De var tråkigt Webmoney. Kan vara olika starkheter på filtret, 30+ så får man faktiskt några besök i alla fall mot 1000+ då det inte blir något alls.
Hade faktiskt en som gick ur filtret igår. Så det verkar vara ett filtre som uppdateras sällan.
Utskriftsvy
De var tråkigt Webmoney. Kan vara olika starkheter på filtret, 30+ så får man faktiskt några besök i alla fall mot 1000+ då det inte blir något alls.
Hade faktiskt en som gick ur filtret igår. Så det verkar vara ett filtre som uppdateras sällan.
Har tänkt lägga ned lite resurser och testa mig fram lite.. har provat att blanda ut ankartexten och ändra gamla länkar till mer "naturlig" ankartext för att se om jag kan få den sajten att "poppa" tillbaka.
Dock är det svårt eftersom sajten jag testar har många "kataloglänkar" vilket är utom min kontroll att ändra ankartext eller ta bort länkarna helt.
Per_r, har du hittat något som du tror kan vara den starkaste bidragande orsaken till att sajterna kommer tillbaka?
Trust skulle jag vilja säga att min starkaste teori.
Att sänka antalet inlänkar har jag testat, och det verkar inte fungera. Dock när en sajt inte ligger i filtret från början så kan det fungera att inte jaga många länkar direkt. Ett säkert kort att få en sajt i filtret är att lägga upp en 100 sidor med liknande innehåll med adsense och slänga in några länkar (20-tal) på en ny domän, då kan man inte misslyckas :).
webmoney och per_r, ni verkar ju ha doktorerat i 30+ filtret för svenska Google. Hör av er om ni vill ha ett konsultuppdrag. Har själv börjat få problem med det här nu efter ett halvårs framgångsrik och rätt snygg inlänkning på ett sökord som spammas av hela världen. Behöver input!
Jag har lagt ned otaliga timmar men utan att lyckas att få tillbaka nån sida utan att genomföra reinclusion. ( har inte gjort nån reinclusion för den delen heller)
Min senaste tes är att det handlar om en variant av Usabilityfaktorer som Bounce Rate, Sidvisningar per besökare, Tid på sajt, etc i kombination med SEO åtgärder.
Jag har ändrat om en drabbad sajt så att dessa förbättras avsevärt och skall bli spännande och se huruvida den sajten kommer att komma tillbaka automatiskt när den samlat in tillräckligt med data för att bli "whitelistad"
/EDIT, Förtydligande, gällande reinclusion
Lät ju som att ni fått tillbaka dem med reinclusion iaf. Det är ju då inget hinder.
Jag har en ny teori gällande filtret.
Är det någon av er som länkat ut till auktoritära sajter och ändå ligger i filtret? Exempelvis länkar ut till Wiki, Dmoz, sunet, universitetssidor, och andra hög auktoritetssajter..
Dvs massor av inlänkar och inga utlänkar till auktoritära sajter ?
Det må vara en positivt bidragande del, men inte avgörande. I ett av mina testexempel i tråden testade jag faktiskt att lägga in länkar till starka sidor inom området. Ingen direkt skillnad, dock svårt att veta vilka sidor man ska välja. Möjligen ett för litet test, kan alltid försöka igen om jag får möjlighet.
Håller själv på med ett nytt test nu som kretsar kring hur intresserad besökaren finner contentendelen och hur detta påverkar filtret. Vi får se, jakten fortsätter.
Ruskar liv i den här tråden igen.
Funderar lite på en sida som (iaf idag) dyker upp överst om man söker på begreppet bredband på google. Sidan har mängder av inlänkar där de flesta ser ut att vara köpta. Vad jag kan se har mer eller mindre alla dessa köpta länkar samma ankartext, nämligen bredband. Borde inte sidan ta skada av detta, det är ju uppenbart att det inte är naturliga länkar? Kan det vara så att de naturliga inlänkar som faktisk finns gör att den förtjänar sin plats ändå eller kanske så att vissa domäner/sidor inte berörs av filtret?
Den första reaktionen på det här filtret var just att det var länkarna som var problemet. Men det är inte det grundläggande problemet. Vi ser om och om igen att det är sidan man ska kolla på, onpage, och inte offpage. Jag kör alltid samma länkstrategi, dåliga sidor åker i filtret, bra stannar kvar. Skrämmande precist. De jag lyckats få ur har enbart varit genom onpage insatser.
Tänkte skapa en del 2 av denna tråd snart med sammanfattade erfarenheter av detta filter. Då kanske lite mer konkreta tips kommer för att komma till rätta med filtret.
Per, tack för ditt svar, det ska bli intressant att följa.
Har nyligen själv råkat ut för detta 'filter'. Under en natt åkte jag från plats 2 till 31 och är nu osäker på hur jag ska få upp sidan igen.
Jag har endast inlänkar ifrån sidor med pagerank 5+ vilket borde göra att där finns hyfsat med trust.
Misstänker att jag kan ha kört lite väl hårt med ankartexter på två specifika nyckelord, utöver titeln. Vilket kanske kan vara den bakomliggande orsaken?
Vad har ni gjort för att ta er ur detta filter och hur långt tid kan det röra sig om?
Eller för snabb tillväxt av inlänkar i kombination med dåligt/lite innehåll. Vänta några veckor och se vad som sker.Citat:
Ursprungligen postat av ducedo
Tre dagar tog det och nu är jag uppe i topp igen, utan att ändra på något. Tog det lugnt och ordnade inte med några nya inlänkar under dessa dagarna.
Ligger på plats nummer 5 nu istället för 2, men det är bra mycket bättre än 31.
Som utlovat, en del 2 av denna tråd med sammanställning:
http://www.seo-forum.se/straff/3996-...mgang-och.html