Resultat 1 till 5 av 5

Kan inte ha blogg i Textalk - Tappar man effekten om man gör en ompekning av subdomän

  1. #1
    johanfs avatar
    johanf johanf är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Hej!

    Jag är ny här och hoppas jag postat denna fråga i rätt del av forumet nu?

    Jag har en webbutik som ligger hos Textalk. I förra veckan så var jag iväg på Emeet i Helsingborg. Ett återkommande tips där var att man skall ha en blogg i sin webbutik för att bättra på den organiska söktrafiken.

    Jag har massor av idéer på kvalitativa artiklar och blogginlägg som skulle kunna fungera för mig men problemet är att Textalk inte har någon egen bloggfunktion och vad jag fick höra är att bloggen skall helst ligga i din webbutik för att ge den bästa möjliga effekt. Då skulle google känna av att man arbetar aktivt och skriver relevanta artiklar på sin sida.

    Det jag undrar över är om man kan komma runt detta genom att ha en ompekning av en underdomän som har namnet blogg.MittDomännamn.se. I så fall skulle jag kunna ha en wordpressblogg liggandes på mitt webhotell som jag länkar ut till. Blogginläggen skulle sen länkas tillbaka till aktuell produkt/kategori som inlägget handlar om. Skulle detta kunna fungera eller tappar man hela effekten av ha bloggen liggandes i sin webbutik då?


    Hälsningar
    Johan

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    En fråga som där det finns två linjer i branschen, den ena är att bloggen måste ligga under huvuddomänen som en mapp i stil med mindomänen.tld/blogg.
    Den andra då att den gott kan ligga som en subdomän dvs blogg.MittDomännamn.se.
    Jag föredrar subdomän och arbetar så med mina kunder. Finns flera anledningar till det.

    För det första räknas subdomäner på samma sätt som mappar enligt Google. Så ur den synvinkeln för styrkan till huvudsidan har det ingen betydelse.
    Sedan kan man enkelt välja en avskalad variant på bloggen där man inte behöver ha med köpknappar, villkor, etc. Allt för en bättre överskådlighet.
    Om man sedan i framtiden byter plattform för huvudsidan så ligger bloggen separat och behöver inte integreras i bytet. Som inte alltid går enkelt att lyfta över allt.
    Har man inte feed/RSS på huvudsidan så finns det på bloggen vilket gör att uppdateringar där går snabbare in hos Google ofta.

    Finns lite till. Men har lyft ut bloggar som legat som mappar och kunnat notera ett bättre genomslag på det sättet.

  3. #3
    johanfs avatar
    johanf johanf är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Stort tack för ett riktigt bra svar.
    Då ser jag bara fördelar med att lägga bloggen i en subdomän och kommer att köra på det alternativet.

  4. #4
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    För det första räknas subdomäner på samma sätt som mappar enligt Google. Så ur den synvinkeln för styrkan till huvudsidan har det ingen betydelse.

    Men har lyft ut bloggar som legat som mappar och kunnat notera ett bättre genomslag på det sättet.
    Sitter i en identisk situation med hyrbutik där varje liten ändring ställer till stora besvär så att lyfta ut bloggen till en subdomän och egen server för att få full kontroll vore en dröm. Det bär dock emot med tanke på den tidigare kunskapen om hur subdomäner hanterades och case studies från bl.a. Moz (#7 → #1 på seo guide) pekar på ordentligt uppsving av att lyfta in innehållet som undersida. Det finns även exempel från bl.a. iwantmyname som tappade trafik när man lyfte ut bloggen på en subdomän.

    Har du något bra case study eller undersökning på motsatsen som skulle kunna lugna mig? Skulle vilja ha lite mer kött på benet innan jag "godkänner" att butiken flyttar bloggen till en subdomän.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja, jag kan inte lugna dig så mycket.
    Mer än att en subdomänen räknas som tillhörande rotdomänen om man tittar på hur en site:-sökning ger för resultat. Där just subdomänen finns med. För länge sedan gick det bra att få upp subdomänen också på företagsnamnet.

    Delar man ett sammansatt ord och lägger förstavelsen på subdomänen och efterledet på rotdomänen kopplar Google ihop hela ordet som jag visade här. Lite ändringar gjorde hos mig så nu är det ihopkopplat på de sidorna numera.
    Sedan har jag för mig att det fanns någon i branschen som hade kollat och sett att 301 inte alltid tar med sig hela styrkan. Hittar inte den posten nu, men en svensk var det. Google har iof sagt senast att den skall göra det, men de är lite vaga ibland när det gäller vad de påstår och hur det stämmer.

    Men där får man väl göra bedömningen om vinsten kan ge mer än en eventuell förlust. Själv föredrar jag det, kortare, exakta och snyggare urler i allmänhet. Sätta longtail-ord i titeln på blogginlägget och omliggande text samt länka in till huvudsidans primära nyckelord.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hög avvisningsfrekvens för mobilbutik Textalk
    Av packard i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-10-26, 18:30
  2. 301 ompekning
    Av fotoklippet i forum URL-omskrivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 08:50
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 19:27
  4. Lägga blogg på undersida eller subdomän?
    Av erison i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 00:48
  5. Textalk URL-struktur
    Av EvaH i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 20:22