Man får väl sprida denna adressen då http:// idn.verisign-grs.com/index.jsp
Där kan ju man ladda ner även de med piratkopia :)
Utskriftsvy
Man får väl sprida denna adressen då http:// idn.verisign-grs.com/index.jsp
Där kan ju man ladda ner även de med piratkopia :)
Frågan är också om det är personer med datorvana eller utan datorvana som använder sig av oäkta windows.Citat:
Ursprungligen postat av berraåsnobben
Är det personer med datorvana kan man nog få dem att installera denna plugin (men då tror jag redan de använder FireFox), och är det personer utan datorvana så blir det nog inga installationer gjorda.
Man får väl hoppas på att Microsoft tvingar på alla IE7 (vilket alltid händer förr eller senare - dock föredrar jag förr) ;)
Helt utanför ämnet kan tilläggas att jag älskar funktionen i FrieFox 2 med svensk rättstavningsfunktion. Det blir bara stavfel om man är lat och inte orkar rätta sina foruminlägg :D
Vidare helt utanför ämnet så undrar jag om du skämtar med ditt inlägg eller om du är omedveten om att du skrev "FrieFox"?
Faktiskt ett riktigt stavfel, Firefox finns inte med i ordlistan hehe..., men det har jag nu snabb och enkelt lagt till så det ska aldrig hända igen. :oCitat:
Ursprungligen postat av Hjalmar
Helt plötsligt fick jag en anledning att använda Firefox på svenska istället. Har aldrig vågat göra det, och de här röda strecken under i stort sett vartenda ord börjar så smått irritera mig.
Det går ju att stänga av Nikke... NU håller den här tråden på att spåra ur, men Firefox slutade fungera när jag installerade 2.0. Jäkligt irriterande faktiskt - man är riktigt beroende av sin favoritwebbläsare.
Men efter TVÅ ominstallationer så funkade det. Del.icio.us tänker jag dock inte använda direkt i firefox längre. Gjorde att hela firefox förstördes (del.icio.us ville ersätta, eller snarare ersatte, de vanliga bokmärkena och ville att alla skulle vara del.icio.us. Vem vill ha det så? Inte jag i alla fall!!).
Okej då. För att återgå till idn domän ämnet. Nu tänker jag försöka få upp dubbdäck.se och åre-sälen.se väldigt snart, så ska vi se hur de platsar i SERPsen.
En webbdesigner jag känner äger domänen "wäbil.se". Idag hörde "WäBil" av sig och ville köpa domänen. 5000 replikerade min vän. Var det priset för högt? Lågt?
Med tanke på att de tjänar 10 -30 000 per bil så skulle jag höja och tjäna lite mer på affären.
Men har han redan svarat 5000 är det inte godtagbart i mina ögon att höja.
Men man kan ju säga att man har flera intressenter och man har fått ett bud på xxxxx kronor. (Är det inte så mäklare gör :eek: )
Jodå.. Det är så mäklare gör ;). Å andra sidan har han ju inte betalat en krona. Och ingen annan lär ju vara intresserad. 5000 plus är ju inte så dumt det heller! En sjukt bra affär!
Upptäckte just att det inte går att använda Google Analytics i samband med idn-domäner. Försökte att lägga till söka-jobb.se (min senaste Adsense-sida, blev klar igår) men det gick inte. "Fel på adress" stod det bara.
i Google analytics måste du använda denna form på domännamnet: xn--ska-jobb-n4a.se när du ska läga till (alltså grundformen på domännamnet innan det omvandlas till å ä ö.
För att få fram grundformen kan du använda namnsöksfunktionen på http://www.iis.se/ .
Du får då fram denna information när du söker på söka-jobb.se:
*domainname.name: xn--ska-jobb-n4a.se
*domainname.namesearch: söka-jobb.se
Okej.. Mycket krångel. När man postar bloggposter i blogger och lägger till länkar blir det också fel, om man inte går in i html-koden och ändrar själv...
Tack Whyld. Ska testa.
Den luckan hos Google kan visa sig intressant...Citat:
Ursprungligen postat av agaton
Jag undrar just hur det skulle gå att lägga in IDN i AdWords?
Under total länkomvandling syns dessa domäner men escapde på samma sätt som webbläsaren gjorde. Prova att skriva in dem så?
Nu har mitt första riktigt stora försök med idn-domäner börjat. Blev än mer seriöst än vad jag trodde från början.
Men den kan säkert ge någon slags inkomst i framtiden (hoppas jag)!!
Checka in Dubbdäck.se ;)
P.S. (Länkbyten sökes till sajten..)... D.S.
Nice! Den var riktigt snygg tycker jag. Jag listade den här till dig. :)Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Westergren
Agaton: Jo han verkar vara duktig på design din kompis på Grebban Design.
Ser att han gjort fler liknande designer tidigare. Heter han Eric Martinsson ?
Jim, tack så jättemycket! Jag ska försöka lägga till sidan i fler kataloger nu under helgen men jag har sjukt mycket just nu (har tre konserter+repetitioner hela helgen.. musik) så varje länk är guld värd. Tack! Säg till när du behöver länkar!
Paul, jo jag tror han heter Martinsson. Vi har ju w950i.se tillsammans och då erbjöd jag mig att ge honom lite länkar mot en liknande design till dubbdäck.se... Han är riktigt duktig på att få det snyggt ;)
Lol! Såg just en sak... Google klarar av att visa idn-domänerna rätt men inte Eniro, trots att de har samma index:
Eniro
Ännu mer lol! (Lel).
Live.com visar inte samma inlänkar när man söker link:dubbdäck.se och link:xn--dubbdck-9wa.se.
Ja det var lite mysko. Tur ingen bryr sig om live.se :)
Hehe det är möjligt. Bara inte Google gör samma sak ;)
Borde inte däckbilden på sidan "dubbdäck" vara ett dubbdäck? :)
Rent estetiskt kanske dubbdäck inte är lika snygga ;)
Det är ett dubbdäck! (Tror jag..)
Men jag kan ha fel ;). Ska byta ut den...
Jag ger mig. Ser ut som ett Michelin X-Ice, då ska det vara dubb. Säkert bara jag som ser dåligt. :D Lätt OT är det hur som helst...
Jippi!
IDN-domänerna funkar riktigt bra. Inget problem hittils och förstaplatsen med sajten dubbdäck.se i Google och Eniro (sökordet är självklart "dubbdäck"). Sesam, som borde hantera idn-domäner bäst, har den inte ens indexerad. Live.com är riktigt seg och där rankar sajten uselt men på Yahoo.se har jag pendlat mellan 1-10 platsen (just nu 10:onde, tyvärr).
Ett bevis på att idn-domänerna funkar!
Det är alltså värt att börja lägga energi på idn nu då. Kan bli spaennande om man ska boerja soekmotoroptimera paa riktigtCitat:
Har hittat ett litet problem med idn-domäner tror jag, site: kommandor fungerar ej så bra.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=
Jo, den är indexerade sen en månad tillbaka minst
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=
Har ej märkt detta problem med vanliga domäner.
Ska man köra på sin idn-domän eller den vanliga? Reggade båda för ett tag sen och tänkte sätta igång på riktigt nu med sidan...
Man kan ju tappa ett par besökare som sitter på äldre browsers som inte har stöd för åäö så man bör väl köra på den vanliga av den anledningen...
Vad rekommenderar ni?
Just nu så kan det vara vissa som är lite griniga över IDN domäner.
Men det kommer vara en självklarhet i framtiden att man ska stava orden i domänen rätt. Just nu är vi lite efter men det kommer lösa sig..... garanterat :)
Hur ser det ut med övriga av dina IDN-domäner?Citat:
Ursprungligen postat av per_r
Har själv problem med en del medan andra funkar bra.
Hur gamla är de domänerna som strular? Jag fick inte site: att fungera på ett par nystartade domäner, men det var bara under någon veckas tid. Nu fungerar de precis som övriga domäner...Citat:
Ursprungligen postat av whyld
Javisst, kan ligga något i det du säger. Kollade registreringsdatum och de domäner som fungerar nu är bland de domäner jag registrerade tidigast (antagligen har kan de även ha blivit indexerade senare - något osäker där då jag lade upp sidorna under samma vecka). Ska se vad som händer framöver.Citat:
Ursprungligen postat av Peter Långfors
Någon som lyckats bekräfta en IDN-domän i Googles "Verktyg för webbansvariga"?
Har själv ännu inte lyckat bekräfta en enda IDN-domän och har då försökt bekräfta både genom att skapa en HTML-fil och lägga till en metatag (jag har testat i ca 2 veckor nu, ett antal gånger).
Testat lägga till xn-addressen istället?
Javisst, det är gjort. Vid registrering gick det inte att använda åäö.Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmar
Så sidorna är tillagda med xn-addressen, men sedan går det inte att bekräfta dem för att kunna få den detaljerade statistiken.
Varför använder du inte åäö även i namnen på HTML-filerna när du ändå har det i domännamnet?Citat:
Får någon Google Analytics att fungera på en idn-domän? Jag lyckas inte :(
I Google Analytics ska du lägga till xn-addressen (använd alltså inte åäö när du lägger till en IDN-adress). Fungerar för mig.Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Gustavsson
Okej. Har gjort så. Kanske ska jag bara ha lite mer tålamod så kanske det hoppar igång. Tack.
Ja, vad jag minns så tog det länge tid för statistiken att synas. Och generell så har jag den senaste tiden även upplevt fördröjningar i Google Analytics när jag lagt till nya domäner oavsett om det är IDN eller vanliga adresser.Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Gustavsson