windhound.com är PR2, men enligt Google directory är den PR3 och listas med andra PR3 sajter
http://www.google.com/Top/Recreation...ound/Breeders/
Enligt Google Webmaster Tools är "page with highest pagerank" för september inte tillgängligt just nu.
Samma sak hände när det gungade till i augusti.
Inte för att min PR ändrades för det :)
Har hört att en del sett förändringar i inkommande länkar i Tools just nu, men för min del ligger den på ungefär samma som för en månad sen.
Dom kommentarer som dykt upp de senaste dagarna tycks i stort sett referera till Digital Point Forums, där folk har sett sänkningar av PR de senaste dagarna men inga höjningar.
Nån som har färska iakttagelser?
Nej inga färska.Citat:
Ursprungligen postat av starcastle
Däremot tog jag en titt i Google Directory och där visas en av mina sidor som PR7, vilket jag sitter och väntar på att den ska få. Intressant att du nämnde det.
Kul att se hur hysteriska medlemmarna på digitalpoint blir när något händer :)