Kontigt att ingen kommit med lösningen på detta.
Det är ändå ett välkänt fenomen som t.o.m har ett officiellt namn.
Ingen vill väl dela mig sig av sin kunskap...
Detta har dock inget med den så kallade 6 månaders regeln att göra men det hänger ihop.
Det finns heller ingen 6 månaders regel.i min mening.
Faktorerna för att hamna i sandbox är densamma om din sida är 2 månader gammal eller 2 år.
Låt oss säga jag bygger 10 länkar till min sida.
8 kvalitets länkar och 2 skräp länkar.
Nu gäller det inte bara att bygga länkarna, de ska crawlas, hamna i index och inte nog med det, de skall stanna i index tillräckligt länge nför att hamna i cache.
Har man jävla otur så kan Google välja att lägga bara 2 av kvalite länkarna i index av 8 stycken tillsammans med de 2 skräp länkarna.
Då är man körd och hamnar i Google Sandbox för i Googles ögon är 50% av de totala länkarna skräp.
Har man en två årig sida på 2000 länkar i index så betyder de två skräp länkarna ingenting, de är bara en droppe i havet.
När man väl har hamnat i sandbox brukar det ta cirka 6 månader innan man får lämna den, därför många av misstag tror att det finns en 6 månaders regel.
Oftast används detta som en ursäkt av okunniga (läs giriga) SEO konsulter som vill mjölka folk på pengar för ett uselt jobb.
Men vad vet jag, använd Google för att söka mer info och bilda er egen uppfattning.
Glöm inte att expremintera och lära av misstagen, det var så jag lärde mig SEO, inte genom att lyssna på tokstollar som jag själv..hehe
;)