Det är ju inte helt otroligt, de lär definitivt läsa SEO-forum och när de gör "raider" så kollar de upp sånt här. Så skulle jag göra.Citat:
Ursprungligen postat av nfinland
Har du skickat en reinclusionrequest?
Utskriftsvy
Det är ju inte helt otroligt, de lär definitivt läsa SEO-forum och när de gör "raider" så kollar de upp sånt här. Så skulle jag göra.Citat:
Jepp, men det var för över en månad sedan med ingen verkan. Jag tror inte det hjälper. Google har ju mellan raderna ganska tydligt meddelat att de vill putsa SERPen från mellanhänder. Alla affiliate sajter är i princip mellanhänder. De vill ha slutkunden i serpen inte affiliate sajten.Citat:
När det gäller ringsignaler "droppen" så var det ganska klart var det var frågan om. Knappast något automatiskt filter. Alla sajter som föll hade 1-7 plats i serpen. Kvar blev bara Jamba, Zed och andra stora brand.
Okidoki, har du nån strategi för att försöka komma tillbaka?Citat:
Om det var en manuell grej så vad är chansen? Om det är ett automatiskt filer så borde jag väl bli av med inlänkar med för samma text, ta bort TradeDoubler reklamer osv.
Gör faktiskt ett test nu men det kanske jag inte borde berätta om så här öppet - Kanske någon från Google ser det :-)
:)
PMa gärna siten, skulle vara intressant att titta på om det är OK.
ringsignaler.com blev väl bannade för att de var med i amerikanska länkbytesprogram i och för sig.
Jag har faktiskt också haft lite problem med 30+ filtret direkt på försäljarens sida (ingen affiliate/mellanhand) här och var. Det känns mest som en störig version av sandboxen som trillar in i efterhand när man når alltför bra resultat.
En lite intressant sak som hänt på senare tid är att en stor smslånegivare som låg topp tre på smslån etc. Idag är de 40+ på smslån, men de finns som relaterad sökning på smslån.
Nu ligger de inte ens först på sitt namn, får site links på domän.se...
Min sajt åkte ner idag också.. måste skriva " site: domän.com " för att ens kunna hitta sajten. Låter som Sandbox va ? ;(
Vad kan detta bero på ? :(
mvh
Fakistk jag med...
På adsense fick jag höga klickkostnader förut.. upp mot 1.71 dollar per klick nu är vissa nere på ett minium av 10-5 cent vilket inte ger mycket när dollarn är så klen just nu.
Finns det inga IT-nyheter som har koll på vad som hänt?
Tror ni inte att det kan vara så här?
1) Google har dels fått indikationer på att vissa typer av innehåll i sökresultaten inte uppskattas av de som söker information.
2) Samtidigt har man den mycket tydliga trenden att Adsense-annonsörer inte är villiga betala annat än små pengar för generell annonsering därför att trafiken de får är skräp.
3) Också blir lokal uppgivning allt högre på sajter som levererar högkvalitativ trafik.
Det är tre hot mot Google. Så de försöker korrigera det med:
1) Nya automatiska filter.
2) Fler generella manuella kontroller av webbsajter vilka triggas automatiskt.
3) Manuella kontroller riktade mot aktörer man upplever stör sökresultaten indirekt t.ex. via länkförsäljning.
4) PR kampanjer för att få folk att tänka mer kvalitativt när de länkar och motverka köpta länkar från seriösa sajter.
Jag tycker att det låter logiskt hans99.
De vill helt enkelt höja kvaliteten i träfflistan för att förbättra upplevelsen för slutanvändaren. Och då drabbas ibland webbplatser som har hög kvalitet men befinner sig i en gråzon och triggar automatiska "flaggor" som sedan kontrolleras manuellt.
Jag har varit med på 2 bans de senaste månaderna, 1 mot en stor internationell site med några miljoner besökare/månad och en lite mindre.
De blev "straffade" av olika orsaker och det finns ingen koppling mellan dem. I båda fallen fungerade reinclusion requesten riktigt bra, inga frågetecken och de tog tillbaka sina gamla positioner.
Här har jag skrivit en mindre uppsats om filtret ni pratar om:
http://www.seo-forum.se/laenkstrateg...kartexter.html
Man kan antagligen åka in i filtret utav olika anledningar, men verkan är ofta densamma. Rätt igenom verkar kvaliten på content vara en avgörande faktor, är din sajt vad besökaren letar efter? Själv klart kan inte google läsa texten, men på ett eller annat sätt upptäcks sidor som inte är välkomna på den plats de ligger. Själv klart sker sånt här automatiskt, allt annat om manuellt göra är bara skrämseltaktik från Google :)
I mitt fall skedde det manuellt i alla fall.
...men jag har råkat ut nu 2 ggr inom 2 månader för att min sida försvinner nästan helt. Stadig top3 i serp är borta..
En enda orak jag kan se bakom båda: 404 felmeddelande på alla mina sidor som roboten får. Webbhotellet säger att deras nedgång på morgonen är bara ngn minut, så det är omöjligen orsaken.
Det som hände sist att efter 3-4 veckor var allting tillbaka som det var.
Obs att detta påverkar min serp, pr är oförändrad.
Attila
Får jag gissa att det var en kunds sajt som blev straffad? ;)Citat:
Ursprungligen postat av Nord
Och visst kan det ha varit manuellt. Som tidigare diskuterats lite här och var har Google anställda (i Irland.. svenskspråkiga) som börjar stöka till lite i sökresultaten. Tror de är rätt restriktiva, men i fall där det är uppenbart har jag en känsla av att de straffar utan att fundera särskilt mycket över det.
Dessutom har Google under en tid legat ute med annonser där de söker personal till den nordiska regionen för "quality rating":
http://www.google.se/support/jobs/bi...y?answer=54941
Misstänker att det, bland annat, rör sig om personer som går igenom SERPsen och rapporterar siter som inte håller tillräckligt hög kvalitet.
Ja, den här gången var det det. Oklart dock om det berodde på oss men förmodligen då vi råkat trycka länkar från ungefär tusen C-block till den. ;)Citat:
Ursprungligen postat av Anton Johansson
Allt var dock manuellt gjort (white hat på den gamla goda tiden) och således har jag fått betala lite övertidstimmar den här månaden för att bli kvitt eländet.
Dessutom har ju Google skickat sajten tillbaka 30 placeringar på sitt eget varumärke, till förmån för MFA-sajter som ligger där nu. Min kund erbjuds alltså att antingen köpa AdWords eller köpa den organiska trafiken tillbaka till sig själv via AdSense. Google skrattar hela vägen till banken. :]
Till er andra: En reinclusion request är nu gjord enligt konstens alla regler och den godkändes (för en gångs skull) inte automatiskt. Dags att hålla tummarna alltså!
Om det vore så väl ändå. :-)Citat:
Ursprungligen postat av hans99
Sen Google vann det där PR-målet mot SearchKing utgår de från att de kan placera folk lite hur som helst.
AdWords är så extremt effektivt konstruerat som fiktiv auktion att det näst intill är bedrägligt från Googles sida (när buden höjs pga ditt "qualityscore" är det ju Google som höjer det och alls ingen "auktion").
Att du, även om du varumärkesskyddar dig i AdWords tvingas betala ett högre bud pga. att Google mäter hur många som försöker göra varumärkesintrång men misslyckas, är också juridiskt tveksamt.
Och när de steker webbplatser (som i det här fallet, med 30+ straffet) så att dina konkurrenter syns på webbplatsers skyddade varumärken är det också lite tveksamt.
Men hur som helst. Jag tror inte att man kan "slå tillbaka". Mediabyråernas bojkott av Google under hockeyfrillans tid på Stureplanskontoret var ju ett initiativ, men precis om SearchKing gick det i stöpet.
Det är lite komiskt egentligen. Microsoft får hela EU på sig för att de bjuder sina användare på en gratis mediaspelare. Google med sina 90% marknadsandelar får däremot göra precis vad som helst. :-)
Jag tror dock hans, att "slå tillbaka" är en dålig idé. Man får anta samma hållning som mot försäkringsbolagen. Smöra istället, försök inte vinna. De kör bara över dig.
Jag är inte alls säker på att straffet behöver vara manuellt från det du skrev. Regelbundet ser jag Google sätta sajter efter varandra som de ser släktskap med eller utan 30 filter.
Sedan går straffet säkert att manuellt tas bort om du ber om det och skäl finns till det. Troligen (och jag gissar) kan du stega dig ur det utan någon reinclusive request också.
[Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
Jo det är viktigt att skilja på de som har verksamhetsfunktion d.v.s. de två svensktalande på Irland (eller om de nu är sex som en annan uppgift pekar på) och personer som praktiskt följer upp saker. Grupp två arbetar hemmifrån och kan lätt skalas upp till stort antal.Citat:
Ursprungligen postat av ponting
Grupp två brukar kallas av en del, t.ex. jag, för Google Surfarmé. Det var för att försöka få mervärde av den de petande runt ett tag med tjänsten för att besvara frågor.
[Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
De har hur många som helst som surfar åt dem på engelska webben.Citat:
Ursprungligen postat av ponting
Ponting: Jag träffade två stycken av dem som är svenskar och jobbar för google irland. Vi sågs på SMX stockholm där de representerade Google tillsammans med Adam Lasnik & Brian Clark. Mer info om min och Simons syn på den konferensen kan du hitta i denna tråd här
I Irland finns också finnar och tex denna bild bekräftar saken. En av flickorna på bilder är finsk (frpn Search Quality team) och lär enligt den som skickade länken till mig vara den som för tillfället "putsar" de finska SERpen från spam och dylikt. Tyvärr verkar hon (om det nu är hon som gör det) vara lite väl effektiv eftersom endel icke spam sidor får följa med :-(. På Googles egna forum har det gjorts klagan om detta om några sidor har vad jag märkt tagit tillbaka...
Ännu tillbaka till affiliate sajter och ban / filter. Har någon bevis på att man kunde dölja affiliate länkar för sökmaskinerna med tex php redirects eller dylikt?
Blev lite fel, hummm kan man inte radera inlägg?
Har någon kollat vad som händer om man gör en 301 från en straffad sajt? Jag menar en som straffats med detta "30 - 60" filter? Vad jag är ute efter är att om straffet följer med eller inte...
jag fattar inte varför min sida ska försvinna, jag hade ett hack på den, dvs någon var inne och la porrlänkar, tog bort dem efter ca en dag och då kom vi tillbaka igen, men nu finns vi överhuvudtaget inte alls. Vem fan ska man ringa för att klaga hos...
Har du gjort en reinclusion request? Om inte, gör det.Citat:
Ursprungligen postat av Anti Turmoil
http://www.google.com/support/webmas...y?answer=35843
De flesta verkar komma tillbaka perfekt när de tar bort länkarna utan reinclusion request. Egentligen bara en jag hört om där det inte blivit så och jag spekulerar att någon specifik orsak finns där. Så känns det bättre kan man ju prova att städa upp och se om det löser sig. För små sajter har det handlat om dagar innan det fixat sig.Citat:
Ursprungligen postat av webguide
Två av mina sajter är nu - 60. Tog nyligen bort alla reklamer (det har ju spekulerats att detta också tillsammans med tex ensidig inlänkning etc. utlöser filter). Eftersom jag inte aktivt gjort länkning själv till sidorna kan jag inte påverka detta.Citat:
De flesta verkar komma tillbaka perfekt när de tar bort länkarna utan reinclusion request.
För se vad som hönder och vad jag skall hitta på till nästa.
Hur länge tog det förresten förrän sidorna var tillbaka?
Reklam spelar generellt inte någon roll, Google har ingenting emot det.
Det kan iofs vara ett problem om reklam är allt man har...
Har du nyligen lagt till väldigt mycket innehåll?
Jag råkade ut för ett MAJOR dropp för några veckor sedan, men är nu tillbaka som vanligt med en av våra siter... Det var ett filter som slig igen och det berodde troligen på att antalet sidor plötsligt ökade väldigt mycket.
Inte generellt, men i kombination med flera andra saker kan det utlösa ett filter. Det är i alla fall något som spekulerats på sistone.Citat:
Reklam spelar generellt inte någon roll, Google har ingenting emot det.
Nej, inga ändringar.Citat:
Har du nyligen lagt till väldigt mycket innehåll?
Specifikt Google Adsense-annonser har med filter/straff att göra. Detta har jag fått erfara i två omgångar nu.
Båda gångerna har det endast varit webbplatser med Adsense-reklam som straffats, medan liknande sajter som endast hade affiliate fortfarande rankar bra. I övrigt har länkbyggande m.m. inte skiljt sig särskilt mycket.
Google använder Adsense för att detektera sajter de inte vill ska ranka bra. Det är nåt vi måste acceptera.
Jag såg en bloggpostning på en amerikansk SEO-blogg (hittade den inte nu men ska söka mer efter den senare). Hur som helst diskuterade just kvalitetsfilter och pekade ut faktorer författaren upplevde fanns.
En röd tråd där var också just det här att kvalitetsfilter kan utlösas av faktorer som är helt oskyldiga men att det sker när de kombineras på vissa sätt med varandra. Följer ni länken Google berättar om ranking & spam i min signatur kommer ni till en bloggning om en bloggning Google gjorde. En sak de angav var att statistisktanalys var väldigt viktigt.
Det kanske är en förklaring till varför enskilt oskyldiga faktorer kan utlösa kvalitetsfilter tillsammans. Orsaken skulle då vara just att de pekar på att det ger bättre sökresultat totalt att filtrera bort även om det drabbar signifikant med oskyldiga.
Av samma åsikt. Tex användningen av rel="nofollow" i sig själv är ok, men användningen i större skala tilssammans med andra faktorer som pekar på "SEO manipulering" kunde tänkas utlösa ett filter.Citat:
En röd tråd där var också just det här att kvalitetsfilter kan utlösas av faktorer som är helt oskyldiga men att det sker när de kombineras på vissa sätt med varandra.