-
Jag håller för första gången på med domäner med åäö i nu och har en fråga. Vissa av domänerna fungerar klockrent och visar rätt tecken i adressfältet medens vissa av domänerna renderas helt konstigt i adressfältet. Domänerna ligger på binero, men de hävdar att det är vår webbläsare som inte kan visa åäö i adressfältet. Men hur kan då vissa fungera klockrent och vissa inte?
-
Det beror på att vissa toppdomäner inte fungerar tillsammans med IDN.
Till exempel .com och .net är ett par jag vet säkert.
.SE, .NU, .ORG m.fl visas i alla fall korrekt i Firefox. Hur det är med IE har jag mindre erfarenhet med.
-
Jag har samma problem oc hdet är egentigen emailen osm strular mest, finns tydligen en fix men jag orkar inte rikigt bry mig... skärgårdens stugservices är INTE snygg i sin omvandlade domän xn--skrgrdens-stugservice-61bz.se
-
Tycker själv bara att det är jobbigt med domäner som har åäö. Sen har jag hört att man måste länka till domänen med punycode för att det ska ge något?
-
Jag har upptäckt att G inte uppfattar mitt domännamn med o istället för ö som keyword. Lite intressant faktiskt, trodde att algoritmen borde förstå detta vid det här laget....
-
Om du har exempelvis sökmotoroptimering.nu och man söker efter sökmotoroptimering så fattar inte google att man har keywordet i domänen?
Medans, om jag har för mig rätt, google fattar väl vissa öäå som o alltså att i sökningen hade domännamnet blivit i fet stil?
-
@jacobjs. På vilket sätt uppfattar inte Google o som ett ö?
-
Angående om Google uppfattar åäö i IDN-domäner så verkar det så, oavsett om domänen skrivs ut fint eller fult i webbläsaren. Domänen skrivs nämligen ut rätt i sökresultaten, och sökorden boldas av Google. Angående inkommande länkar till IDN-domäner så verkar både länkar med åäö och punycode fungera. Detsamma verkar gälla URL-er med åäö som kan göras både med åäö och med "URL decode" där åäö har ersatts med %A4 %C3%A5 och liknande.
Sen finns det god anledning att anta att domän-namn där åäö har ersatts med aao fungerar alldeles utmärkt, oavsett om de boldas av Google i sökresultaten eller inte. Se min domän som exempel.
-
Well, En relativt ny sajt innehåller mitt huvudsakliga nyckelord i domänen (vi snackar ett par månader gammal). Dock så har den knappast fått någon påfallande fördel av det. När jag dock har kört med IDN-domäner så har sajterna fått sig ett rejält lyft tack vare att nyckelordet ingår.
Mitt område är inte vidare konkurrensutsatt så det är knappast det som det rör sig om. Min slutsats blir således att G inte tillmäter min domän något värde överhuvudtaget.
Dock så är ju som bekant en gång ingen gång och kanske är detta bara en tillfällighet.
-
ok jag som nybörjare(efter flera år hehe) undrar jag har en blogg som heter ex www.båtbörje.se och sitter då och ska exempel lägga till
i min signatur här på seo-forum, ska jag då inte bara skriva som den är? eller ska jag då andvända puncykoden?hur man nu gör det ingen aning?
Så vidare om jag skulle göra backlinks hur ska jag göra dem? ska jag då inte skriva mitt riktiga domän båtbörje.se utan puncykoden?i själva länken
som jag då ska ha som en backlinks?samma om jag kommenterar på en blogg?
-
@barje47 - jag kör alltid på puny code-versionen av domännamnet när jag länkar. Säkrast så. Alla tjänster -- däribland Googles -- har inte stöd för IDN-domäner riktigt än.
Se: http://www.idnkonverterare.se/
-
ok lysande litet program tack för det. Men det kommer ju att se skit ut när man är ex i en blogg eller ex forum där de frågar
efter en bra båt sida och då skulle jag vilja svara på www.båtbörje.se men då ska jag svara www.xn--btbrje-iua2l.se får man
verkligen någon att vilja klicka på den länken?puhh nu fick man nog tänka om haha
-
Jag skulle vilja ha lite update från er som testat domäner med ÅÄÖ, eller är mer insatta i ämnet. (Nu bortser vi från det att det blir problemas att använda adwords. Det är SERP-resultat jag är ute efter.)
Hur bra syns ÅÄÖ-domänerna i SERParna nu för tiden?
Exempelvis om jag söker på, hmm vad ska vi ta för exempel? Vad sägs om:
"Fältarbete"
Är det exempelvis större chans att de kommer i nedanstående ordning än att "Ä"-domänen dyker upp först, vid sökning av just "fältarbete".
1. faltarbete.se
2. faltarbte
3. fagerhult/faltarbete
4. fältarbetare.se
Helt enkelt: Tycker ni att det är waste av time och money att investera i ÅÄÖ-domäner, eller?
-
Jag har en ÅÄÖ-domän.net som rankar 1:a (GSERP). Slår tom en .se-domän med samma nyckelord som har rätt mycket inlänkar med samma tema och nästan samma content. Har den på Loopia och den visas nuförtiden som den ska, tidigare såg domännamnet rätt kryptiskt för besökaren.
Def ingen waste!
-
Jag har två ÅÄÖ-domäner. Om jag ska vara helt ärlig så märker jag ingen större skillnad jämfört med de traditionella domänamnen med a och o istället. Tycker att de rankar precis lika bra som andra sidor av samma värde.
-
Mycket bra info. Tack så mycket. :cool:
-
Hej här kommet min åsikt: äöå domäner funkar hur bra som helst, har flera själv. Tycker de funkar bättre till och med. Direkt trafik är inga problem heller, får det också. Det gäller dock att du har .se/.nu så det set vettigt ut i browsern, punny code varianten har negativ inverkan på konverteringen, även om det bara är sökmotor trafik du har.
Med vänlig hälsning, Fredrik
-
Skrev denna för ett år sen...
men bättre sent än aldrig ;-)
IDN för dummies
-
Lösning på problemt!
Jag har märkt att Firefox inte visar com domäner med åäö i url-fältet. De flesta andra kända webbläsarna jag testa fungerar men inte Firefox när det gäller .com med åäö.
Exempel på lösning:
Du äger blåbärspaj.com och blabarspaj.com. Du gör en kopia av båda sajterna och skriver ett script på blabarspaj.com att Google inte ska indexera den sajten. Du vill bara att Google ska indexera blåbärspaj.com och du vill även att denna url ska visas som sökresultat på Google. På blåbärspaj.com skriver du ett script som säger "if user have Firefox redirect to blabarspaj.com"
Finns det några nackdelar med att göra så här? Synpunkter tack! Jag är ny på SEO.